Serwisy sprzedażowe pomagają rosnąć małym firmom w kraju i za granicą. Na Amazon co minutę kupowanych jest 70 produktów od polskich sprzedawców
86 proc. Polaków deklaruje, że ze względów bezpieczeństwa woli kupować na sprawdzonych marketplace’ach – wynika z badań Amazon.pl. Tak wysoki odsetek może oznaczać, że duże serwisy sprzedażowe będą przyciągać coraz większy ruch w sieci, co daje małym i średnim przedsiębiorcom nowe możliwości dotarcia do klientów, bez konieczności inwestowania we własny e-sklep i logistykę. W sklepie Polskie Marki na Amazon.pl jest ich już 1,2 tys. Wielu polskich sprzedawców wykorzystuje tę obecność także do rozpoczęcia eksportu swoich produktów.
Eksport jako szansa na wyższą marżę i dywersyfikację przychodów
– Rynek polski jest bardzo chłonny, mieszka tu 37 mln osób, więc wielu producentów czy dostawców usług jest w stanie zaspokoić swoje potrzeby na rynku rodzimym. Ale to dopiero próba wyeksportowania swoich produktów powoduje, że przedsiębiorcy mogą pomyśleć o zupełnie innej marży, innej dochodowości, dywersyfikacji źródeł swojego przychodu, niezależnie od tego, w jakiej sytuacji polska gospodarka i polscy konsumenci będą – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Karolina Opielewicz, dyrektorka generalna Krajowej Izby Gospodarczej. – Oczywiście nie każdy produkt musi być największym hitem sprzedażowym i nie każdy pewnie będzie w stanie osiągnąć megasukces, ale zdecydowanie jesteśmy w stanie sprzedawać za granicą niemal wszystko.
Kanałem sprzedaży zagranicznej coraz częściej stają się internet i platformy sprzedażowe. Jak podkreśla Karolina Opielewicz, to duże wsparcie szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorców, ponieważ jest to tanie rozwiązanie, które nie wymaga profesjonalizacji i budowy własnego sklepu internetowego.
– Rozpoczynając myślenie o globalnej sprzedaży, warto skorzystać z tych usług, które oferują nam marketplace’y. Jesteśmy wtedy bezpieczniejsi w kwestii przewozu towarów, dostarczania paczek, nie musimy dbać o każdy szczegół procesu cross-borderowej sprzedaży – wyjaśnia dyrektorka generalna KIG.
Marketplace’y to także łatwy sposób na dotarcie do dużej bazy klientów w kraju. Z badań Amazon wynika, że 86 proc. Polaków czuje się bezpieczniej, kupując w znanych serwisach sprzedażowych, co oznacza, że ruch na nich powinien dynamicznie przyrastać.
Dlaczego klienci wybierają marketplace’y
– Klienci uwielbiają kupować na marketplace’ach z kilku względów. Przede wszystkim mają dostęp do ogromnej gamy produktów od różnych sprzedawców i lokalnych, i zagranicznych. Mogą swobodnie wybierać, bazując na ocenach produktów i sprzedawców, więc czują się bezpiecznie. Dodatkowo mogą z łatwością dokonywać zwrotów, jeżeli jest taka konieczność – mówi Agata Jasińska, menedżerka ds. usług handlowych Amazon.pl. – Z naszego doświadczenia jednoznacznie wynika, że to właśnie wielokanałowość przynosi przedsiębiorcom najlepsze efekty sprzedażowe, a klientom daje możliwość wyboru, co z ich perspektywy jest najważniejsze.
W październiku 2025 roku minął rok od uruchomienia sklepu Polskie Marki na Amazon.pl – inicjatywy, która stała się ważnym impulsem dla rozwoju polskiego e-handlu i eksportu. Projekt, wzorowany na zagranicznych rozwiązaniach takich jak Made in Italy, powstał z myślą o promocji i wspieraniu lokalnych producentów w sprzedaży internetowej.
– Sklep Polskie Marki uruchomiliśmy w 2024 roku. W tym czasie dodaliśmy 200 kolejnych polskich marek i obecnie jest ich już ponad 1,2 tys. Sklep Polskie Marki jest wyjątkowym miejscem – powstał w odpowiedzi na potrzeby klientów, z których aż 84 proc. deklaruje, że wybierze produkt polskiego pochodzenia, jeśli ma taką możliwość – podkreśla Agata Jasińska. – W tym sklepie marki mogą wyeksponować swoją lokalność oraz skorzystać z wyjątkowych działań marketingowych i akcji sprzedażowych.
Dynamiczny wzrost polskich firm na Amazon – eksport i sprzedaż cross-border
Jedno konto na Amazon.pl daje firmom dostęp do 10 sklepów w Europie bez dodatkowej rejestracji, a co za tym idzie możliwość łatwego skalowania biznesu. Statystyki z 2024 roku wskazują, że 90 proc. polskich MŚP na Amazon sprzedaje za granicę, a ponad połowa z nich pochodzi z mniejszych miast i miejscowości. Wartość ich eksportu sięga 5,1 mld zł. W 2024 roku co minutę na Amazon sprzedawało się 70 produktów od polskich sprzedawców – w sumie było ich 35 mln.
– Chętnie posługuję się przykładem pani, która plecie kosze wiklinowe i sprzedaje je do całej Europy poprzez Amazon. Rozbudowała ona swoją firmę właśnie dzięki temu, że znalazła nisze sprzedażowe na zupełnie innych rynkach, w tym na rynku amerykańskim – mówi Karolina Opielewicz.
Marka John Dog rozszerzyła działalność na rynki zagraniczne, poczynając od rynku niemieckiego. Krosno, słynące z produkcji wyrobów ze szkła, postrzega sklep Polskie Marki jako ważny element promocji polskiego wzornictwa. Również firmy takie jak Dromader Europe czy TMK ArtDeko widzą w tym szansę na rozwój.
Marketplace’y jako kluczowy kanał eksportowy marek modowych i lifestyle’owych
– Dla nas marketplace’y od samego początku działalności są jedną z kluczowych strategicznych ścieżek rozwoju. Z Amazon zaczęliśmy przygodę już w 2019–2020 roku i teraz stanowi dla nas główny kanał eksportowy. Obecnie już 5 proc. całego obrotu naszej marki Kubota to sprzedaż cross-border – deklaruje Joanna Kwiatkowska, wiceprezeska, dyrektorka sprzedaży i współzałożycielka Kuboty. – Dla każdego klienta różne aspekty są ważne, price value, czyli stosunek jakości do ceny, zrównoważony rozwój, kwestie ekologiczne i ku temu rzeczywiście fast fashion czy ultra fast fashion powinno się skłaniać. Myślę, że kluczowym elementem na wszystkich marketplace’ach jest darmowa i szybka dostawa, nawet do 24 godzin.
Również Oceanic – producent kosmetyków m.in. pod marką AA – wykorzystuje marketplace’y do bezpośredniego kontaktu z klientami na całym świecie.
– Poprzez platformy sprzedażowe najłatwiej jest zacząć na danym rynku. Oceanic jest obecny w wielu krajach, często poprzez dystrybutorów, natomiast dzięki marketplace’om możemy dotrzeć do klienta bezpośrednio i po pierwsze, zaproponować mu produkty, z których jesteśmy dumni, ale i zebrać jego feedback. Na Amazon jesteśmy w stanie zbadać voice of customer i dowiedzieć się, co w dalekich częściach globu ludzie sądzą o naszych kosmetykach – mówi Marta Zawiła-Piłat, kierowniczka ds. kluczowych klientów e-commerce w Oceanic. – W świecie szybko rozwijającego się e-commerce’u kluczowe dla odniesienia sukcesu jest to, żeby klient dostał dobry jakościowo produkt, szybko, wtedy, kiedy poczuje potrzebę. Moim zdaniem marketplace’y, które oferują tę dostępność i dostawę produktu szybko, są tutaj kluczowym ogniwem sukcesu.
Źródło informacji: biznes.newseria.pl
Przeczytaj także: Większa produkcja biogazu i biometanu poprawiłaby bezpieczeństwo energetyczne Polski. Teraz ich potencjał pozostaje niewykorzystany
Last Updated on 6 listopada, 2025 by Katarzyna Zawadzka