5 korzyści dla firm przechodzących na produkcję neutralną pod względem emisji CO2

5 korzyści dla firm przechodzących na produkcję neutralną pod względem emisji CO2

Ekspert: Ireneusz Borowski, Country Manager Poland, Dassault Systèmes

Producenci ograniczający emisję CO2 mogą zyskać znacznie więcej niż tylko wiarygodność środowiskową. Dzięki przekształceniu procesów produkcyjnych mogą zapewnić sobie wyższy poziom wydajności, zmniejszyć ilość odpadów i uzyskać dostęp do niezawodnych, odnawialnych źródeł energii. W rzeczywistości produkcja neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla to nie tylko cel w zakresie zrównoważonego rozwoju – to strategiczna dźwignia innowacji, odporności i długoterminowej konkurencyjności.

Wdrożenie praktyk neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla przynosi producentom liczne korzyści, zgodnie z trzema filarami zrównoważonego rozwoju: środowiskowym, społecznym i zarządzania (ESG). Firmy, które osiągają wysokie wyniki w zakresie ESG, mają zwykle wysokie ogólne wyniki finansowe, a badanie wskazuje, że zwrot finansowy z inwestycji niskoemisyjnych wynosi od 27% do 80%.[1]

Aby zmniejszyć swój ślad węglowy i osiągnąć cele zrównoważonego rozwoju do 2030 r., producenci nie mogą polegać na tradycyjnych procesach produkcyjnych. Muszą wdrożyć nowe, niskoemisyjne procesy i metody produkcji, które pomogą im stać się bardziej zrównoważonymi w pięciu kluczowych obszarach:

1. Niższe koszty energii

Ocena cyklu życia (LCA), wzbogacona o symulację i analizę danych w czasie rzeczywistym, umożliwia producentom ocenę wpływu na środowisko na każdym etapie cyklu życia produktu lub fabryki. Stosując te spostrzeżenia, producenci mogą dostosować swoje procesy produkcyjne do dostępności odnawialnych źródeł energii. Nie tylko zmniejsza to ślad węglowy, ale także optymalizuje pobór energii z sieci, umożliwiając firmom zmniejszenie zależności od kosztownej i niestabilnej energii opartej na paliwach kopalnych. Z kolei firmy mogą osiągnąć długoterminowe oszczędności kosztów przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności energetycznej.

2. Mniej odpadów materiałowych

Dzięki odpowiednim narzędziom cyfrowym producenci mogą przejść na gospodarkę generatywną poprzez recykling i odzyskiwanie materiałów oraz optymalizację zużycia surowców, począwszy od fazy projektowania. Zmniejszając zużycie surowców, firmy nie tylko redukują koszty, ale także zmniejszają swój wpływ na środowisko. Takie podejście przyczynia się do bardziej wydajnych, zrównoważonych praktyk pracy i pozwala producentom kupować, wykorzystywać i przechowywać tylko te materiały, których naprawdę potrzebują, tym samym eliminując odpady. Co więcej, zrównoważone wykorzystanie materiałów umożliwia firmom spełnienie wymogów regulacyjnych przy jednoczesnej maksymalizacji rentowności.

3. Poprawa wizerunku marki

Badanie przeprowadzone przez Futerra pokazuje, że większość konsumentów jest bardziej skłonna wybierać zrównoważone marki, jeśli ich produkty są konkurencyjne cenowo, a około jedna trzecia jest skłonna zapłacić wyższą cenę za produkty przyjazne dla środowiska. Producenci, którzy potrafią jasno zademonstrować swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój i poprzeć je wymiernymi danymi, stają się bardziej atrakcyjni dla rosnącej liczby świadomych ekologicznie konsumentów. Włączając zrównoważone praktyki do swoich działań, marki nie tylko przyciągają lojalnych klientów, ale także zyskują przewagę konkurencyjną na coraz bardziej wymagającym rynku.

4. Sprawniejsze zarządzanie ryzykiem

W miarę jak wymagania dotyczące zrównoważonego rozwoju są coraz silniej regulowane i egzekwowane, producenci stają w obliczu rosnącego ryzyka prawnego, finansowego i wizerunkowego. Firmy, które nie dostosują się do standardów zrównoważonego rozwoju mogą być narażone na kary, działania prawne i utratę reputacji. Dzięki odpowiednim narzędziom producenci mogą zharmonizować swoje działania z globalnymi ramami regulacyjnymi, zmniejszając narażenie na ryzyko. Dodatkowo, integrując odnawialne, niskoemisyjne źródła energii w swoich procesach, producenci mogą ustabilizować swoje koszty energii i zmniejszyć zależność od zmiennych cen paliw kopalnych, co czyni ich bardziej odpornymi na zawirowania rynkowe.

5.Więcej miejsca na innowacje

Innowacyjne procesy produkcyjne są siłą napędową zrównoważonego rozwoju produktów. Integrując narzędzia cyfrowe, takie jak symulacja, wirtualne bliźniaki i projektowanie oparte na modelach, firmy mogą usprawnić produkcję, zmniejszyć ilość odpadów materiałowych i szybciej wprowadzać produkty na rynek.

Technologie te umożliwiają przejście od fizycznej do wirtualnej walidacji, pozwalając zespołom na zbadanie większej liczby opcji projektowych, wcześniejsze przewidywanie problemów i podejmowanie świadomych decyzji w całym cyklu życia produktu. Rezultatem jest bardziej elastyczne, opłacalne i przyjazne dla środowiska podejście do innowacji – takie, które spełnia rosnące zapotrzebowanie zarówno na wydajność, jak i zrównoważony rozwój.

Przejście na produkcję niskoemisyjną

Kiedy producenci stosują ekoprojektowanie w rozwoju produktów, mogą włączyć zrównoważony rozwój do każdego aspektu łańcucha wartości. Rozwiązania oceny cyklu życia (LCA) zapewniają wgląd niezbędny do pomiaru wpływu produktu na środowisko w całym jego cyklu życia. Rozwiązania te opierają się na zewnętrznych bazach danych, opracowanych przez niezależne organizacje, takie jak baza danych ecoinvent, które określają ilościowo wpływ na środowisko praktycznie wszystkich decyzji i działań firmy.

Dzięki platformie 3DEXPERIENCE firmy Dassault Systèmes, te oceny cyklu życia są teraz w pełni zintegrowane z procesem rozwoju produktu. Platforma łączy projektowanie, symulację, przygotowanie produkcji i produkcję, umożliwiając firmom ocenę wpływu na środowisko na każdym etapie. Ta płynna integracja pozwala wszystkim zainteresowanym stronom obliczać, optymalizować i raportować wyniki w zakresie zrównoważonego rozwoju w czasie rzeczywistym.

Łącząc dane LCA z technologią wirtualnego bliźniaka, rozwiązanie „Sustainable Innovation Intelligence” firmy Dassault Systèmes umożliwia specjalistom, projektantom przemysłowym, a także inżynierom produktu i produkcji tworzenie cykli życia o obiegu zamkniętym. Jest to możliwe dzięki wczesnej identyfikacji wymogów zrównoważonego rozwoju i ich pełnej widoczności na wszystkich etapach projektowania, rozwoju produktu i przygotowania produkcji. Rozwiązanie integruje zaopatrzenie w materiały, projektowanie, produkcję, logistykę, sprzedaż, marketing i zarządzanie wycofaniem z eksploatacji, zapewniając wgląd w te procesy w czasie rzeczywistym, umożliwiając zespołom identyfikację problemów lub wdrażanie ulepszeń na wczesnym etapie, nawet przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu produkcji.

Przejście na produkcję niskoemisyjną nie jest już opcjonalne dla producentów – to konieczność, aby zabezpieczyć biznes na przyszłość. Wraz z zaostrzaniem się globalnych przepisów i rosnącym zapotrzebowaniem konsumentów na zrównoważony rozwój, firmy, które proaktywnie przyjmą zrównoważone praktyki nie tylko poprawią swój wpływ na środowisko, ale także zyskają przewagę konkurencyjną w zakresie zarządzania kosztami, innowacyjności i budowania lojalności wobec marki.

Przeczytaj również: Czy technologie reklamowe mają realny wkład w redukcję CO2?

Last Updated on 4 czerwca, 2025 by Samir Malki

Udostępnij
TAGS