„Ustawa antylichwiarska” może zwiększyć szarą strefę i zaszkodzić konsumentom

„Ustawa antylichwiarska” może zwiększyć szarą strefę i zaszkodzić konsumentom

W środę w sejmie odbyło się drugie czytanie ustawy „antylichwiarskiej”. „Ustawa dotyczy prawie wszystkich kredytów udzielanych konsumentom: przez banki, SKOKi i instytucje pożyczkowe. Regulacja taka na pewno jest potrzebna. Niestety polska regulacja jest zbyt szczegółowa i skomplikowana” – analizuje Jerzy Kachnowicz, dyrektor zarządzający polskiego oddziału CreamFinance (w trakcie rebrandingu na AvaFin), wiodącej globalnej firmy z branży pożyczkowej.

„Przede wszystkim powinniśmy dążyć do zmiany języka. To nie jest ustawa antylichwiarska, tylko ustawa o kredycie konsumenckim. Jak sam nazwa wskazuje – reguluje ona instytucję kredytu konsumenckiego” – podkreśla szef polskiego oddziału CreamFinance/AvaFin. „Przez nałożenie szeregu obowiązków informacyjnych i ograniczeń, ustawodawca doprowadził do tego, że dzisiaj przeciętna umowa ma kilkanaście stron i konsumentowi zwyczajnie nie chce się jej czytać. I w efekcie klient zamiast być lepiej poinformowany o warunkach umowy, jest poinformowany gorzej”.

„Ustawa antylichwiarska” sprzyja lichwie

Niewłaściwe uregulowania mogą przynieść zmiany przeciwne do zamierzonych. Zamiast pomóc – mogą zaszkodzić zarówno konsumentom, jak i legalnym rynkowym graczom. „Kreowanie ograniczeń w zakresie finansowania i konstrukcji produktu powoduje ograniczenie dostępu do legalnego finasowania dla kolejnych grup konsumentów. A ograniczenie legalnych źródeł finasowania nie zapobiega, lecz wręcz sprzyja lichwie” – zwraca uwagę reprezentant branży pożyczkowej.

Ryzyko wzrostu szarej strefy i spadku liczby kredytów konsumenckich

„Ryzyko wprowadzenia tego typu regulacji jest bardzo poważne. Po pierwsze ze względu na próby wprowadzenia nieznanych z punktu widzenia innych ustaw i w kontekście pozostałych branż ograniczeń sposobów uzyskiwania finansowania. Po drugie, drastyczne ograniczenie pozaodsetkowych kosztów kredytu doprowadzi do zmniejszenia dostępności kredytu konsumenckiego” – podsumowuje Jerzy Kachnowicz z CreamFinance.


Jerzy Kachnowicz, dyrektor zarządzający polskiego oddziału międzynarodowej grupy CreamFinance (w trakcie rebrandingu na AvaFin), to doświadczony ekspert z branży finansowej. Pracował w podmiotach takich, jak Alior Bank, Idea Money SA, a także jako szef Departamentu Ryzyka inviPay.com. Od 2018 w CreamFinance/AvaFin (trwa rebranding holdingu). Odpowiada m.in. za rozwój strategii, założeń biznesowych i budżetowych na polskim rynku.


AvaFin (wcześniej znana jako CreamFinance) to międzynarodowa grupa Fintech, działająca od 2012 roku. Korzysta z najnowocześniejszej platformy technologicznej rozwiązań finansowych, aby zapewnić dogodne produkty kredytowe przy minimalnym czasie do wypłaty gotówki i maksymalnym komforcie klienta.

Dostarcza korzystne produkty pożyczkowe konsumentom na 5 rynkach: w Polsce, Hiszpanii, Meksyku, Czechach i na Łotwie, na których to rynkach utrzymuje wiodącą pozycję. Misją firmy jest czynienie pieniędzy dostępnymi. Produkty kredytowe dostosowuje do potrzeb klientów. Dąży do jak najwyższej satysfakcji klient i do nawiązywania długoterminowych relacji z konsumentami, aby stanowić dla nich pierwszy wybór dla celów zaspokojenia potrzeb finansowych.

Głównym inwestorem grupy jest Capitec Bank, wiodący bank konsumencki w RPA, który posiada ponad 40% udziałów. Od momentu powstania 10 lat temu firma obsłużyła ponad 1 mln unikalnych klientów, udzielając pożyczek na kwotę przekraczającą 1 mld euro.

Last Updated on 14 września, 2022 by Anastazja Lach

TAGS