Cyfrowa i autonomiczna kolej przyszłości

W połowie 2018 roku rozpoczęli Państwo oficjalnie działalność jako wyodrębniona spółka ze struktur spółki matki. Jaka jest obecnie pozycja spółki na polskim rynku?

Z początkiem lipca zeszłego roku zaczęliśmy funkcjonować jako odrębna polska spółka – Siemens Mobility. Udało nam się utrzymać pozycję lidera m.in. na rynku lokomotyw wielosystemowych w Polsce, systemów pokładowych do sterowania taborem oraz inteligentnych systemów transportowych.

Jakie nowe rozwiązania w zakresie automatyki kolejowej pojawią się w najbliższych latach i jakie są kluczowe kierunki cyfryzacji w transporcie kolejowym?

Zdecydowanie głównym trendem, jaki będzie się dalej rozwiać jest transport autonomiczny. Zastosowanie narzędzi pozwalających na autonomiczność nie budzi wątpliwości, chociażby w metrze. Metro to rodzaj transportu, w którym ta autonomiczność została najwcześniej wprowadzona i staje się standardem na całym świecie. Teraz czas na w pełni zautomatyzowane tramwaje, stąd też w Poczdamie trwają prace nad cyfrową zajezdnią tramwajową do obsługi autonomicznych tramwajów.

Jakie są szanse i zagrożenia rozwoju autonomicznego transportu w Polsce?

Niewątpliwą szansą dla rozwoju autonomiczności jest chęć minimalizowania kolizji, o jakich czytamy w gazetach z udziałem tramwajów. Przy implementowaniu rozwiązań, które pozwalają na samodzielną jazdę pojazdu wszelkie kolizje nie będą miały miejsca, nawet jeżeli te systemy miałaby tylko wspomagać motorniczego, a nie w pełni przejąć kontrolę nad pojazdem. W ten sposób niezawodność transportu szynowego by wzrastała. Pozostaje jednak czynnik ludzki i zachowania pojazdów samochodowych na drogach, których nie zawsze da się niestety przewidzieć.

Ostatnio coraz więcej się mówi o rozwiązaniach niskoemisyjnych, a co za tym idzie o ochronie środowiska. Jakie rozwiązania stosowane są w Państwa maszynach, które pozwalają na oszczędność energii?

Główną rolę w ograniczaniu strat energii odgrywa sposób prowadzenia pojazdów. I tutaj wracamy trochę do autonomiczności, ponieważ cała jazda z wykorzystaniem systemów autonomicznych, tak zwane ecodriving, pozwala na najmniejsze zużycie energii. Inne przykłady naszych rozwiązań niskoemisyjnych występują w pociągu dużych prędkości – Velaro Novo, który obecnie jest w trakcie testów by wkrótce mogli nim podróżować Brytyjczycy. Podstawowym zadaniem dla tego pociągu będzie zmniejszenie zużycia energii o 15% wobec możliwości osiągnięcia maksymalnie 360 km/h. Jest to możliwe dzięki lżejszemu pociągowi oraz wykonaniu opływowych elementów, które zmniejszą opór powietrza. Warto też dodać, że wszystkie nasze pojazdy szynowe składają się z komponentów, które są poddawane recyklingowi przynajmniej w 95%.

Jak nowe technologie mogą się przyczynić do rozwoju bezpiecznej i zintegrowanej infrastruktury?

Może nieco rozwiniemy ten temat na przykładzie systemów ITS, których głównym zadaniem jest upłynnienie ruchu w mieście, a dzięki temu poprawienie bezpieczeństwa na drogach. Inteligentne Systemy Transportowe pozwalają zobaczyć miasto w makroskali i pokazują, które miejsca wymagają upłynnienia ruchu poprzez maksymalne wykorzystanie przepustowości dróg. Poprzez ITS zachęcam także uczestników ruchu do korzystania ze spriorytetyzowanego transportu publicznego, który często jest w stanie przejechać szybciej przez miast, a nawet, tak jak w Białymstoku, „wymusić” sobie światło zielone na najbliższym skrzyżowaniu.

Nieustanie, przy okazji tematu Centralnego Portu Komunikacyjnego powraca dyskusja o kolei dużych prędkości. Czy plany budowy KDP są realne?

Na centralnej magistrali kolejowej już dziś pociągi kursują pomiędzy Krakowem a Warszawą w ciągu 2 godzin i 10 minut, więc na odcinku ponad stu kilometrów pociąg jedzie 200 km/h. Mamy więc już obszar, gdzie ta kolej spełnia nasze oczekiwania. Jeżeli chodzi o CPK, to przygotowania do obsługi kolei dużych prędkości już trwają – niedawno modernizowana stacja Łódź Fabryczna przystosowana jest do obsługi pociągów dużych prędkości. Trzeba natomiast poczynić wiele kroków, by mówić o połączeniu planowanego CPK z KDP, chociażby węzeł w regionie Baranowa, którego częścią byłby łącznik z istniejącymi liniami.

Jakie są plany na przyszłość dla Siemens Mobility?

Będziemy się skupiać na tych gałęziach, które mamy już rozwinięte, czyli lokomotywy wielosystemowe oraz systemy sterowania ruchem w mieście i na kolei. Będziemy pracować również nad ulepszaniem automatyki kolejowej w kontekście systemów pokładowych urządzeń. W planach jest też serwisowanie pojazdów oraz kilka nowych przetargów.


Autor:
Krzysztof Celiński, Prezes Zarządu, Siemens Mobility

Last Updated on 28 października, 2020 by Łukasz

Udostępnij