Społeczna odpowiedzialność biznesu w BASF Polska: inicjatywy oparte na wartościach i know-how firmy

Społeczna odpowiedzialność biznesu w BASF Polska: inicjatywy oparte na wartościach i know-how firmy

Ekspert: Katarzyna Kowalewska, Senior Media Relations & CSR Specialist, BASF Polska
Społeczna odpowiedzialność biznesu jest już na stałe wpisana w strategie biznesowe wielu firm, przedsiębiorstw, a nawet startupów. Dziś rozwijamy i prowadzimy swoją działalność zorientowaną nie tylko na akcjonariuszy, ale także na interesariuszy, w tym na pracowników, partnerów biznesowych, klientów, społeczności lokalne, instytucje edukacyjne, a także organizacje rządowe, pozarządowe, czy media.
Przed firmami stoi teraz wyzwanie – z kim i jak prowadzić działania, by były one wartościowe dla poszczególnych interesariuszy i zwyczajnie miały sens.

Celowane działania

Jak wybrać te najlepsze, by rzeczywiście pomagały? Planowanie działań z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu warto oprzeć na know-how, kulturze i wartościach firmy. Należy najpierw odpowiedzieć na pytanie: w czym jesteśmy ekspertami i na czym bazują nasze działania, a potem zdecydować, jak można to wykorzystać w działalności pozabiznesowej. W BASF Polska jest to łatwe zadanie, bo chemia, nauka i innowacje to nasze atrybuty, zaś nasza kultura organizacyjna jest solidnie ugruntowana w kilku kluczowych wartościach. I na tym też opieramy dużą część działań związanych z CSR-em.

Wartości firmy jako drogowskaz

Jedną z kluczowych wartości, które przyświecają naszym działaniom biznesowym i pozabiznesowym jest otwartość – w tym otwartość na różnorodność, która jest wpisana także w globalną strategię firmy.

Temat różnorodności poruszamy również w naszej kampanii społecznej: „Chemia jest Kobietą”, którą symbolicznie zainaugurowaliśmy 8 marca 2021 roku, w Międzynarodowy Dzień Kobiet. W ten sposób postanowiliśmy dołożyć swoją cegiełkę do walki ze stereotypami związanymi m.in. z postrzeganiem branży chemicznej jako „mało kobiecej”. Pokazane w I edycji kampanii bohaterki i poruszane tematy obalają mit branży chemicznej jako tej dedykowanej wyłącznie mężczyznom, a także pokazują różnorodne ścieżki kariery dla kobiet w branży. Bo mitem jest, że kobieta w chemii to ta pracująca wyłącznie w laboratorium. W 2. edycji inicjatywy przedstawiliśmy natomiast panie, które dążąc do osiągnięcia sukcesu zawodowego zdecydowały się podjąć kroki zmieniające o sto osiemdziesiąt stopni zarówno ich życie, jak i życie ich bliskich. Wykazując się ogromną determinacją przyjęły propozycję pracy poza krajem, w którym mieszkały dotychczas.

Podczas prowadzenia dwóch edycji kampanii i poszukiwania informacji nt. sytuacji kobiet w branży chemicznej okazało się, że takich materiałów brakuje. To było inspiracją do przeprowadzenia własnego badania w 3. edycji kampanii. Jego wynikiem jest raport przygotowany przez Kantar Polska z inicjatywy BASF Polska i Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego: „Kobiety w branży chemicznej”.

W 2023 roku prowadziliśmy już 4. odsłonę inicjatywy „Chemia jest Kobietą”, tym razem ze studentkami i jeszcze młodszą grupą – dziewczynkami. Zadaliśmy sobie pytanie: dlaczego studentki po studiach chemicznych nadal rzadko decydują się na pracę w biznesie? W drugiej części kampanii poruszymy temat stereotypów wśród dziewczynek, które pojawiają się już w pierwszych latach ich edukacji. Dodatkowo nawiązaliśmy także współpracę z Fundacją Kosmos dla Dziewczynek, w ramach której w czerwcowym Magazynie „KOSMOS dla Dziewczynek” ukazał się insert nt. eksperymentowania z żywiołami. Ma on zachęcać dziewczynki do odkrywania swoich zainteresowań i podążania za marzeniami, bez względu na utarte stereotypy.

W 2025 r. BASF Polska zrealizowała projekt edukacyjny wspólnie z Fundacją Inspiring Girls Polska pt. „Chemia jest Kobietą – moja droga do przywództwa”. W ramach tej inicjatywy odbyły się trzy warsztaty poprowadzone przez role modelki z BASF Polska. W odpowiedzi na wnioski i rekomendacje z ostatniego raportu badawczego “Dziewczyny i Przywództwo” (https://inspiring-girls.pl/), Inspiring Girls Polska szkoliło nasze koleżanki, pracowniczki firmy BASF, które w roli role modelek pracowały z uczniami szkoły podstawowej nad podniesieniem ich potencjału przywódczego. Naszym celem było pokazanie dzieciom, że każdy z nas może zostać liderką i liderem – bo przywództwo to nie stanowisko, tylko działanie.

Nasze role modelki inspirowały swoją drogą do przywództwa zarówno dziewczyny, jak i chłopców z VI klas szkoły podstawowej – to ważne, żeby chłopcy również widzieli inspirujące kobiety i dzięki temu mogli lepiej rozumieć i wspierać swoje koleżanki.

Kampania „Chemia jest Kobietą” będzie kontynuowana także w 2025 roku.

Synergia nauki i biznesu

W naszej firmie od dawna angażujemy się w aktywności, które mają na celu popularyzację chemii i możliwości jakie stwarza ta nauka dla zrównoważonej przyszłości, realizując tym samym Cel Zrównoważonego Rozwoju nr 4 – Jakość Edukacji. Od ponad 12 lat, będąc partnerem laboratorium chemicznego w Centrum Nauki Kopernik, angażujemy dzieci, młodzież i dorosłych w odkrywanie tajników chemii. W kreatywnym i profesjonalnie wyposażonym laboratorium uczniowie pod okiem kompetentnych opiekunów mogą samodzielnie wykonywać ciekawe doświadczenia chemiczne przy użyciu specjalistycznego sprzętu. Nasi pracownicy wspólnie z Centrum rozwijają program laboratorium tak, by eksperymenty były merytoryczne i ciekawe. Organizujemy pokazy chemiczne, a także lekcje integracyjne, np. dla klas polsko-ukraińskich.

W ramach projektów edukacyjnych współpracujemy także z uczelniami wyższymi i jest to obszar, który z każdym rokiem rozwijamy. Na początku b.r. podpisaliśmy umowę z Politechniką Śląską, a celem tej współpracy jest m.in rozpoczęcie dialogu w celu identyfikowania tematów badawczo-rozwojowych interesujących zarówno dla BASF, jak i Uczelni.

Połączenie nauki i biznesu, wymiana doświadczeń czy projekty R&D to konieczne z punktu widzenia firmy z branży chemicznej działania dla tworzenia innowacji, tak potrzebnych w zrównoważonym rozwoju. „Zarządzanie biznesem technologicznym” to cykl wykładów prowadzonych przez naszych ekspertów na Wydziale Chemii Politechniki Warszawskiej, który dostarcza wiedzy i informacji z różnych dziedzin. Od kilku lat co semestr do programu zapisuje się kilkadziesiąt osób, które na wykładach mają szansę poznać zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa z branży chemicznej od wewnątrz. Ta inicjatywa jest szczególnie nam bliska, nie tylko z powodów edukacyjnych – widzimy jej pozytywne skutki także w obszarze HR-owym. Wiele osób, które uczestniczyły w tych zajęciach, dostały się do naszej firmy na staż letni, a obecnie pracują w BASF Polska w kilku działach biznesowych.

Dzięki temu, że podejmowane przez BASF Polska inicjatywy opierają się właśnie na naszej ekspertyzie i kluczowych dla firmy wartościach, mają one rzeczywisty wpływ na ich odbiorców. Dzielimy się naszą wiedzą i podejmujemy działania w znanych nam obszarach co sprawia, że nasze projekty w ramach Społecznej Odpowiedzialności Biznesu są po prostu wiarygodne dla beneficjentów.

Przeczytaj również: 5 korzyści dla firm przechodzących na produkcję neutralną pod względem emisji CO2

Last Updated on 9 czerwca, 2025 by Samir Malki

Udostępnij
TAGS