Filary Polskiego Eksportu – jak polskie firmy zdobywają rynki międzynarodowe

Filary Polskiego Eksportu – jak polskie firmy zdobywają rynki międzynarodowe

 „Filary polskiego eksportu” to tytuł ostatniego panelu dyskusyjnego V edycji Europejskiego Forum Handlu i Eksportu, poświęconego mechanizmom wspierania polskich eksporterów poprzez finansowanie, partnerstwo agencji rządowych oraz promocję narodowych marek, a także roli polskich produktów i sektorów strategicznych w budowaniu pozycji Polski na rynkach międzynarodowych.

Filary polskiego eksportu i wsparcie dla przedsiębiorstw

Podczas czwartego panelu Europejskiego Forum Handlu i Eksportu eksperci dyskutowali o znaczeniu polskiego eksportu dla gospodarki oraz o dostępnych mechanizmach wsparcia dla firm działających na rynkach międzynarodowych. Moderator dr hab. Jerzy W. Pietrewicz przypomniał, że w 2004 roku w Polsce działało 44 tys. eksporterów, natomiast obecnie ich liczba sięgnęła 130 tys., a wartość eksportu wzrosła sześciokrotnie. Eksport stał się jednym z głównych motorów rozwoju gospodarczego, choć w ostatnich latach obserwuje się spadek inwestycji zagranicznych nawet o połowę.

Podczas panelu podkreślano wagę budowania własnych marek – wprowadzanie innowacyjnych produktów wymaga bowiem zarówno konkurencyjnych cen, jak i wysokiej jakości. Na nowych rynkach firmy muszą edukować klientów, podczas gdy na tych dobrze znanych głównym narzędziem rywalizacji pozostaje cena. Maciej Korbasiewicz (Bolix) przedstawił przykład swojej firmy, która dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, wsparciu rządowemu oraz ubezpieczeniom eksportowym zdobywa rynek w Wielkiej Brytanii. Z kolei Dominik Polak (Wytwórnia Makaronu Domowego POL-MAK) zwrócił uwagę na znaczenie innowacji w branży spożywczej – jego przedsiębiorstwo odniosło sukces wprowadzając na włoski rynek makaron o niskim indeksie glikemicznym. Paweł Gąsior (Agencja Rozwoju Przemysłu) z kolei przypomniał, że ARP wspiera przedsiębiorstwa poprzez udzielanie pożyczek, gwarancji i poręczeń, koncentrując się przede wszystkim na finansowaniu dłużnym i kapitałowym. Przykłady te pokazują, że to innowacyjność stanowi kluczowy czynnik konkurencyjności na rynkach zagranicznych, zwłaszcza w przypadku produktów mniej znanych.

Wsparcie instytucjonalne i efektywna ekspansja polskich producentów

Zdaniem panelistów polscy producenci żywności mogą efektywnie rywalizować jakością, nawet przy mniejszych wolumenach produkcji, dzięki wsparciu instytucji takich jak KOWR czy PAIH. Maciej Srebro (Polska Agencja Inwestycji i Handlu) podkreślił, że eksport przynosi korzyści nawet wtedy, gdy produkty sprzedawane są pod obcą marką, a PAIH, dysponując 57 biurami na sześciu kontynentach, wspiera przedsiębiorców w udziale w targach, poznawaniu lokalnych regulacji oraz nawiązywaniu kontaktów z władzami samorządowymi.

Panel wykazał, że fundamenty polskiego eksportu opierają się na innowacyjności, wysokiej jakości produktów oraz wsparciu instytucji publicznych. Dzięki wykorzystaniu dostępnych narzędzi i wiedzy oferowanych przez państwo, polskie przedsiębiorstwa mogą skutecznie rozwijać globalne marki, zwiększać sprzedaż na rynkach zagranicznych i wzmacniać pozycję polskiej gospodarki.

Dyskusję poprowadził dr hab. Jerzy W. Pietrewicz, Profesor SGH, Dyrektor Instytutu Rynków i Konkurencji, Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie. W dyskusji udział wzięli: Paweł Gąsior, Dyrektor Departamentu Transakcji Pożyczkowych, Agencja Rozwoju Przemysłu, Marcin Gołębiewski, Prezes Zarządu, Unihouse, Maciej Korbasiewicz, Prezes Zarządu, Bolix, Dominik Polak, Prezes Zarządu, Wytwórnia Makaronu Domowego POL-MAK, Mikołaj Sarrach, Doradca Zarządu ds. Eksportu, Grupa BZK, Maciej Srebro, Dyrektor Departamentu Wsparcia Eksportu, Polska Agencja Inwestycji i Handlu.


Przeczytaj także: Europejskie marki – globalni gracze: jak polskie firmy zdobywają świat

Last Updated on 19 grudnia, 2025 by Katarzyna Zawadzka

Udostępnij
TAGS