
AI + automatyzacja = dominacja na rynku
Ekspert: Gabriel Krynicki, Head of AI, BPX
Dobrze prosperująca firma usługowa z 20-letnim stażem, zatrudniająca 3000 osób, w ciągu kwartału traci 28% zleceń. Kolejne nerwowe spotkania zarządu tylko pogłębiają chaos.
– Jak mogliśmy do tego dopuścić? Jak to możliwe, że konkurencja zaproponowała stawkę o 40% niższą? To szaleństwo!
Jak do tego doszło?
Kiedy ta poważna firma optymalizowała pracę swoich ludzi, konkurencyjna firma – a raczej jej nowy dział – zadawała sobie pytania: Które zadania można w części lub całości zautomatyzować? Czy przeszkolony w użyciu automatów pracownik może wykonać pracę 5 lub 10 ludzi? Ile zarobi dla nas 100 takich pracowników?
Wczoraj świat pędził do przodu. Dziś przyspiesza jak rakieta, wciskając uczestników wyścigu o efektywność w fotele. Pobocznych obserwatorów zostawia tak daleko w tyle, że mogą już się nie odnaleźć w świecie jutra.
Adaptacja technologiczna to klucz do utrzymania konkurencyjności
Google jako pionier w stosowaniu sztucznej inteligencji postawił poprzeczkę niezwykle wysoko. Ich strategia AI-First zakłada, że każdy nowy proces powinien być projektowany z założeniem, iż główny ciężar pracy przejmą systemy AI. To oznacza systematyczną redukcję zasobów ludzkich w każdej nowej inicjatywie.
Z badań McKinsey wynika, że już 70% firm z listy Fortune Global 500 używa AI w co najmniej jednej funkcji, a 14% wdrożyło twarde systemy wewnętrzne. Przykłady:
- Walmart: oszczędność kilkudziesięciu mln USD rocznie dzięki redukcji zużycia paliwa i emisji CO₂.
- JP Morgan Chase: automatyzacja umów prawnych dała oszczędność 360 000 godzin pracy rocznie.
- Siemens: redukcja czasu produkcji o 15%, kosztów o 12%, terminowość dostaw na poziomie 99,5%.
- PKN Orlen: testuje podobne procesy, a szacunkowe oszczędności są porównywalne.
AI wspomaga firmy w każdej fazie życia
W firmach rozwijających się AI zwiększa marżę operacyjną poprzez tworzenie nowych struktur i procesów za ułamek ceny. W firmach o stabilnej strukturze przychodów obniża koszty funkcjonowania i daje możliwość tworzenia ultra tanich działów R&D. Natomiast firmom ograniczającym działalność i tym będącym w restrukturyzacji daje unikatową szansę na nowy start, tym razem z cyfrową kadrą pracowników.
Jak zacząć?
Najlepsze wdrożenia, które miałem przyjemność prowadzić, bazowały na schemacie: Mapowanie procesów w firmie > Identyfikacja powtarzalnych i kosztochłonnych zadań > Tworzenie pilotażowego projektu > Skalowanie rozwiązań i liczenie zysków.
Co zyskasz wdrażając AI?
Redukcja kosztów operacyjnych nawet o 30%, skrócenie czasu realizacji projektów o 20–40%, zwiększenie marży operacyjnej, nowe źródła przychodów i szybsze wejście na nowe rynki, lepsza obsługa klienta i większa kontrola nad procesami.
Jestem przekonany, że za kilka lat firmy wykorzystujące AI w większości procesów będą dominować na rynku. Ich przewaga kosztowo-efektywnościowa będzie niemożliwa do przeskoczenia dla organizacji opartych na tradycyjnych zasobach ludzkich.
Aby znaleźć się jutro w gronie zwycięzców, już wczoraj należało zacząć projekty wdrożeniowe. A jeśli jeszcze się nie zaczęło? Zdecydowanie należy zacząć dziś.
Jeśli chcesz sprawdzić, które procesy w Twojej firmie mogą być zautomatyzowane i ile możesz zyskać – zapraszam do kontaktu. Wspólnie zmapujemy potencjał AI w Twojej organizacji.
Przeczytaj także: Gospodarka na wysokich obrotach. Kupujemy więcej samochodów, mebli i sprzętów domowych
Last Updated on 31 października, 2025 by Katarzyna Zawadzka
