Rozwój oparty o inwestycje i innowacje
Grupa Sokołów już od 25 lat podąża drogą ukierunkowaną na innowacje. Przez ćwierć wieku obecności na rynku firma znacząco zwiększyła swój potencjał produkcyjny i zrealizowała szereg inwestycji. Dzięki znajomości potrzeb współczesnego konsumenta oraz aktualnych trendów rynkowych z sukcesem rozbudowuje swój asortyment i wprowadza wiele ciekawych nowości produktowych. Grupa Sokołów, która niezmiennie utrzymuje pozycję jednego z liderów rynku mięsnego w Polsce, zapowiada dalszy rozwój.
Kamienie milowe w historii Grupy Sokołów
Grupa Sokołów powstała dzięki połączeniu spółek Grupy Farm Food S.A. (posiadającej zakłady w Czyżewie, Jarosławiu oraz Tarnowie) z Grupą Sokołów (posiadającą zakłady w Sokołowie Podlaskim i Kole), co miało miejsce 1 września 2000 roku. W 2006 roku do Grupy Sokołów dołączył Zakład Pozmeat w Robakowie, a cztery lata później wytwórnia Salami Iglomeat w Dębicy, której głównym udziałowcem była Grupa Kapitałowa Sokołów, stała się kolejnym oddziałem firmy. W 2018 roku nastąpiło przejęcie Spółek Grupy Gzella, wraz z zakładem w Osiu. Dzięki tym krokom, do Grupy Sokołów należy dziś 8 nowoczesnych, wyspecjalizowanych zakładów.
Firma stawia nie tylko na wzmacnianie zasobów produkcyjnych – ważnym elementem strategii jest także rozwój sprzedaży detalicznej. Istotnym krokiem w realizacji tego celu było uruchomienie w 2022 roku spółki Sokołów-Net, która powstała w wyniku połączenia sieci sklepów Sokołów i Gzella. Grupa Sokołów, która początkowo dysponowała 18 sklepami oraz 6 centrami dystrybucji, dziś posiada 280 specjalistycznych sklepów mięsnych Sokołów i Wędliny z Borów oraz 39 centrów dystrybucji. Spółka Sokołów-Net jest jedną z czterech spółek zależnych Grupy Sokołów. Pozostałe to: Agro Sokołów, Sokołów-Logistyka oraz Sokołów Service.
– Przez ćwierć wieku działalności Grupa Sokołów osiągnęła i ugruntowała swoją mocną pozycję na rynku krajowym i rynkach zagranicznych – mówi Przemysław Gostkiewicz, Prezes Zarządu Sokołów S.A. – Skalę naszego rozwoju w ciągu 25 lat potwierdzają liczby: wzrost rocznej wartości sprzedaży o ponad 870% i wzrost masy sprzedaży o 420%. W Polsce obecnie jesteśmy wśród: 100 największych firm, 50 największych pracodawców oraz 10 największych producentów żywności. Jesteśmy dumni z silnej pozycji marki Sokołów, która jest najbardziej znaną marką produktów mięsnych w Polsce, a przez wielu konsumentów jest uznawana za synonim jakości i wyśmienitego smaku. Jesteśmy liderem w produkcji wyrobów plastrowanych, a także liderem w produkcji i sprzedaży wyrobów mięsnych dla dzieci – to oczywiście nasza marka Sokoliki.
Od 2014 roku Grupa Sokołów jest częścią międzynarodowej Grupy Danish Crown, która jest jedną z największych firm przetwórstwa mięsnego w Europie oraz jednym z największych eksporterów mięsa na świecie.
Inwestycje, które napędzają rozwój
W ciągu 25 lat Grupa Sokołów przeznaczyła na inwestycje niemal 3 miliardy złotych. –Inwestycje są fundamentem stabilnego rozwoju – mówi Przemysław Gostkiewicz. –Każde działanie w tym obszarze służy nie tylko wzrostowi naszej konkurencyjności i wzmacnianiu potencjału produkcyjnego, ale także przybliża nas do modelu zrównoważonej produkcji. Inwestujemy z myślą o przyszłości – o większej efektywności, innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych i odpowiedzialności wobec środowiska.
Wśród kluczowych inwestycji, zrealizowanych w ciągu 25 lat, można wymienić m.in. uruchomienie w Oddziale w Sokołowie Podlaskim jednej z największych i najnowocześniejszych plasterkowni w Europie Środkowo-Wschodniej oraz rozbudowę zakładów w Sokołowie Podlaskim, Tarnowie, Robakowie i Osiu. Od 2023 r. przy sześciu oddziałach Grupy działają farmy fotowoltaiczne, które obecnie są rozbudowywane do mocy ~4500 kWp, co zapewni redukcję emisji CO2 o około 2000 ton rocznie.
– Dla firmy, która chce być liderem innowacyjności, inwestycje rozwijające i unowocześniające park maszynowy są niezbędne – podkreśla Przemysław Gostkiewicz. – Dlatego w Grupie Sokołów realizujemy je systematycznie, niezależnie od zmiennych uwarunkowań rynkowych. Technologie i rozwiązania, którymi dysponujemy, pozwalają nam wytwarzać ciekawe, innowacyjne produkty, stanowiące odpowiedź na aktualne potrzeby świadomych, wymagających konsumentów.
Innowacje tworzone w zgodzie z trendami
W asortymencie Sokołowa każdego roku pojawiają się nowości, wpisujące się w najnowsze trendy rynkowe i żywieniowe. – Trendy, wpływające na decyzje zakupowe, zmieniają się dziś bardzo dynamicznie – zaznacza Przemysław Gostkiewicz. – Jednak dla nas nie stanowi to problemu. Od zawsze uważnie obserwujemy rynek i znamy oczekiwania konsumentów. Nie tylko je spełniamy, ale niekiedy także wyprzedzamy. Szczycimy się naszą innowacyjnością! To my jako pierwsi wprowadziliśmy na polski rynek cienkie kabanosy czy parówki z szynki. To wszystko są koncepty, które Sokołów rozwijał, wdrażał, potem one chwyciły i dziś stanową bardzo dużą część polskiego rynku mięsnego.
Obecnie konsumenci coraz częściej wybierają produkty dostosowane do indywidualnych potrzeb czy wymagań dietetycznych – mówi Maciej Częścik, Wiceprezes Zarządu ds. Handlu i Marketingu – Dlatego Sokołów rozbudowuje i modyfikuje portfolio produktowe w zgodzie między innymi z trendem personalizacji. Propozycją dla najmłodszych konsumentów, a także dla świadomych rodziców, ceniących krótki, czysty skład, jest linia Sokoliki – czyli wędliny i przekąski o wysokiej zawartości mięsa i bez sztucznych konserwantów. Z kolei z myślą o osobach aktywnych i przywiązujących wagę do odpowiednio zbilansowanej codziennej diety Sokołów stworzył linię High Protein+. To znakomite rozwiązanie dla konsumentów, którzy w prosty, wygodny i smaczny sposób chcą zapewnić sobie odpowiednią podaż białka. W linii High Protein+ dostępne są przekąski mięsne, takie jak Kabanosy drobiowe i wołowe, Beef jerky klasyczne, Pork jerky, Salami chips crispy, Mini snacki wędzone, a także wysokiej jakości Parówki drobiowe.
Wygoda przede wszystkim: Sokołów odpowiada na rosnący trend „convenience”
Niezwykle ważną tendencją jest obecnie też trend „convenience”. – Współcześni konsumenci, szczególnie młodsze pokolenia, prowadzą intensywny tryb życia: pracują, uczą się, trenują, podróżują – zaznacza Maciej Częścik. – Dlatego tak bardzo doceniają rozwiązania oparte na wygodzie i zapewniające oszczędność czasu. W te potrzeby doskonale wpisują się nasze nowe mięsne PRZEkąski w innowacyjnej formie. Plastry lubianych wędlin zamknęliśmy w wygodnym, praktycznym kubeczku, który mieści w sobie optymalną porcję „na raz”.
Coraz większą popularnością cieszą się także dania gotowe. Dlatego i w tym segmencie Sokołów ma nowe, ciekawe propozycje, jak Kotlety mielone oraz Klopsiki, czyli klasyczne, ulubione propozycje obiadowe Polaków. Są produktami jakości premium – wyróżnia je wysoka zawartość mięsa oraz brak dodatku konserwantów i sztucznych barwników. To doskonałe rozwiązanie dla rodzin, studentów, osób intensywnie pracujących czy seniorów.
Maciej Częścik podkreśla, iż to właśnie produkty przetworzone – w przeciwieństwie do surowego mięsa, stwarzają możliwości innowacyjnego rozwoju portfolio i wprowadzania atrakcyjnych nowości, podnoszących wygodę konsumpcji. – Widzimy, że w branży mięsnej pojawia się coraz więcej produktów, które budują silną markę i zapewniają konsumentowi nowe, ciekawe doznania. Cieszę się, że przemysł mięsny ma coraz więcej możliwości tworzenia interesujących rozwiązań – a w Grupie Sokołów na pewno wykorzystujemy tę szansę.
Siła zespołu kluczem do sukcesu
Wprowadzanie innowacji jest z całą pewnością procesem złożonym. Niezwykle istotne jest dążenie do perfekcji, obejmującej nie tylko jakość i smak produktu, ale też między innymi jakość opakowań: wygląd, czytelność, sposób otwierania. – Powinniśmy dać konsumentowi produkt, który będzie nie tylko miał dobre parametry jakościowe, ale taki, który spełni jego oczekiwania – zauważa Maciej Częścik – Odświeżyliśmy design opakowań, by nasza marka była jeszcze lepiej widoczna na półce sklepowej. Prowadzimy rozbudowane działania marketingowe, które zapewniają nam dotarcie do szerokiego grona klientów. Stworzyliśmy i wdrażamy nową platformę komunikacyjną „Smak zaczyna się od mięsa” – z Pascalem Brodnickim, który jest naszym ambasadorem. Podkreślamy w niej znaczenie jakości surowca. Ważne są także działania sprzedażowe, które prowadzimy np. w naszych sklepach. Poza swoją podstawową funkcją, są one dla nas również swoistym „oknem wystawowym”, które pozwala nam zaprezentować nowe produkty i przetestować nowe koncepty.
Kluczem do sukcesu w tym wieloetapowym procesie tworzenia innowacji jest nie tylko wspomniany wcześniej nowoczesny park maszynowy, rozwijany dzięki inwestycjom. Strategiczną rolę odgrywa zaangażowana, profesjonalna, doświadczona załoga. – Cały 25-letni proces rozwoju Grupy Sokołów, na który składają się także wprowadzane z powodzeniem innowacje, jest zasługą naszych pracowników. Nasze sukcesy to efekt pracy całego zespołu i ważnych decyzji inwestycyjnych, które nie tylko zbudowały naszą pozycję na rynku, ale też pozwoliły wyprzedzać oczekiwania konsumentów. A co przed nami? Mimo wielu aktualnych wyzwań, chcemy nie tylko nadal rozwijać się, ale i wyznaczać standardy w branży. Potencjał, który tkwi w naszej kadrze, nowoczesnej bazie produkcyjnej i sile naszych marek, pozwala nam z optymizmem patrzeć w przyszłość – podsumowuje Przemysław Gostkiewicz.
Przeczytaj także: Sodexo Polska z nowym prezesem zarządu. Stery obejmuje Ahmet Zeytinoglu
Last Updated on 2 grudnia, 2025 by Katarzyna Zawadzka