Dlaczego dziś nie wystarczy być „neutralnym”? Głos biznesu na Sustainable Economy Summit

Dlaczego dziś nie wystarczy być „neutralnym”? Głos biznesu na Sustainable Economy Summit

Ostatni panel pierwszego dnia konferencji Sustainable Economy Summit nosił tytuł „Odpowiedzialni w biznesie. Czy firmy mogą zmieniać świat na lepszy?”. Przedstawiciele różnych branż dyskutowali m.in. o zrównoważonym podejściu biznesu do zmniejszania emisji CO2 oraz wpływu zmiany klimatu na zdrowie. Poruszono też kwestię zmieniających się trendów rynkowych i społecznych.

Moderator dyskusji, dr hab. Bolesław Rok, Profesor Akademii Leona Koźmińskiego, Katedra Przedsiębiorczości i Etyki w Biznesie na wstępie poruszył kwestię ewolucji oczekiwań wobec biznesu. W czasach gospodarki planowanej i wczesnego kapitalizmu, głównym zadaniem przedsiębiorstw było tworzenie miejsc pracy. W miarę rozwoju gospodarki wolnorynkowej, pojawiło się też oczekiwanie wypracowywania maksymalnych zysków dla akcjonariuszy, które szybko wysunęły się na pierwszy plan. Obecnie, odpowiedzialność biznesu dalej się poszerza, co zdaniem niektórych spośród panelistów jest spowodowane spadkiem zaufania do tradycyjnych instytucji w tzw. trudnych czasach.

Pani Anna Pulnar, Kierowniczka ds. Zarządzania Projektami CSR, Lidl Polska, ujęła to w ten sposób:

– Nie można mówić o jednym oczekiwaniu, każdy biznes powinien zdefiniować kluczowe oczekiwania, jakie wobec niego stawiają konsumenci, pracownicy, partnerzy biznesowi oraz całe otoczenie, w którym działa firma.

Jako jedno z takich oczekiwań wymieniono bezpieczeństwo. Za przykład posłużyły nieznane dotychczas wirusy – wypuszczane z laboratoriów, celowo bądź omyłkowo, mogą być bardziej niebezpieczne niż czołgi czy rakiety. Wobec takich zagrożeń, społeczeństwo miałoby oczekiwać, że to firmy z branży farmaceutycznej zapewnią mu bezpieczeństwo.

Innym przykładem tego, jak biznes – oprócz produktów i usług- może również zapewnić bezpieczeństwo, jest energetyka. O jej kluczowym znaczeniu można się było dobitnie przekonać śledząc wydarzenia w Ukrainie. Sieć energetyczna zawsze była zasobem strategicznym, natomiast dopiero niedawno ta świadomość stała się powszechna. Tę kwestię skomentowała Pani Alicja Chilińska-Zawadzka, Prezes, EDF Renewables Polska:

– Zdrowie jest najważniejsze, ale bez stabilnych dostaw prądu państwo polskie istnieć nie może.

W tym kontekście biznes nie może uciec od odpowiedzialności za zmiany środowiskowe czy społeczne, na które niejednokrotnie ma większy wpływ niż rządy państw. Zważywszy na fakt, że 69 spośród 100 największych gospodarek świata to podmioty prywatne, kolejnym z oczekiwań społecznych wobec biznesu jest przejrzystość działania i uczciwość.

Uczciwe działanie jest jednym z 6 filarów strategii CSR Lidl Polska, sformułowanej na podstawie oczekiwań naszych interesariuszy – powiedziała Pani Anna Pulnar. – W ciągu ostatniego roku intensywnie edukowaliśmy ponad 29 tys. naszych pracowników w zakresie tego, co Lidl robi w obszarze zrównoważonego rozwoju. Dawaliśmy też im praktyczne rady na temat  tego, co sami mogą zrobić.

Jednym z przejawów takiego działania jest powołanie instytucji „osoby zaufania”. Do takiej osoby pracownicy mogą zgłaszać się w sprawach dotyczących zatrudnienia.. Funkcja ta działa już w wielu organizacjach na całym świecie i zyskuje na popularności. Ma ona pomóc w stworzeniu środowiska pracy wolnego od dyskryminacji, przyjaznego pracownikom oraz sprzyjającego zdrowiu- zarówno psychicznemu, jak i fizycznemu.

Pozostali uczestnicy dyskusji także dostrzegli wartość w budowaniu pozytywnej kultury organizacyjnej, np. w kontekście współpracy osób z różnych grup wiekowych. Co zaskakujące, pomimo szybko starzejącego się społeczeństwa, to właśnie głos młodszych pokoleń jest dziś słyszalny wyraźniej niż kiedykolwiek. Jest to prawdopodobnie zasługa współczesnej technologii, z której osoby młode korzystają dużo sprawniej i swobodniej. W efekcie rośnie oczekiwanie dotyczące zachowania równowagi między pracą a życiem osobistym, pojawiły się nawet głosy o potrzebie wprowadzenia przerwy na regenberację w firmie.

W tym temacie wywiązała się prawdziwa dyskusja, ponieważ nie wszyscy uczestnicy byli tego samego zdania. Według niektórych nie można zapominać, że żyjemy w świecie konkurencji i zacieranie granic między pracą a relaksem może doprowadzić do spadku efektywności pracy.

Wspomnianej konkurencji upatrywano przede wszystkim na Wschodzie. Kraje takie jak Indie czy Chiny do niedawna opierały swoją przewagę na niskich kosztach pracy, dzięki czemu obecnie szybko się bogacą. To z kolei zwiększa presję na postęp technologiczny w produkcji żywności, na całym świecie. Tutaj również biznes ma pole do popisu.

Oferujemy coraz więcej produktów roślinnych w odpowiedzi  na wyzwania w sektorze żywnościowym, np. dotyczące coraz mniejszej dostępności zasobów – wspomniała Pani Anna Pulnar. – Zrównoważone działanie w łańcuchu  dostaw to kluczowy obszar, którym się zajmujemy i na który mamy wpływ.

Zatrudniając ponad 375 tysięcy pracowników i obsługując miliony klientów w całej Europie, Lidl niewątpliwie może się pochwalić niemałym wpływem. Chociaż działanie na taką skalę przynosi wiele korzyści, to jest też obarczone dużymi kosztami. Zdaniem niektórych z panelistów, czas globalnych koncernów kończy się, a obecne trendy, zmiany społeczne i technologiczne wymuszą na nich zmianę struktury. Jeśli te prognozy miałyby się sprawdzić, to w perspektywie dwóch-trzech dekad światowa gospodarka przeobrazi się nie do poznania. Według najbardziej ekstremalnych scenariuszy snutych na scenie konferencji, w przeciwnym razie może nas czekać rewolucja- na miarę tych z podręczników do historii.

Aby uniknąć tych fatalistycznych wizji, zaproponowano redefinicję roli biznesu. Jednym z nowych zadań, jakie już podejmują niektóre firmy, jest budowanie strategii w oparciu o wartości. W ramach tego nowego myślenia wykorzystują one swój wpływ nie do rywalizacji z konkurencją, a do promowania pożądanych zachowań i praktyk w łańcuchu wartości. Zobowiązywanie dostawców, aby dołączali do wybranych inicjatyw, stosowania odpowiednich certyfikatów to jeden z przykładów podanych w dyskusji.

Takie działanie ma przygotować przedsiębiorstwa na stawienie czoła wyzwaniom przyszłości: braki kadrowe wśród specjalistów, niepewność związana z globalnymi łańcuchami dostaw, presja na innowacyjność czy stale obecne widmo zmian klimatycznych. Żadna z tych kwestii nie może zostać rozwiązana bez współpracy, pomiędzy firmami, branżami, sektorami i państwami. Wydaje się, że najnowszym oczekiwaniem wobec biznesu jest zbudowanie platformy do takiej współpracy.

Panel poprowadził dr hab. Bolesław Rok – Profesor Akademii Leona Koźmińskiego, Katedra Przedsiębiorczości i Etyki w Biznesie, a udział wzięli: Pan Jarosław Chwastowicz – Customer Experience Director, Lyreco Polska, Pani Anna Pulnar – Kierowniczka ds. Zarządzania Projektami CSR, Lidl Polska, dr Wiesław Jan Hałucha – Prezes Zarządu, Alventa, Pani Weronika Ławniczak – Pomysłodawczyni, CEO, Instytut Zdrowia i Urody Holispace oraz Akademia Zdrowa Organizacja, Pan Tomasz Dziki – Wiceprezes Zarządu, Britenet, Pani Alicja Chilińska-Zawadzka – Prezes, EDF Renewables Polska, Pani Dorota Hryniewiecka-Firlej – Country Manager, Pfizer Polska.


Organizator: Executive Club

Last Updated on 10 czerwca, 2025 by Anastazja Lach