Firma przyjazna i odpowiedzialna społecznie

Firma przyjazna i odpowiedzialna społecznie

30 maja 2022 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się VIII edycja konferencji „Sustainable Economy Summit”. W panelu III omawiano firmy przyjazne i odpowiedzialne społecznie. Rozmówcy zastanawiali się między innymi jak CSR, w tym aktywny wolontariat wpływa na lojalność wobec organizacji. Poruszyli oni także tematy różnorodności jako elementu kultury organizacyjnej przyjaznej firmy, a także siły managementu kobiet.                          

Moderator panelu Profesor Bolesław Rok zadał pytanie między innymi na temat granic związanych z odpowiedzialnym biznesem oraz zaangażowaniem, i czy takowe w ogóle występują.

Odpowiedzialność jest bardzo połączona z zaangażowaniem zwłaszcza w dzisiejszych czasach. Pani Jolanta Wiewióra wprowadzając w dyskusję powiedziała – „Dla nas odpowiedzialność nie ma granic w momencie kiedy wiemy co to jest zaangażowanie, etyka, moralność, wartości, które wyznajemy i one również pewnych granic nie mają, i dlatego to właśnie one definiują nam odpowiedzialność.”

Na pytanie: “W jaki sposób możecie działać wobec społeczeństwa” udzieliła odpowiedzi Pani Dorota Kulikowska“Zaangażowanie naszych pracowników było niesamowite, zwłaszcza teraz w czasie wojny w Ukrainie, kiedy dużo naszych pacjentów stracili dostęp do leków, a byli w trakcie leczenia. Dlatego właśnie wszelkimi możliwymi sposobami próbowaliśmy zapewnić dostawę leków, co było naprawdę ogromnym wyzwaniem. Byliśmy również w kontakcie z naszymi pracownikami z filii Astrazeneca w Ukrainie. Udało nam się pomóc przekroczyć granicę ponad 170 osobom z Ukrainy.”

executive_magazine

Pani Iwona Jacaszek-Pruś opowiedziała o zmianach w zaangażowaniu społecznym w ostatnim okresie, a także o granicach odpowiedzialności. Pani Iwona zwróciła również uwagę na występowanie nie tylko pozytywnych, ale też negatywnych skutków spowodowanych działalnością biznesową, za które trzeba brać odpowiedzialność. Natomiast granice odpowiedzialności zdaniem Pani Dyrektorki kończą się tam, gdzie kończą się granice oczekiwań konsumentów, władz lokalnych czy organizacji samorządowych. Pani Iwona mówiła również o problemie ubóstwa w Polsce, a także o współpracy ze Szlachetną Paczką.

O tym jakie formy przyjmuje zaangażowanie społeczne w firmie Animex i jak daleko sięga opowiedział Pan Łukasz Dominiak“Firma Animex zajmuje się głównie żywnością, dlatego pierwszą decyzją, którą podjęliśmy gdy zaczęła się wojna w Ukrainie, to właśnie podzielić się tą żywnością. Do tej chwili przekazaliśmy prawie 100 ton produktów. Koncentrujemy się na naszych lokalizacjach, identyfikujemy tą odpowiedzialność społeczną , jako dobrego sąsiada tam gdzie są nasze zakłady, gdzie te potrzeby są obecne.”

Oświecenie społeczne i odpowiedzialność w biznesie to główny temat wypowiedzi Pani Karolina Błońska. “Około 4 milionów osób odwiedza nas dziennie, mamy ponad 77 tysięcy pracowników czyli można powiedzieć, że tak naprawdę jesteśmy obecni w większości polskich domów. To co robimy, co komunikujemy, to jak wspieramy społeczność czy to jak robimy produkty, przekłada się na życie Polaków.” Biedronka również bardzo kompleksowo podeszła do pomocy Ukraińcom w czasie wojny.  Jak zaznaczyła Pani Karolina, mocno wspierają pracowników ukraińskich, którzy są i ich strukturach. Zapewnione zostało także wsparcie psychologiczne oraz zapomoga w wysokości 1000 złotych dla każdego pracownika z Ukrainy. Również klienci Biedronki mieli okazję pomóc w zbiórce żywności oraz zbieraniu kosztów na pomóc Ukraińcom.

executive_magazine

Jak zauważyła Pani Renata Bem, w czasie wojny w Ukrainie biznes zmobilizował się w nadzwyczajny sposób i zaczął błyskawicznie zastanawiać się jak może pomóc. “Biznes się zorientował, że organizacje pomocowe są specjalistami w swojej dziedzinie i w pomaganiu, i mogą być dla nich partnerem. Organizacja jest takim samym wyspecjalizowanym podmiotem, jakim jest biznes. Mamy wieloletnie doświadczenie i zbudowane systemy pomocy” – podkreśla Pani Renata.

Na koniec dyskusji padło również pytanie “Jak bardzo oczekiwania pracowników się zmieniają względem właśnie tej odpowiedzialności pracodawcy?” Każdy z ekspertów odpowiedział krótko na to pytanie. “Te wszystkie wyzwania, które stoją przed pracownikami pandemia, wojna, uczą nas całkiem innego kształtowania tej przestrzeni dla pracowników. Bardzo mocno zmieniają się priorytety pracowników i bardzo ważnym jest słuchanie tych oczekiwań” – powiedział jeden z naszych ekspertów.


Moderatorem dyskusji był prof. dr hab. Bolesław Rok, Katedra Przedsiębiorczości i Etyki w Biznesie, Akademia Leona Koźmińskiego.  W dyskusji udział wzięli Renata Bem – Zastępca Dyrektora Generalnego, UNICEF Polska, Karolina Błońska – Starsza Menadżerka ds. Społecznej Odpowiedzialności Biznesu, Jeronimo Martins, Łukasz Dominiak, Dyrektor ds. Public i Government Relations, Animex, Iwona Jacaszek-Pruś – Dyrektorka ds. Korporacyjnych, Kompania Piwowarska, Jolanta Wiewióra – Dyrektor Zarządzająca Pionem HR i Komunikacji, Bank Gospodarstwa Krajowego, Dorota Kulikowska –Dyrektor HR, AstraZeneca Pharma Poland.

Last Updated on 3 czerwca, 2024 by Anastazja Lach

TAGS