Stanowisko GDDKiA w sprawie wykonawców spoza Unii Europejskiej
Polskie firmy budowlane od dłuższego czasu sygnalizują problem z konkurencyjnymi wykonawcami z Azji. Apelują do GDDKiA o wykluczenie azjatyckich przedsiębiorstw z inwestycji drogowych. Oblicza się, że realizują one obecnie projekty o wartości 13,5 mld zł i długości 260 km. To jedna piąta wartości wszystkich projektów w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Programu Budowy 100 Obwodnic.
Problemy z konkurencją z Azji
Azjatyckie przedsiębiorstwa wygrywają przetargi z polskimi wykonawcami tam, gdzie głównym kryterium jest cena usługi. Nie podlegają standardom UE, posiadają ponadto nieograniczony dostęp do finansowania zabezpieczany przez rządy ich krajów. Wygenerowane zyski transferują jednocześnie do rodzimych krajów.
To niejedyny zarzut polskich wykonawców. Ci korzystają z usług krajowych dostawców i inwestują tym samym w rozwój kadr na miejscu.
Po naciskach polskich budowlańców spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wykluczyła z udziału w przetargach firmy spoza Unii Europejskiej. W postępowaniu dotyczącym przebudowy 100 km trasy Rail Baltica z Białegostoku do Ełku uczestniczą tylko unijne przedsiębiorstwa.
TSUE w obronie firm z UE
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że prawo unijne gwarantuje równe traktowanie jedynie firmom unijnym oraz z państw sygnatariuszy Porozumienia WTO ws. zamówień rządowych (czyli firm z takich krajów jak USA, Korea Południowa, Kanada, Szwajcaria czy Japonia – one będą traktowane wciąż na równi z unijnymi). Możliwość przyznania prawa do udziału w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego dla wykonawców z państw trzecich jest wyłączną kompetencją UE, a państwa członkowskie nie są uprawnione do regulowania tej kwestii w swoich przepisach krajowych.
To zatem zielone światło dla organizatorów przetargów, którzy mogą nie dopuszczać do nich firm z tzw. państw trzecich, czyli spoza Unii Europejskiej albo stawiać im dowolne wymagania, np. wniesienia wyższego wadium.
Stanowisko GDDKiA w sprawie azjatyckich wykonawców
Zdaniem przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o kwestii wykluczenia grupy firm nie powinien decydować jeden zamawiający, oczekując w tej sprawie na decyzję rządu. Ministerstwo Infrastruktury wystosowało pismo do Komitetu Stałego Rady Ministrów, by w projekcie ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw uwzględnić zapisy, które pozwalają na ograniczenie dostępu firm azjatyckich do polskiego rynku, powołując się na wyrok TSUE.
„Na razie nie wprowadziliśmy żadnych zmian w przetargach. Liczymy na wytyczne czy rekomendacje na poziomie centralnym, spójne dla wszystkich publicznych zamawiających, które przybiorą sformalizowaną postać, np. w Polityce zakupowej państwa.” – informuje rzecznik GDDKiA.
Źródło: technologieibudownictwo.pl
Przeczytaj także: Sektor budowlany coraz bardziej skupia się na celach dekarbonizacji. Firmom potrzebne jest jednak wsparcie finansowe i legislacyjne
Last Updated on 29 stycznia, 2025 by Elżbieta Wieleba