JANUSZ GAWIŃSKI

Dyrektor Generalny JAWOR-PARKIET

Obecnie coraz częściej osoby zarządzające firmami kładą nacisk na to, aby ich organizacja wpisywała się w szerszy kontekst społeczny i podejmowała inicjatywy związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Jakie działania w tym zakresie Państwo prowadzicie, jak jest to realizowane, co oznacza dla Pana odpowiedzialne przywództwo?  

Podłogi drewniane produkujemy od 30 lat. Od zawsze fabryka Jawor-Parkiet mieści się w Nowym Mieście Lubawskim w woj. warmińsko-mazurskim. Stąd też pochodzi większość naszych pracowników. I to jest kontekst, w którym pracujemy i obszar, który chcemy wspierać swoim działaniem lokalnym. Dlatego od lat jesteśmy strategicznym partnerem ośrodka narciarskiego, a od tego roku także największego bike park’u w naszym regionie – Kurza Góra. Wspieramy jego rozwój, bo wierzymy, że to zwiększa dostęp społeczności lokalnej do aktywności fizycznej oraz ich wiedzę w zakresie zdrowego stylu życia. Angażujemy się też w lokalne inicjatywy wspierające rozwój społeczności lokalnej – edukacyjne, sportowe i kulturalne. Zawsze też angażujemy się w ważniejsze akcje charytatywne.

Pracownicy stanowią o wartości każdej firmy. Dlatego wsparcie ich codziennego środowiska życia jest dla nas przejawem odpowiedzialnego zarządzania. Oprócz  tworzenia miejsc pracy to właśnie dbanie o rozwój społeczny najbardziej wpływa na ich poczucie komfortu i bezpieczeństwa.

Coraz więcej inwestorów, instytucji finansowych jako swoich partnerów wybiera te organizacje, które funkcjonują zgodnie z zaleceniami ESG. Czy uważa Pan to za słuszne? W jaki sposób firma, którą Pan kieruje wychodzi poza tzw. business as usual? Co robi na rzecz klimatu, lokalnych społeczności, różnorodności lub też co w najbliższym czasie chcielibyście wdrożyć?

Ze względu na profil naszej produkcji od lat skupiamy się na ekologii. Przede wszystkim w najwyższym stopniu dbamy o efektywność wykorzystania surowca naturalnego. Promujemy ten kierunek np. wprowadzając na rynek kolekcję Zero Waste, która eksponuje naturalne walory drewna – duże sęki, zróżnicowaną kolorystykę czy drobne pęknięcia. Sprzedaż podłóg w różnych klasach pozwala optymalizować produkcję właśnie pod względem zużycia naturalnych zasobów. Na przestrzeni 2 ostatnich lat zrealizowaliśmy inwestycje w linię produkcyjną służącą do przetwarzania odpadów drzewnych w wysokiej jakości biopaliwo. Dzięki temu odpady produkcyjne rozdrabniamy na czystą trocinę i produkujemy pellet i brykiet PDJ. Paliwo to trafia do naszych pieców opalając m.in. suszarnie, ale też dostępne jest w detalicznej sprzedaży.

Bezustannie modernizujemy proces produkcji pod kątem ekologicznym. W ubiegłym roku wymieniliśmy całą flotę wózków widłowych na elektryczne. Pracownicy po zakładzie o powierzchni ponad 5 ha przemieszczają się na elektrycznych hulajnogach. W najbliższych planach mamy inwestycję w fotowoltaikę, która pozwoli na ograniczenie śladu węglowego wytwarzanego przez firmę. Powstanie nowoczesna kotłowania, która spowoduje jeszcze mniejszą emisję spalin w procesie produkcyjnym.

Każda firma tworzy swoją kulturę korporacyjną, która zawiera wartości widziane przez klientów na zewnątrz. Czy klienci wolą wybrać tę konkretną firmę, ponieważ robi ona coś dobrego, z czym dany klient się identyfikuje czy też na decyzje zakupowe wpływa głównie cena? Jakie jest Pana zdanie, jakie trendy Pan zaobserwował, czy coś się zmienia w tym obszarze?

W obszarze marek premium zawsze za produktem idzie nie tylko funkcjonalność, ale też pewna obietnica i dodatkowe korzyści. To właśnie ze względu na te wartości dodatkowe klienci sięgają po nasz produkt.

Od lat nadrzędną dla nas wartością jest jakość naszych produktów. Z jakością wiąże się odpowiedzialna gospodarka naturalnymi zasobami, czyli drewnem. Potwierdzeniem tego jest certyfikat FSC, który posiadają nasze produkty. To gwarancja, że w procesie produkcji podchodzimy do surowca z należytą dbałością. Na tę wysoką jakość produktu przekłada się też właściwy dobór półproduktów – w naszym przypadku są to powłoki zabezpieczające drewno czy klej. Wszystkie te składniki pochodzą wyłącznie od sprawdzonych i certyfikowanych dostawców, są naturalne, zwykle w pełni ekologiczne, hipoalergicznie czyli bezpieczne dla dzieci czy zwierząt.

Na tym polu na przestrzeni lat widzimy olbrzymią zmianę. Kiedyś decydującym czynnikiem była cena. Dziś nasz klient jest znacznie bardziej świadomy i z własnej inicjatywy poszukuje producentów, których wartości są spójne z jego zasadami.

Rozwój wartości i zasad etycznych w wielu organizacjach może świadczyć o tym, iż  wzrasta  świadomość w tym zakresie. Wielu zarządzających deklaruje, iż stawia etykę w centrum swoich działań. Czy przestrzeganie zasad fair play w zarządzaniu to gwarancja stabilnego rozwoju firmy?

Wysoka etyka i kultura pracy powinna być powszechnie przyjętym standardem. Prowadzenie biznesu w czasach otwartego dostępu do Internetu i mediów społecznościowych nie pozostawia już właściwe wyboru. Jeśli prezentowane na zewnątrz wartości nie są tożsame z atmosferą w firmie, to marka bierze na siebie wysokie ryzyko wystąpienia kryzysu wizerunkowego i utraty zaufania klientów i partnerów biznesowych.

Jawor-Parkiet od lat buduje relacje z otoczeniem – architektami, parkieciarzami, salonami sprzedaży i klientami. Tak jak klientom dajemy gwarancję wysokiej jakości produktów, tak partnerom biznesowym składamy obietnicę trwałości tych relacji i bezpieczeństwa współpracy.

Świat potrzebuje mądrych i dobrych liderów, którzy chcą pozytywnie oddziaływać na swoje otoczenie. Czy był taki moment, że zaczął Pan poszukiwać głębszego sensu w swojej pracy, możliwości zrobienia czegoś dobrego dla swoich społeczności czy kraju? Co udało się zrealizować?

Jawor-Parkiet to firma z rodzinną tradycją. Wraz z rozwojem firmy i rynku w Polsce i na świecie stawialiśmy sobie z tatą, który jest założycielem firmy i wciąż jest w pełni zaangażowany w jej funkcjonowanie, coraz to nowe cele. Przez ponad 30 lat działalności nie można skupiać się wyłącznie na wzroście produkcji i skali działania. Dlatego staramy się rewolucjonizować rynek, szukać innowacji, by dawać naszym klientom coraz bardziej przyjazne rozwiązania. Z tej chęci zmiany rynku i technologii produkcji zrodziła się w 2021 r. zupełnie innowacyjna powłoka Fusion Hybrid, która rozwiązuje problem wielu naszych klientów, którzy dotychczas musieli wybierać podłogi zabezpieczone tylko dwoma powłokami – tradycyjnym lakierem lub olejowoskiem. To rewolucja niedostępna w żadnej innej polskiej i europejskiej firmie z naszej branży. Powłoka, która jest w pełni ekologiczna i spełnia najwyższe standardy jakościowe zapewnia 14-krotnie większą odporność na ścieranie w porównaniu do standardowej powłoki olejowoskowanej.

Obserwujemy rynek i staramy się działać elastycznie. Dlatego ekologia jest dla nas tak ważna. Mamy świadomość, że zasoby Ziemi nie są nieograniczone. Z chęci jeszcze lepszego wykorzystania drewna wprowadziliśmy na rynek kolekcję Zero Waste, która przypomina: prawdziwe piękno kryje się w naturze i staje w opozycji do tak modnych przez lata niemal bezsęcznych podłóg w klasie Elegance. Na deskach w tej kolekcji zapisana jest historia każdego drzewa.


Janusz Gawiński

Branżowe wykształcenie zdobywał studiując Zarządzanie i inżynierię produkcji w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Przygodę z firmą rozpoczął 15 lat temu od stanowiska specjalisty ds. sprzedaży, a następnie przedstawiciela techniczno-handlowego, gdzie odpowiadał za rozwój sieci sprzedaży na polskim rynku. Od 2012 roku pełnił funkcję kierownika produkcji, a w 2018 roku został dyrektorem generalnym. W firmie odpowiada za opracowanie i realizację strategii sprzedaży w Polsce i na świecie, współpracę z kluczowymi klientami oraz rozwój technologiczny. Sprawuje całościowy nadzór nad produkcją, marketingiem oraz handlem.

W pracy stawia sobie za cel konsekwentny rozwój marki Jawor-Parkiet na rynku krajowym i rynkach eksportowych. W efekcie jego działań sieć sprzedaży została rozwinięta do 250 salonów partnerskich w Polsce. Odpowiadał też za budowę sieci franczyzowej Jawor-Parkiet, która obecnie liczy już 13 salonów i 4 studia sprzedaży. Na świecie produkty Jawor-Parkiet sprzedawane są obecnie do 50 krajów.


Last Updated on 9 listopada, 2022 by Janusz Gil

Udostępnij