AI + automatyzacja = dominacja na rynku

AI + automatyzacja = dominacja na rynku

Ekspert: Gabriel Krynicki, Head of AI, BPX

Dobrze prosperująca firma usługowa z 20-letnim stażem, zatrudniająca 3000 osób, w ciągu kwartału traci 28% zleceń. Kolejne nerwowe spotkania zarządu tylko pogłębiają chaos.

– Jak mogliśmy do tego dopuścić? Jak to możliwe, że konkurencja zaproponowała stawkę o 40% niższą? To szaleństwo!

Jak do tego doszło?

Kiedy ta poważna firma optymalizowała pracę swoich ludzi, konkurencyjna firma – a raczej jej nowy dział – zadawała sobie pytania: Które zadania można w części lub całości zautomatyzować? Czy przeszkolony w użyciu automatów pracownik może wykonać pracę 5 lub 10 ludzi? Ile zarobi dla nas 100 takich pracowników?

Wczoraj świat pędził do przodu. Dziś przyspiesza jak rakieta, wciskając uczestników wyścigu o efektywność w fotele. Pobocznych obserwatorów zostawia tak daleko w tyle, że mogą już się nie odnaleźć w świecie jutra.

Adaptacja technologiczna to klucz do utrzymania konkurencyjności

Google jako pionier w stosowaniu sztucznej inteligencji postawił poprzeczkę niezwykle wysoko. Ich strategia AI-First zakłada, że każdy nowy proces powinien być projektowany z założeniem, iż główny ciężar pracy przejmą systemy AI. To oznacza systematyczną redukcję zasobów ludzkich w każdej nowej inicjatywie.

Z badań McKinsey wynika, że już 70% firm z listy Fortune Global 500 używa AI w co najmniej jednej funkcji, a 14% wdrożyło twarde systemy wewnętrzne. Przykłady:

  • Walmart: oszczędność kilkudziesięciu mln USD rocznie dzięki redukcji zużycia paliwa i emisji CO₂.
  • JP Morgan Chase: automatyzacja umów prawnych dała oszczędność 360 000 godzin pracy rocznie.
  • Siemens: redukcja czasu produkcji o 15%, kosztów o 12%, terminowość dostaw na poziomie 99,5%.
  • PKN Orlen: testuje podobne procesy, a szacunkowe oszczędności są porównywalne.

AI wspomaga firmy w każdej fazie życia

W firmach rozwijających się AI zwiększa marżę operacyjną poprzez tworzenie nowych struktur i procesów za ułamek ceny. W firmach o stabilnej strukturze przychodów obniża koszty funkcjonowania i daje możliwość tworzenia ultra tanich działów R&D. Natomiast firmom ograniczającym działalność i tym będącym w restrukturyzacji daje unikatową szansę na nowy start, tym razem z cyfrową kadrą pracowników.

Jak zacząć?

Najlepsze wdrożenia, które miałem przyjemność prowadzić, bazowały na schemacie: Mapowanie procesów w firmie > Identyfikacja powtarzalnych i kosztochłonnych zadań > Tworzenie pilotażowego projektu > Skalowanie rozwiązań i liczenie zysków.

Co zyskasz wdrażając AI?

Redukcja kosztów operacyjnych nawet o 30%, skrócenie czasu realizacji projektów o 20–40%, zwiększenie marży operacyjnej, nowe źródła przychodów i szybsze wejście na nowe rynki, lepsza obsługa klienta i większa kontrola nad procesami.

Jestem przekonany, że za kilka lat firmy wykorzystujące AI w większości procesów będą dominować na rynku. Ich przewaga kosztowo-efektywnościowa będzie niemożliwa do przeskoczenia dla organizacji opartych na tradycyjnych zasobach ludzkich.

Aby znaleźć się jutro w gronie zwycięzców, już wczoraj należało zacząć projekty wdrożeniowe. A jeśli jeszcze się nie zaczęło? Zdecydowanie należy zacząć dziś.

Jeśli chcesz sprawdzić, które procesy w Twojej firmie mogą być zautomatyzowane i ile możesz zyskać – zapraszam do kontaktu. Wspólnie zmapujemy potencjał AI w Twojej organizacji.


Przeczytaj także: Gospodarka na wysokich obrotach. Kupujemy więcej samochodów, mebli i sprzętów domowych

Last Updated on 31 października, 2025 by Katarzyna Zawadzka

Udostępnij