Jakie wyzwania i priorytety stoją przed GDDKiA i branżą budowlaną w 2025?

Jakie wyzwania i priorytety stoją przed GDDKiA i branżą budowlaną w 2025?

Ekspert: Paweł Woźniak, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad

Jakie kluczowe wyzwania i priorytety dostrzega GDDKiA w kontekście realizacji inwestycji drogowych w 2025 roku? Czy sektor budowlany jest gotowy, by na nie odpowiedzieć?

Jesteśmy w trakcie realizacji szeregu kluczowych dla naszego kraju inwestycji, z których wiele oddamy w tym roku do ruchu. Łącznie w 2025 roku planujemy udostępnić kierowcom nieco ponad 400 km nowych dróg.

Wydłużymy autostradę A2 o ponad 67 km, dzięki czemu połączy ona Białą Podlaską z Warszawą i siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce i Europie. Oddamy też kierowcom trzy odcinki drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim o długości ponad 36 km, co znacząco poprawi dojazd z Katowic do Bielska-Białej i dalej, do polsko-słowackiego przejścia granicznego Zwardoń-Skalité. Oddamy dwa odcinki S3 na północ od Szczecina, o długości 33 km, dzięki czemu stworzymy ekspresowe połączenie stolicy woj. zachodniopomorskiego z tunelem drogowym pod Świną. Będą to też dwa ostatnie odcinki S3 w całym ciągu tej trasy, od Świnoujścia do granicy z Czechami w Lubawce.

Kierowcy pojadą też odcinkiem drogi ekspresowej S6 od Koszalina do Słupska. Co ważne, oddamy również do ruchu sąsiadującą z tym fragmentem S6 drugą jezdnię obwodnicy Słupska. Udostępnimy kierowcom 44 km drogi ekspresowej S7, w tym Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej, odcinek Modlin – Czosnów w woj. mazowieckim oraz fragment w okolicy Krakowa. Z kolei woj. podlaskie wzbogaci się o 34 km trasy S19. Od uciążliwego ruchu tranzytowego uwolnimy natomiast mieszkańców kilkunastu miejscowości, m.in. Opatowa, Suchowoli czy Wąchocka, które w tym roku pozyskają obwodnice.

Planujemy również ogłoszenie przetargów na odcinki o łącznej długości między 300 a 400 km i szacunkowej wartości co najmniej 13,5 mld zł. Plan minimum na 2025 rok obejmuje przetargi na niemal 220 km odcinków dróg z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych oraz ponad 100 km obwodnic z Programu Budowy 100 Obwodnic.

Najtrudniej jest robić coś po raz pierwszy, dlatego sporym wyzwaniem są również innowacje, które wdrażamy na naszej sieci dróg. Przy okazji rozbudowy autostrad A1 pomiędzy Toruniem i Włocławkiem oraz A2 między Łodzią a Warszawą powstaną np. instalacje OZE do zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej. Dzięki temu oba odcinki autostrad mają stać się samowystarczalne energetycznie.

Sprawna realizacja tych ambitnych planów będzie wymagać dużego zaangażowania ze strony GDDKiA, innych urzędów oraz branży budowlanej. Mamy świadomość, że dla rynku firm wykonawczych niekorzystne są zarówno dołki, jak i górki inwestycyjne. Dlatego staramy się, aby wysokość środków, które każdego roku przeznaczamy na inwestycje, była mniej więcej stała. Dzięki temu z jednej strony zapewniamy odpowiedni poziom konkurencji w ogłaszanych przez nas przetargach, a z drugiej nie doprowadzamy do sytuacji przegrzania rynku. Do 2030 r. chcemy utrzymać się na poziomie 20 mld zł wydatków inwestycyjnych rocznie.


Przeczytaj także: Wojna handlowa made by Trump

Last Updated on 10 lutego, 2025 by Anastazja Lach

TAGS