Jak Toyota stała się światowym numerem 1

Jak Toyota stała się światowym numerem 1

15 lat globalnej dominacji na rynku motoryzacyjnym i 10,8 mln aut sprzedanych w samym 2024 roku. Sukces Toyoty to nie tylko wyniki sprzedaży, lecz także technologie, które wpływają na całą gospodarkę. Od hybryd, przez auta elektryczne i wodorowe, po badania nad autonomiczną jazdą czy sztuczną inteligencją.

Toyota – globalna potęga budowana na niezawodności, innowacjach i zaufaniu kierowców

Toyota jest obecna na sześciu kontynentach, w 170 krajach i regionach. To prawdziwie globalna marka i absolutny potentat, którego oddziaływanie wykracza poza sektor motoryzacyjny. W najnowszym raporcie Best Global Brands 2025 Toyotę wyceniono na 74,2 miliarda dolarów, co umocniło koncern na pozycji lidera swojej branży w rankingu najbardziej cenionych marek na świecie firmy Interbrand. W ogólnym rankingu została sklasyfikowana na szóstej lokacie – przed nią znalazły się jedynie firmy technologiczne.

Pod względem wyników sprzedaży Toyota od 15 lat deklasuje konkurencję. W 2024 roku klienci kupili 10,8 milionów samochodów marki. Na ten sukces pracują nie tylko 72 fabryki i zakłady produkcyjne na całym świecie. Toyotę na sam szczyt zaprowadziły także funkcjonujące na pełnych obrotach ośrodki R&D oraz skutecznie i konsekwentnie prowadzone działania dotyczące marketingu, sprzedaży czy obsługi klienta. Z punktu widzenia odbiorców kluczowa jest również konsekwentnie budowana tożsamość marki i jej wizerunek na rynkach całego świata. Toyota to jakość, niezawodność i trwałość.

Sukces firmy nie byłby możliwy, gdyby nie zaufanie, jakim darzą ją kierowcy. Toyota nie od dziś jest synonimem auta niezawodnego. Jej konsekwentnie budowana pozycja wynika z dekad dbania o najwyższe standardy podczas całego procesu produkcyjnego, stosowania sprawdzonych i stale udoskonalanych technologii oraz dokładnego testowania nowych rozwiązań w wymagających warunkach przed wprowadzeniem ich do samochodów. Nie bez powodu o Toyocie i metodach działania japońskiej firmy uczą się studenci kierunków biznesowych, a słynący z efektywności system produkcyjny Toyoty jest adaptowany przez koncerny niemal wszystkich branż.

Innowacyjność w DNA Toyoty

Toyota to nie tylko jakość i solidność. 22 ośrodki R&D koncernu na całym świecie składają ponad 15 000 wniosków patentowych rocznie. Poszukiwanie nowych rozwiązań i innowacji jest wpisane w DNA firmy. Toyota stale inwestuje w rozwój bezemisyjnego transportu, autonomicznych samochodów i nowych technologii bezpieczeństwa czynnego, robotyki i sztucznej inteligencji czy nawet technologii, które znajdują zastosowanie w inteligentnych domach oraz miastach.

Jednym z takich imponujących projektów jest Woven City, czyli eksperymentalne miasto stworzone z myślą o technologiach przyszłości, które jest zasilane energią odnawialną. To tutaj będą testowane autonomiczne pojazdy, inteligentne domy, a także rozwiązania z dziedziny robotyki w codziennym życiu mieszkańców. Jego działalność zainagurowana została we wrześniu 2025 roku. W projekcie bierze udział już 20 innowacyjnych podmiotów, a pierwsza grupa mieszkańców to ok. 300 pracowników grupy Toyota wraz z rodzinami.

Ponad 30 lat elektromobilności Toyoty

Nie byłoby Toyoty, którą znamy, gdyby nie Toyota Prius. W 1992 roku w siedzibie firmy powstał dział rozwoju samochodów elektrycznych i hybrydowych, a już cztery lata później marka zaprezentowała trzy prototypy – hybrydę, auto elektryczne na baterię i na ogniwa paliwowe. Zaledwie rok później na rynku zadebiutował Prius pierwszej generacji, czyli samochód, który rozpoczął rewolucję w motoryzacji. To moment przełomowy nie tylko dla samej Toyoty, ale i dla całej branży.

Dziś gama zelektryfikowanych modeli Toyoty liczy już globalnie 80 modeli, a ich sprzedaż osiągnęła rekordowe wyniki – w 2024 roku było to 4,5 miliona sztuk. Sprawdzone technologie opracowane przez koncern dają się poznać jako wygodne, ekonomiczne i ekologiczne rozwiązania dla wszystkich zakątków świata. 28-letnie doświadczenie w produkcji hybryd pozwoliło dopracować nie tylko klasyczny napęd HEV, ale i ładowane z gniazdka hybrydy typu plug-in (PHEV). Elektromobilność to jeden z kluczy do sukcesu Toyoty na świecie, czego potwierdzeniem jest w sumie ponad 30,2 mln sprzedanych aut z nisko- i bezemisyjnymi napędami.

Niezawodna technologia na lata

Dlaczego hybrydy Toyoty tak odmieniły globalną motoryzację? Ten napęd naprawdę pozwala jeździć oszczędniej. W nowych modelach z napędem piątej generacji nawet przez 80 procent czasu jazdy możemy poruszać się w trybie wyłącznie elektrycznym. Niskie spalanie w hybrydowych Toyotach sprawia, że samochody te są dziś chętnie wybierane przez firmy, a hybrydy stanowią dziś 93% sprzedaży Toyoty w Polsce.

Hybryda Toyoty to rozwiązanie, które łatwo skalować. Doskonale sprawdza się ona zarówno pod maską małego, miejskiego auta, jak i w dużym SUV-ie z trzema rzędami siedzeń. Poza niskim zużyciem paliwa, istotną zaletą hybryd jest brak awaryjnych podzespołów, a także niższe koszty utrzymania auta związane m.in. z rzadszą koniecznością wymian klocków oraz tarcz hamulcowych.

O trwałości technologii Toyoty doskonale świadczą rankingi niezawodności, ale i podejście Toyoty do jakości w trakcie całego procesu produkcji. Koncern oferuje gwarancję do 3 lat lub 100 000 km, a ponadto standardową, 5-letnią ochronę na akumulatory trakcyjne. W hybrydach, hybrydach plug-in i autach elektrycznych można ją przedłużyć do 10 lat. Ponadto kierowcy mogą także skorzystać z programu Toyota Relax, którym objęte zostaną te auta, w których fabryczna gwarancja już wygasła. Pełne wsparcie serwisowe i rozbudowana sieć dealerska to kolejne zalety płynące z rynkowej pozycji Toyoty. Światowy gigant jest obecny niemal w każdym zakątku globu – w Polsce stale rozbudowywana sieć japońskiego koncernu liczy około 80 punktów, w których klient może liczyć na opiekę na najwyższym poziomie.

Elektryczna ofensywa Toyoty

Filozofia japońskiej firmy zakładająca stopniowy rozwój i doskonalenie konkretnych rozwiązań sprawia, że Toyota oferuje wszystkie typy napędów w zależności od potrzeb klienta. Ogromne doświadczenie Toyoty procentuje także w przypadku hybryd typu plug-in (PHEV), które od klasycznych hybryd różnią się większym akumulatorem i możliwością ładowania z domowego gniazdka bądź publicznej stacji ładowania. Dzięki temu PHEV-y mogą pokonywać codzienne dystanse wyłącznie na prądzie, jak auta elektrycznie – w 100% bezemisyjnie.

Kolejny krok dla Toyoty to rozwój gamy samochodów elektrycznych (BEV), czego potwierdzeniem jest prezentacja aż czterech modeli zaprojektowanych z myślą o różnych potrzebach użytkowników – od kierowców poruszających się głównie w mieście, przez osoby szukające uniwersalnego, kompaktowego auta aż po rodziny planujące dalsze podróże. Toyoty C-HR+, bZ4X, bZ4X Touring oraz Urban Cruiser tworzą kompleksową gamę samochodów dysponujących najnowocześniejszą technologią elektryczną marki.

Rozwój elektrycznej oferty idzie w parze z rozwiązaniami ułatwiającymi codzienne korzystanie z takich samochodów. Każda elektryczna Toyota ma niezbędne do ładowania przewody w standardzie, a dzięki usłudze Toyota Charging Network mamy dostęp do ponad miliona ładowarek w Europie przy pomocy jednej aplikacji.


Przeczytaj także: Jak budować kulturę organizacyjną opartą na wartościach ESG?

Udostępnij
TAGS