
70% liderów sektora bankowego chce zwiększyć budżety na rozwój AI
Rozwój AI staje się ważną częścią strategii banków – ponad połowa liderów instytucji finansowych na świecie twierdzi, że AI wprowadza głębokie zmiany w sposobie działania ich organizacji. Aż 70% planuje zwiększyć budżety na rozwój tych technologii, w tym 38% chce podnieść nakłady o ponad 20% – wynika z raportu KPMG pt. „Inteligentne rozwiązania w sektorze bankowym”.
Banki najczęściej wykorzystują sztuczną inteligencję w procesach kredytowych – m.in. do oceny zdolności kredytowej i analizy ryzyka. Zaawansowane algorytmy pomagają także dopasować oferty i komunikację do potrzeb klientów, analizując ich dane finansowe i zachowania w czasie rzeczywistym. Sztuczna inteligencja wspiera również wykrywanie nadużyć finansowych i podejrzanych transakcji. Jest też wykorzystywana w automatyzacji obsługi klienta – na przykład w formie chatbotów lub systemów rekomendacji.
Z raportu KPMG wynika, że banki oczekują szybkich efektów finansowych po wdrożeniu AI. Aż 62% ankietowanych chce widzieć wyraźne korzyści z inwestycji, a 68% wskazuje, że głównym celem wprowadzania tych rozwiązań jest obniżenie kosztów. Jednocześnie 70% instytucji czuje presję ze strony akcjonariuszy, aby udowodnić, że AI przynosi wymierne efekty.
Już 66% badanych osiągnęło oszczędności kosztowe z uwagi na rozwój AI. Jednak tylko 26% odnotowało wzrost przychodów, a 20% – znaczący wpływ tych rozwiązań na wyniki finansowe.
Banki coraz częściej traktują AI jako narzędzie wspierające nie tylko wydajność, ale i konkurencyjność – szczególnie tam, gdzie liczy się szybkość decyzji, personalizacja usług i przewidywanie potrzeb klienta. Widoczna jest również zmiana w nastawieniu – świadome wdrażanie zastępuje fazę eksperymentowania. Aby jednak osiągnąć kolejny poziom dojrzałości, instytucje finansowe muszą lepiej poradzić sobie z wyzwaniami strukturalnymi, takimi jak niespójne dane czy konieczność modernizacji systemów. Liderzy branży rozumieją te ograniczenia i widzą w AI szansę na trwałą przewagę. Zaufanie do sztucznej inteligencji, spełnianie wymogów prawnych i zrozumiałe działanie algorytmów są dziś tak samo ważne, jak tempo reakcji na zmiany czy redukcja kosztów. Przyszłość bankowości to AI, która wspiera ludzi, jest częścią strategii całej firmy, a nie tylko narzędziem działu IT – komentuje Andrzej Gałkowski, Partner, Lider doradztwa dla sektora bankowego, Head of AI w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
Technooptymizm w sektorze nie jest pozbawiony barier. Tylko nieliczne banki oceniają swoje dane operacyjne jako w pełni gotowe do zastosowań AI. Do innych wyzwań należą braki kadrowe – niewielu specjalistów, którzy jednocześnie rozumieją możliwości sztucznej inteligencji, przepisy regulujące sektor finansowy oraz logikę procesów bankowych. Wiele instytucji mierzy się też z ograniczeniami technologicznymi. Przestarzałe systemy IT, skomplikowana architektura i mało elastyczne środowiska testowe spowalniają wdrożenia, a przez to ograniczają korzyści płynące z uwagi na rozwój AI.
Raport jest dostępny jest na stronie: Inteligentne rozwiązania w sektorze bankowym – KPMG Poland
O raporcie:
Seria raportów „Intelligent industries” powstała w oparciu o badanie KPMG International, łączące metody ilościowe i jakościowe. W jego ramach przeprowadzono pogłębione wywiady z ekspertami z obszaru technologii, regulacji i biznesu oraz z doradcami sektorowymi KPMG. Badanie objęło także ankietę wśród 1390 decydentów z kluczowych rynków (Australii, Chin, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Kanady, Francji, Japonii oraz Stanów Zjednoczonych), w tym 163 przedstawicieli sektora energetycznego. Uzupełnieniem był 18-miesięczny projekt analizy wartości biznesowej generatywnej AI. Wyniki tworzą praktyczne kompendium dla organizacji chcących skutecznie wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji.
O KPMG:
KPMG jest globalną organizacją niezależnych firm świadczących usługi profesjonalne z zakresu audytu, doradztwa podatkowego i doradztwa gospodarczego. KPMG działa w 142 krajach i zatrudnia ponad 275 000 pracowników w firmach członkowskich na całym świecie. Każda z firm KPMG jest odrębnym podmiotem prawa. KPMG International Limited jest prywatną spółką angielską z odpowiedzialnością ograniczoną do wysokości gwarancji. KPMG International Limited i podmioty z nią powiązane nie świadczą usług na rzecz klientów. W Polsce KPMG działa od 1990 roku. Obecnie zatrudnia ponad 2300 osób w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Katowicach i Łodzi. Więcej na stronie kpmg.pl.
Przeczytaj także: K. Gawkowski: Polska w cyfrowej transformacji gospodarki awansowała do pierwszej ligi w Europie. 2,8 mld zł z KPO jeszcze ten proces przyspieszy
Last Updated on 26 sierpnia, 2025 by Anastazja Lach