Greenwashing – nowe zasady i zwiększona aktywność Prezesa UOKiK
Ekspert: Weronika Nalbert, adwokat, senior associate, praktyka prawa ochrony konkurencji i konsumentów oraz ESG i zrównoważonego rozwoju kancelarii Wardyński i Wspólnicy.
W ostatnim czasie Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi zintensyfikowane działania, dotyczące weryfikacji praktyk mogących nosić znamiona greenwashingu. Postępowania te prowadzone są w celu ustalenia czy przedsiębiorcy dopuścili się naruszenia uzasadniającego wszczęcie postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
Prezes UOKiK weryfikuje m.in. czy w ramach swoich działań marketingowych przedsiębiorcy wykorzystują informacje handlowe, oznaczenia lub deklaracje, w których odwołują się do zagadnień z zakresu ekologii, zrównoważonego rozwoju lub ochrony środowiska, oraz czy przedsiębiorcy są w stanie wykazać prawdziwość tych twierdzeń. Dotychczas nie zostały jeszcze wydane decyzje administracyjne odnoszące się wprost do praktyki greenwashingu.
Powyższe działania pokazują, że polski organ ochrony konsumentów nie przechodzi obojętnie wobec greenwashingu, a tym samym przedsiębiorcy, oferujący swoje produkty lub usługi konsumentom, powinni dokonać przeglądu swojej komunikacji i zastanowić się, czy ich twierdzenia są wystarczająco konkretne i jasne, a przede wszystkim – czy na wypadek kontroli ze strony organu będą w stanie wykazać ich prawdziwość poprzez przekazanie odpowiedniego uzasadnienia lub dokumentów.
Teraz jest dobry moment na powyższe działania, ponieważ w marcu weszła w życie tzw. dyrektywa w sprawie greenwashingu, czyli dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/825 z dnia 28 lutego 2024 r. w sprawie zmiany dyrektyw 2005/29/WE1 i 2011/83/UE w odniesieniu do wzmocnienia pozycji konsumentów w procesie transformacji ekologicznej poprzez lepszą ochronę przed nieuczciwymi praktykami oraz lepsze informowanie.
Dyrektywa rozszerzyła katalog cech, których dotyczyć może działanie wprowadzające w błąd. Tym samym wyartykułowany został zakaz rozpowszechniania nieprawdziwych informacji oraz rozpowszechniania prawdziwych informacji, ale w sposób mogący wprowadzać w błąd, w zakresie cech środowiskowych i społecznych produktu oraz aspektów związanych z obiegiem zamkniętym – takich jak trwałość, możliwość naprawy lub zdatność do recyklingu.
Polska, jako państwo członkowskie UE, ma obowiązek przyjąć odpowiednie przepisy krajowe implementujące dyrektywę do 27 marca 2026 r. I choć nowe regulacje będą stosowane najpóźniej od dnia 27 września 2026 r., to już teraz przepisy nowej dyrektywy mogą stanowić inspirację dla Prezesa UOKiK w zakresie weryfikacji praktyk noszących znamiona greenwashingu. Bowiem pomimo tego, że wskazane przepisy jeszcze nie zostały zaimplementowane, greenwashing już teraz może stanowić praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, a kara nałożona na przedsiębiorcę z tego tytułu może wynieść do 10% jego obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.
Przeczytaj także: Pozostawić toksyczną bombę własnym dzieciom czy może przeprowadzić remediację?
Last Updated on 18 grudnia, 2024 by Elżbieta Wieleba