Airbus dostawcą nowej floty regionalnej dla PLL LOT

Airbus dostawcą nowej floty regionalnej dla PLL LOT

Podczas 55. edycji Międzynarodowych Targów Lotniczych w podparyskim Le Bourget, w obecności ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, spółka Polskie Linie Lotnicze LOT podpisała zamówienie, w ramach którego w latach 2027-2031 pozyska 40 samolotów typu Airbus A220 w wersjach -100 i -300. Ponadto polski przewoźnik, w ramach opcji i prawa zakupu, zyska możliwość nabycia kolejnych 44 maszyn tego producenta.

Airbus A220 to nowoczesny, regionalny odrzutowiec mogący – w zależności od wariantu – pomieścić od 100 do 160 pasażerów. Dysponując maksymalnym zasięgiem do 6 700 km, umożliwia realizację operacji w ramach całej europejskiej siatki PLL LOT. Nowa generacja samolotów regionalnych to też inne korzyści: niższe emisje CO₂ i hałasu oraz nawet 25 proc. oszczędności w zużyciu paliwa na pasażera w porównaniu z poprzednimi generacjami maszyn.

Nowe samoloty poprawią dostępność, komfort i bezpieczeństwo podróży – nie tylko w Polsce, ale w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej. To krok w stronę szybszych przesiadek i lepszej komunikacji. Flota regionalna to fundament modelu operacyjnego PLL LOT jako przewoźnika sieciowego – odpowiada za ok. 50 proc. miejsc i ponad 65 proc. rejsów — zaznaczył minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Paris Air Show to jedno z najważniejszych wydarzeń światowego przemysłu lotniczego. Odbywa się w dniach 16–22 czerwca 2025 r. na lotnisku Le Bourget pod Paryżem i gromadzi ponad 2 500 wystawców z 48 krajów. Tegoroczną edycję oficjalnie otworzył premier Republiki Francuskiej Francois Bayrou.

Polska i Francja wzmacniają współpracę w sektorze transportu

Podczas salonu lotniczego minister Klimczak odbył rozmowę bilateralną ze swoim francuskim odpowiednikiem – Philippem Tabarotem.

Ministrowie omówili m.in. współpracę w ramach Unii Europejskiej, w tym potrzebę dalszego finansowania unijnego infrastruktury transportowej po 2027 r. Poruszyli także kwestię współdziałania na forum unijnymi w zakresie transportu drogowego towarów. Zgodzili się co do dążenia do wypracowania mechanizmów zapewniających uczciwą konkurencję na rynku przewozowym w kontekście udziału przewoźników z krajów trzecich.

Patrzymy w przyszłość z gotowością do budowy silnej, bezpiecznej i zintegrowanej infrastruktury europejskiej. Przed nami kluczowe negocjacje finansowe w UE – potrzebujemy 845 miliardów euro, by do 2040 roku zrealizować pełną sieć TEN-T. Potrzebujemy kolejnych środków, aby zrealizować konieczne inwestycje w europejską mobilność wojskową — wskazał polski minister.

Przeczytaj również: Transport przyszłości to nie tylko drogi. Wywiad z Maciejem Klisiem, wiceprezesem zarządu BGK


Źródło informacji: pap-mediaroom.pl

Last Updated on 17 czerwca, 2025 by Samir Malki

Udostępnij
TAGS