Magnus Penker, Gość Specjalny IX edycji „Executive Innovation Forum”, 17 czerwca, Sheraton Grand Warsaw, Założyciel Innovation360: Przekształcając innowacje w praktykę

Magnus Penker, Gość Specjalny IX edycji „Executive Innovation Forum”, 17 czerwca, Sheraton Grand Warsaw, Założyciel Innovation360: Przekształcając innowacje w praktykę

Co skłoniło Pana do założenia Innovation360 Group i implementacji innowacyjnych rozwiązań? Jakie są fundamenty, na których zbudowana jest pańska organizacja?

Założyłem grupę Innovation360, ponieważ widzieliśmy, widziałem ogromną potrzebę przekształcenia innowacji w naukę i praktykę, a nie tylko w szczęśliwy traf. Powodem, dla którego zarządzanie innowacjami jest ważne, jest to, że jest to jedyny sposób, aby poradzić sobie z niepewnością i dramatycznymi zmianami, a od czasu do czasu będziemy tego świadkami jako gatunek ludzki i jako ludzkość. Dlatego też bardzo ważne jest, aby nauczyć się radzić sobie z tym i dlatego też od początku założyliśmy Innovation360. Naszą wizją jest przyczynić się i rozwiązać jeden z celów zrównoważonego rozwoju ONZ. Nie przez nas samych, ale przez dostarczanie metod, danych i narzędzi do zarządzania informacją, zrównoważonego rozwoju, transformacji. Aby osiągnąć przynajmniej jeden z tych celów, dostarczamy narzędzia, dane i metody, poprzez licencjonowanych praktyków na całym świecie. Bezpośrednio do klientów i przez licencjonowanych praktyków, zazwyczaj pracujących dla firm konsultingowych na całym świecie, uniwersytety lub działy wewnętrzne mogą również być akredytowane.

Zmiany zachodzą szybko, a innowacje to znak naszych czasów. Jak Pan uważa, które z technologii będą kluczowe w digitalizacji przedsiębiorstw w najbliższej przyszłości?

Cóż, ja bym się spierał i powiedział, że cyfryzacja to tylko niewielka część tego, co oznacza technologia i co widzimy. Powiedziałbym, że tym, co naprawdę zmienia reguły gry, jest elektryfikacja, o wiele bardziej niż cyfryzacja. Ma ona wpływ na wszystko, na infrastrukturę, produkcję, modele biznesowe. Oczywiście digitalizacja jest ważna, ale nie tak ważna jak wpływ, jaki będzie miała elektryfikacja. Elektryfikacja całkowicie zmieni społeczeństwo. Infrastruktura, sposób transportu, konsumpcji, produkcji. Powiedziałbym również, że sztuczna inteligencja jest czynnikiem zmieniającym reguły gry. Można powiedzieć, że AI to digitalizacja – ale to zależy od tego, co się pod tym pojęciem kryje. Dla mnie digitalizacja oznacza, że robimy coś cyfrowego. A to nie jest tak wielki „game changer” jak elektryfikacja. Elektryfikacja polega na redystrybucji energii w celu jej odtworzenia – to zupełnie nowy świat. Zrobić mniej, mając więcej.

Czy nowe technologie zmieniają zasady przywództwa? Jakie są kluczowe wyzwania dla przywódców ery mobilnej, w której najważniejsze zasoby to ludzkie głowy sprawny przepływ informacji i innowacyjność?

Tak, to prawda. Ale mówienie o erze mobilnej nie ma żadnego znaczenia. Mówimy o game-changerach, mówimy o elektryfikacji, która napędza zmiany w całym zaopatrzeniu, o tym, jak żyjemy, i o sztucznej inteligencji, która redefiniuje to, czym jest praca. I powiedziałbym, że ma to wpływ na przywództwo. Nie chodzi o millenialsów, ani o to, czego młodzi ludzie koniecznie chcą, chodzi o to, aby być dobrym liderem i mieć dobry osąd. Potrzebujemy dziś więcej dobrych osądów niż kiedyś. Jest więcej możliwości, a wszystko dzieje się znacznie szybciej. Tak więc dobry osąd, empatia, inkluzywność, to kilka z naprawdę ważnych cech, które pozwalają ludziom eksperymentować, ponosić porażki, przerabiać je ponownie, być bardziej otwartym i inkluzywnym.

Postęp technologiczny zawsze oznacza zmiany w zapotrzebowaniu na usługi czy produkty. Czy technologie sprawią, że obecnie istniejące zawody zaczną znikać i zastąpią je profesje oparte na sztucznej inteligencji?

Technologia nie zawsze wypycha usługi i produkty; zmienia ona również sposób pracy z przetwórcami, produkcję, zaopatrzenie, modele biznesowe. Tak naprawdę zmienia niemal wszystko. Pojawia się też pytanie, czy profesjonaliści mogą zostać zastąpieni przez sztuczną inteligencję. Oczywiście, ale nie ich kreatywność.

Wraz z rozwojem nowych technologii, mnożą się też niebezpieczeństwa. Jesteśmy skazani na wzrost ataków i oszustw? Jak z tym walczyć?

Tak, i jest to oczywiste od dłuższego czasu, a to zawsze wiąże się z nowymi możliwościami. Od wykorzystywania ich do własnych celów, do ochrony przed ujawnieniem, jak w przypadku EncroChat. Ale także w drugą stronę, jak można to wykorzystać.  Rywalizacja toczy się między państwami, między policją a przestępcami, między firmami, a najprawdopodobniej także między rządami. Więc, tak, musimy być bardziej świadomi, mamy więcej możliwości zarówno czynienia dobra, jak i zła.

W ostatnich miesiącach nowe technologie nas uratowały – wiele firm przetrwało dzięki możliwości wykorzystania cyfrowych rozwiązań. Co zmieni w organizacjach czas pandemii?

Najprawdopodobniej zobaczymy, że musimy być bardziej innowacyjni, uczyć się na błędach, nie obawiać się porażki. Łączyć rzeczy z wyższym celem, robić coś, ponieważ jest to dobre lub tworzy jakąś wartość. Nie tylko biegać w kółko, być zajętym przez bycie zajętym. Zamiast tego biegać i robić coś dobrego, i tworzyć pewną wartość. Tak więc myślę, że co zostanie zmienione? Czy skupimy się na uczeniu się spostrzeżeń, wartości, akceptując porażkę jako część krzywej uczenia się?

Dlaczego, cytując pańską najnowszą książkę, przywódca innowacyjnej firmy nie powinien słuchać swoich klientów? Czy mógłbyś pokrótce opowiedzieć jakich rewolucyjnych metod zarządzania możemy nauczyć się z „Play Bold”?

W mojej książce Play Bold mówię o słuchaniu swoich klientów i jest to jedna z wielu rzeczy, o które ludzie mnie pytają. Cóż, ujmijmy to w ten sposób. Przed pierwszym iPhonem, czy poprosiłbyś o iPhone’a? Najprawdopodobniej nie. Czy przed jakimkolwiek komputerem poprosiłbyś o komputer? Najprawdopodobniej nie. Czy przed samochodem, automobilem, chcielibyście go mieć? Cóż, najprawdopodobniej pomyślelibyście o koniu i wozie. Tak więc, historia się powtarza: rzeczy stają się normalne. Wszystko, od komputera, telefonu, smartfona, samochodu, pociągu, samolotu. Zawsze mamy tendencję do zapominania o przeszłości. Więc zamiast tego należy obserwować zachowania, czego ludzie naprawdę chcą, co robią i na tej podstawie możesz robić założenia i testy, ale jeśli wybiegniesz i zapytasz ludzi, czego chcą, najprawdopodobniej tego nie wiedzą. Więc o to chodzi. Więc idźcie grać odważnie, wszyscy.


Play Bold: How to Win the Business Game through Creative Destruction” dostępna tutaj, zachęcamy do lektury!


Magnus Penker

Uznany na całym świecie lider w dziedzinie innowacji, zrównoważonego rozwoju i transformacji biznesowej. Jest prelegentem na prestiżowych światowych forach i wydarzeniach, takich jak – The Global Peter Drucker Forum, najwyżej ocenianej międzynarodowej szkole biznesu i projektowania, różnych stowarzyszeniach, i w największych światowych firmach. Pan Penker jest autorem książki Play Bold i 5 tomów serii o innowacjach w biznesie zatytułowanej „The Complete Guide to Business Innovation”, przyczynia się również jako redaktor w International Journal of Innovation Science. W 2016 został uhonorowany nagrodą Business Worldwide Magazine jako „Most Innovative CEO Sweden 2016” i w 2018 roku mianowany przez CEO Monthly jako Global Top 100 CEO roku 2018. Przez ostatnie 10 lat wykorzystywał swoje doświadczenie do opracowania InnoSurvey®.

Obecnie Pan Penker jest dyrektorem generalnym i Założycielem Grupy Innovation360 z siedzibą w Sztokholmie w Szwecji oraz w Nowym Jorku, USA. Dzięki jego bestsellerowym książkom na temat cyfryzacji i inżynierii IT oraz jego ponad 20-letniemu doświadczeniu jako konsultant ds. zarządzania i lider biznesu, Pan Penker inspiruje liderów do znalezienia nowego sposobu myślenia i organizowania pracy.

Pan Penker posiada tytuł licencjata. w informatyce (CTH, Szwecja) i MBA z Henley Business Szkoła, Anglia.

Last Updated on 8 czerwca, 2021 by Karolina Ampulska

Udostępnij
KATEGORIA