Najwyższe standardy bezpieczeństwa na Morskim Terminalu ORLEN w Gdańsku

Najwyższe standardy bezpieczeństwa na Morskim Terminalu ORLEN w Gdańsku

Już wkrótce zacznie działać pełną parą Morski Terminal Przeładunkowy ORLEN w Gdańsku. Obiekt chronić będzie m.in. specjalistyczna łódź ratownictwa wodno-ekologicznego, którą zakupiono dla potrzeb jednostki LOTOS Straż. „Terminal to największa tego typu inwestycja na Wybrzeżu” – stwierdził Marcin Niezgoda, kierownik projektu Morskiego Terminalu Przeładunkowego ORLEN.

Specjalistyczna łódź ratownictwa wodno-ekologicznego, cztery zdalnie sterowane działka wodno-pianowe, trzy zapory przeciwrozlewowe, trzy ciężkie wozy bojowe oraz czternastu znakomicie wyszkolonych strażaków będzie chronić Morski Terminal Przeładunkowy ORLEN w Gdańsku. To siły i środki przeznaczone do ochrony przeciwpożarowej i przeciwrozlewowej, którymi dysponuje już jednostka LOTOS Straż.

Świetnie wyszkoleni strażacy i pracownicy oraz najnowocześniejszy sprzęt są gwarancją najwyższych standardów bezpieczeństwa Morskiego Terminala ORLEN w Gdańsku – podkreślił Jarosław Mikiciuk, prezes zarządu LOTOS Straż podczas prezentacji najnowszego nabytku, czyli łodzi ratownictwa wodno-ekologicznego.

Nowa łódź jest przystosowana do działań na wodach śródlądowych i przybrzeżnych wodach morskich. Jednostkę o długości niespełna 8 i szerokości prawie 3 m wyposażono w rozwiązania ułatwiające prowadzenie działań ratowniczych grupy wodno-nurkowej oraz likwidację zanieczyszczeń rozlewowych. 

Tego rodzaju obiekty wymagają najwyższej jakości zabezpieczeń. Dlatego istotną część kosztów inwestycji stanowią rozbudowane systemy, chroniące pracowników i zakład, a także okolicznych mieszkańców i środowisko przed zagrożeniami. Ważnym aspektem są zabezpieczenia, zapobiegające chemicznemu skażeniu wód Martwej Wisły – dodał prezes Mikiciuk.

Terminal w Gdańsku będzie najbezpieczniejszym tego rodzaju obiektem, wyposażonym w najnowocześniejsze rozwiązania. W ramach projektu zastosowano szereg instalacji przeciwpożarowych, obejmujących systemy detekcji pożaru i wykrywania zagrożeń. Systemy gaśnicze zasila pompownia przeciwpożarowa o wydajności 5000 l/min, z poborem wody z Martwej Wisły oraz 9 metrów sześciennych środka pianotwórczego.

Wysokie na 11 m maszty ze zdalnie sterowanymi działkami wodnymi umożliwią gaszenie statków i pomostów przeładunkowych. Martwą Wisłę chronią dwie 220-metrowe zapory przeciwrozlewowe. Dodatkowym zabezpieczeniem jest trzecia, 340-metrowa elastyczna zapora do wtórnego zabezpieczenia potencjalnego rozlewiska substancji ropopochodnych na powierzchni wody – powiedział Marcin Niezgoda, kierownik projektu Morskiego Terminalu Przeładunkowego ORLEN.

Terminal na Martwej Wiśle usprawni dostawy biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesla), powstających w gdańskiej rafinerii. Jego docelowe moce sięgną 2 mln ton produktów rocznie. Wartość inwestycji to ok. 500 mln zł, a jej zakończenie zaplanowano na drugą połowę 2025 r. Jak przekazali przedstawiciele wykonawcy, prace budowlane na terenie Morskiego Terminala ORLEN w Gdańsku są zakończone. 

Trwają uruchomienia w branżach technologicznej i automatyki, a także rozruchy mechaniczne. Szczególnym wyzwaniem na tym etapie budowy są testy sprzętu, koordynacja wykonanych instalacji z pozostałymi systemami i integracja wdrożonych rozwiązań z systemami rafinerii. Wszystkie prace przebiegają zgodnie z harmonogramem – przekazał Łukasz Biernat, zastępca dyrektora projektu ds. branżowych sopockiej Grupy NDI, generalnego wykonawcy obiektu.

Terminal będzie obsługiwać przyjęcie biokomponentów do produkcji biopaliw, które obecnie są dostarczane do rafinerii w Gdańsku koleją oraz transport zaawansowanych olejów bazowych II generacji na statki. Posłuży także do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil), przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających oraz półproduktów rafineryjnych.

Nabrzeże terminala o łącznej długości 380 m ma dwa stanowiska przeładunkowe, umożliwiające jednoczesną obsługę dwóch zbiornikowców za pomocą 8 zautomatyzowanych, dwukierunkowych ramion nalewczych (po 4 na każdym stanowisku).

Przeczytaj również: Analiza zmian do ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji – co zmienia się dla biznesu


Źródło informacji: pap-mediaroom.pl

Last Updated on 5 czerwca, 2025 by Samir Malki

Udostępnij
TAGS