Jak podnieść świadomość finansową Polaków
Wielu z nas dotkliwie doświadcza obecnej sytuacji finansowo-gospodarczej panującej w naszym kraju. Rosnąca inflacja i podnoszone co chwila stopy procentowe przez Narodowy Bank Polski, niejednej rodzinie spędzają sen z oczu, a przecież polskie społeczeństwo do tej pory dość entuzjastycznie korzystało z wszelkiego rodzaju kredytów. Co powinniśmy zmienić, abyśmy nie byli “mądrymi Polakami po szkodzie” i świadomie, a także w porę, podejmowali decyzje finansowe?
Jak podnieść świadomość finansową Polaków?
Zdaniem metodyków z Czepczyński Family Foundation, polskiej fundacji zajmującej się m.in. wprowadzaniem edukacji finansowej do programu nauczania, aby nasze społeczeństwo zaczęło rozważniej rozporządzać swoim budżetem i z pełną odpowiedzialnością akceptować umowy kredytowe, potrzebna jest edukacja. Edukacja ta musi być holistyczna, czyli włączona w program nauczania już od wczesnych lat, szczególnie istotny jest tu etap przedszkolny i wczesnoszkolny.
Jakie są korzyści z edukacji finansowej od małego?
Na rynku widzimy coraz więcej produktów finansowych tworzonych przez banki, a które są kierowane do dzieci. Nie powinien więc nas dziwić fakt zaistnienia potrzeby edukacji finansowej właśnie dzieci, które często posiadają już swoje subkonta do kont bankowych rodziców, dysponują własnym kieszonkowym lub próbują oszczędzać na aktualne potrzeby, czy po prostu są ciekawe dorosłego świata. Edukacja ekonomiczna i finansowa rozpoczęta na tak wczesnym etapie, nie tylko zaspokaja dziecięcą ciekawość i wyjaśnia podstawowe zagadnienia z naszego otoczenia, ale też buduje filary, które rozwijane w późniejszych latach mogą skutkować kreowaniem przedsiębiorczych postaw i społeczeństwa świadomego zachodzących procesów i zasad ekonomiczno-społecznych.
Ale jak rozmawiać z najmłodszymi o pieniądzach?
Czepczyński Family Foundation opracowało kompleksowy pakiet edukacyjny skierowany do przedszkoli oraz szkół podstawowych, wspierający nauczycieli i wychowawców w przejściu przez te niełatwie zagadnienia. Projekt “ABC Ekonomii” składa się z książki “ABC ekonomii, czyli pierwsze kroki w świecie finansów”, a także dodatkowych materiałów dydaktycznych (karty pracy uczniów, infografiki, plakaty, scenariusze lekcji). Dzięki przygotowanym materiałom dzieci w przystępny sposób, razem z bohaterami opowiadania – Zosią i Maksem – dowiadują się tego, czym jest pieniądz, skąd się bierze (i dlaczego nie z bankomatu), co znaczy oszczędzać, a także dlaczego mama codziennie wychodzi do pracy.
Edukacja finansowa na poziomie europejskim
Metodycy Czepczyński Family Foundation wprowadzają projekt “ABC Ekonomii” do polskich placówek edukacyjnych od wielu lat, jednak nie tylko nasz kraj potrzebuje wsparcia w tym obszarze. “ABC Ekonomii” zostało przetłumaczone m.in. na język angielski, niemiecki, hiszpański, włoski czy portugalski, i funcjonuje już za granicą w ponad 50 placówkach. Większość państw Unii Europejskiej boryka się z podobnym problemem, w wyniku czego eksperci Fundacji Rodziny Czepczyńskich zostali zaproszeni do przedstawienia swoich doświadczeń i wniosków przed Komisją Europejską i OECD, organizacjami tworzącymi europejskie ramy kompetencji finansowych dla dorosłych, a w kolejnym kroku również dla dzieci i młodzieży. Temat ten został również podniesiony podczas majowego posiedzena Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, podczas którego Czepczyński Family Foundation miała możliwość podzielić się polskimi praktykami i doświadczeniami związanymi z wprowadzaniem edukacji finansowej od najmłodszych lat.
Źródło informacji: ABC-Czepczyński
Last Updated on 7 września, 2022 by Anastazja Lach