Lidl i Miasto Poznań przeciw marnowaniu jedzenia. Wspólnie uratowali 2,7 tony pieczywa
W Poznaniu dobiegł końca pilotaż, w ramach którego Lidl Polska oddawał niesprzedane pieczywo lokalnym organizacjom. Akcja miała prosty cel – pomóc osobom w kryzysie bezdomności i jednocześnie ograniczyć marnowanie jedzenia. Efekt testu? Ponad 2,7 tony pieczywa trafiło do podopiecznych trzech poznańskich organizacji. Cztery sklepy biorące udział w projekcie przekazywały średnio około 50 kilogramów pieczywa tygodniowo.
Poznań: Prawie trzy tony pieczywa trafiły do potrzebujących dzięki wspólnej akcji Lidla, miasta i organizacji pozarządowych
Projekt, uruchomiony w lipcu 2025 r., to wspólna inicjatywa Lidl Polska, Urzędu Miasta Poznania (Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych) oraz organizacji pożytku publicznego: Stowarzyszenia Pogotowie Społeczne, Stowarzyszenia Monar-Markot, a także miejskiego Ośrodka dla Bezdomnych nr 1. Sukces programu był możliwy dzięki jasno opracowanym zasadom i zaangażowaniu wszystkich stron.
– W Poznaniu nie lubimy marnować jedzenia – podkreśla Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania. – Dlatego bardzo cieszy mnie wynik tej pilotażowej akcji. Prawie trzy tony pieczywa trafiły do potrzebujących, zamiast do kosza. To doskonały przykład tego, że dobra współpraca dużych firm, samorządu i organizacji pozarządowych przynosi bardzo konkretne efekty – dodaje.
Od sklepu do potrzebujących
Zgodnie z zasadami akcji, do godziny 14:00 klienci mogli kupić pieczywo z dnia poprzedniego z rabatem w ramach akcji „Kupuję, nie marnuję”. Po tej godzinie, niesprzedane produkty, takie jak chleby, bułki i wyroby piekarnicze, trafiały bezpośrednio do organizacji pomocowych. Lokalne organizacje pożytku publicznego zapewniały odbiór i transport pieczywa, dzięki czemu żywność trafiała do potrzebujących jeszcze tego samego dnia.
– W Lidlu podejmujemy wiele działań, by przeciwdziałać marnowaniu żywności. Dzięki współpracy z Miastem Poznań i lokalnymi organizacjami pozarządowymi mogliśmy stworzyć program, który realnie pomaga ludziom i planecie. Sukces pilotażu to dowód, że wspólne działania przynoszą wymierne efekty. Nasza sieć już od kilku lat realizuje akcję „Kupuję, nie marnuję”, która pozwala zakupić produkty z krótkim terminem przydatności do spożycia w niższych cenach. Ważne są dla nas też działania edukacyjne, takie jak kampania „Sztuka Niemarnowania”, która ma na celu zachęcenie klientów do odpowiedzialnego podejścia do zakupów – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR w Lidl Polska.
Kroki, które robią różnicę
Lidl Polska od lat podejmuje działania, aby ograniczyć marnowanie żywności – zarówno w swojej działalności operacyjnej, jak i poprzez edukację klientów. Dzięki wdrożeniu systemu AutoDispo, który analizuje bieżący stan oraz odsprzedaż każdego pojedynczego artykułu w sklepie, sieć jest w stanie zoptymalizować ilość zamawianego towaru, zmniejszyć marnowanie żywności, a w konsekwencji chronić zasoby środowiska.
W ramach akcji „Kupuję, nie marnuję” firma przecenia produkty o krótkim terminie przydatności do spożycia lub z drobnymi uszkodzeniami opakowań, dzięki czemu w samym 2024 roku udało się „uratować” równowartość 1200 tirów żywności. „Nieperfekcyjne” warzywa i owoce trafiają do klientów w niższych cenach, a pełnowartościowe produkty, których nie uda się sprzedać, przekazywane są organizacjom pomocowym – m.in. w ramach współpracy z Caritas Polska, gdzie w latach 2023-2024 przekazano ponad 81,5 tony żywności.
Edukacja również pozostaje ważnym elementem misji firmy. Wspólnie z Federacją Polskich Banków Żywności Lidl prowadzi szkolny program „EkoMisja: Nie marnuję”, w którym wzięło już udział ponad 211 tysięcy uczniów. Firma regularnie dzieli się też poradami, jak planować zakupy, przechowywać produkty i wykorzystywać resztki w kuchni. Aby zachęcić klientów do racjonalnego gospodarowania żywnością, Lidl Polska angażuje się również w kampanię „Sztuka Niemarnowania”.
To dopiero początek
Po zakończonym pilotażu akcja jest kontynuowana, a Lidl Polska i Urząd Miasta Poznania zapowiadają rozszerzenie projektu na większą liczbę sklepów w mieście i w innych miejscowościach. Wypracowane rozwiązania, w tym standaryzowane protokoły przekazywania pieczywa, stanowią gotowy model do wdrożenia na szerszą skalę.
Źródło informacji: akademiaesg.pl
Przeczytaj także: Duża popularność koncertów stadionowych może zagrażać mniejszym obiektom i artystom. Polski rynek szuka rozwiązań, żeby do tego nie doszło
Last Updated on 10 grudnia, 2025 by Krzysztof Kotlarski