
PFR: projekty takie jak Baltic Hub są możliwe tylko dzięki skutecznej mobilizacji kapitału – krajowego i zagranicznego
Po blisko trzech latach budowy na 36 hektarach powstał nowoczesny terminal kontenerowy T3. Dzięki tej inwestycji moce przeładunkowe Baltic Hub wzrosną o 1,7 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) do poziomu 4,5 mln TEU, co uplasuje gdański port wśród największych terminali kontenerowych w Europie. 30-procentowym udziałowcem w konsorcjum, do którego należy Baltic Hub, jest Polski Fundusz Rozwoju (PFR S.A.).
Baltic Hub to największy głębokowodny terminal kontenerowy na Morzu Bałtyckim i jedyny w regionie, który obsługuje największe statki kontenerowe świata (ULCV o pojemności ponad 24 000 TEU). Port zapewnia bezpośrednie połączenia z portami na całym świecie, stając się ważnym ogniwem globalnych łańcuchów dostaw. Czyni również z Gdańska najważniejszy hub logistyczny dla całej Europy Środkowo-Wschodniej.
To jest niezwykle ważna inwestycja z punktu widzenia Polski jako korytarza transportowego, także na coraz ważniejszej linii północ-południe. To kluczowa infrastruktura dla rozwoju partnerstwa bałtyckiego, w którym coraz aktywniej funkcjonuje Polska, ale również dla przyszłej odbudowy Ukrainy oraz obrotu handlowego krajów, które nie posiadają dostępu do morza: Czech, Słowacji czy Węgier – mówił Piotr Matczuk, prezes zarządu PFR S.A.
To właśnie Polski Fundusz Rozwoju, wraz z globalnym operatorem portowym PSA International oraz funduszem infrastrukturalnym IFM Global Infrastructure Fund, odpowiadają za funkcjonowanie i rozwój tego strategicznego portu.
W PFR doskonale zdajemy sobie sprawę, że projekty infrastrukturalne na dużą skalę, takie jak Baltic Hub, są możliwe tylko dzięki skutecznej mobilizacji zarówno kapitału krajowego, jak i zagranicznego. Baltic Hub ma ciekawą strukturę właścicielską, która pozwala na efektywne zarządzanie spółką w oparciu o znakomite relacje z najważniejszymi, światowymi przewoźnikami i grupami handlowymi. Łącząc zasoby i kompetencje PFR, PSA International i IFM Investors, nie tylko budujemy zdolności przeładunkowe unikalne w basenie Morza Bałtyckiego, ale też wysłamy jasny sygnał do świata: Polska jest otwarta na biznes i gotowa do bycia liderem w logistyce i infrastrukturze – dodawał Piotr Matczuk.
W oficjalnym otwarciu terminalu kontenerowego T3 w gdańskim porcie Baltic Hub wzięli udział m.in.: Arkadiusz Marchewka (wiceminister infrastruktury), Jacek Karnowski (wiceminister funduszy i polityki regionalnej), Beata Rutkiewicz (wojewoda pomorska) czy Aleksandra Dulkiewicz (prezydent Miasta Gdańsk). Wszyscy wskazywali na rosnący potencjał Polski w globalnym handlu morskim.
W ubiegłym roku polskie porty obsłużyły kontenery o wielkości prawie 3,3 mln TEU, a większość tego rekordowego wyniku udało się wypracować właśnie w Baltic Hub (2,2 miliona TEU). Co więcej, dane pokazują, że w roku 2024 r. wartość naliczonych ceł, akcyzy i podatku VAT to blisko 56 mld złotych, czyli o blisko miliard złotych więcej niż rok wcześniej.
Otwarcie terminala T3 pozwoli na dodatkowe zwiększenie tej przepustowości: obecnie Baltic Hub dysponuje nabrzeżami o łącznej długości 1300 metrów, 14 suwnicami typu STS oraz infrastrukturą umożliwiającą obsługę czterech statków jednocześnie, a blisko 700 rocznie.
PFR wraz z partnerami będzie kontynuować rozwój infrastruktury portowej. Kolejnym etapem jest budowa przez spółkę celową Istrana Terminala T5, przeznaczonego do obsługi sektora morskich farm wiatrowych. Ten nowoczesny terminal instalacyjny o powierzchni 21 ha i nabrzeżu długości 800 m stanowi milowy krok w kierunku rozwoju energetyki wiatrowej na Bałtyku i gospodarki opartej na energii odnawialnej – zaznaczył Mikołaj Raczyński, wiceprezes zarządu ds. inwestycji PFR S.A.
Przeczytaj również: Najwyższe standardy bezpieczeństwa na Morskim Terminalu ORLEN w Gdańsku
Źródło informacji: pap-mediaroom.pl
Last Updated on 11 czerwca, 2025 by Samir Malki