Rynek e-commerce a rosnące oczekiwania wobec paczek
Zachęceni w czasie pandemii do elektronicznych zakupów Polacy, nadal często kupują w sieci. Mimo słabej koniunktury całej światowej gospodarki, sprzedaż online odnotowuje stały, choć już nie tak spektakularny wzrost. Rozwój e-commerce znacząco przyczynia się natomiast do ewolucji innowacyjnych technologii i systemów logistycznych oraz oczekiwań odbiorców względem opakowań, w których wysyłane są zamówienia.
Zmiany spowodowane są wzrostem oczekiwań zarówno ze strony konsumentów jak i branży e-commerce. Obie grupy dążą do zmniejszenia kosztów oraz optymalizacji sposobu pakowania przesyłek, tak aby były one coraz bardziej neutralne dla środowiska i atrakcyjne dla odbiorcy. Aby sprostać różnorodnym potrzebom rynku e-commerce, zarówno wiodący dystrybutorzy opakowań, jak i operatorzy logistyczni poszerzyli swoją ofertę o innowacyjne rozwiązania.
Musi być atrakcyjnie
W zależności od potrzeb i budżetu, przedsiębiorcy wybierać mogą z ogromnej gamy produktów. Od prostych, ekonomicznych i funkcjonalnych pudełek klapowych, po opakowania dedykowane konkretnym grupom produktów, np. tuby czy woreczki. – Mimo dążenia do jak najniższych kosztów przesyłki, odpowiadając na oczekiwania konsumentów, e-sklepy coraz częściej decydują się na rozwiązania, które są przede wszystkim estetyczne, i pozwalają na właściwą prezentację zawartości, np. pudełka fasonowe – mówi Jarosław Kamiński, Prezes RAJA Polska, europejskiego lidera w dystrybucji opakowań. Dbałość nie tylko o bezpieczne, ale też atrakcyjne opakowanie przesyłki to efekt, z jednej strony rosnących wymagań konsumentów, a z drugiej względów wizerunkowych. Przedsiębiorcy w branżach urodowej, modowej, wyposażenia wnętrz itp. chcą, aby przyjemnością było już samo otwieranie paczki z ich produktami. Stąd rosnąca popularność bibuł, naklejek, wstążek, ekologicznej rafii i ozdobnych sznurków. – Sklepy wysyłkowe chętnie decydują się też na spersonalizowane materiały opakowaniowe np. taśmy klejące z nadrukiem, które pozwalają na wyróżnienie marki i są ciekawym elementem brandingu – dodaje Jarosław Kamiński.
Opakowanie skrojone na miarę
Zmieniające się oczekiwania coraz częściej dotyczą także operatorów logistycznych, którym producenci zlecają obsługę sektora e-commerce. Obejmuje ona zarówno transport i magazynowanie, jak i pakowanie w ramach usług wartości dodanej. Przygotowanie magazynu do takich zadań często wymaga zainwestowania w innowacyjną technologię.
– Klienci liczą, że będziemy pakować ich towar w idealnie skrojone na wymiar pudełka. Aby sprostać tym oczekiwaniom, zainwestowaliśmy w różnego rodzaju rozwiązania automatyczne, które przycinają tekturę i modelują potrzebny kształt i rozmiar pudełka, nawet w przypadku niestandardowych potrzeb. Z kolei inna maszyna przycina gotowe kartony na wysokość zawartości – mówi Szymon Mikołajczak Senior Business Development Director w FM Logistic Central Europe. Oba te rozwiązania sprawiają, że gotowe przesyłki są doskonale dopasowane do tego co się w nich znajduje. Jak wynika z opracowanego przez FM Logistic raportu “Automatyzacja magazynów: katalizator wydajności biznesu”, zastosowane na etapie pakowania rozwiązania automatyczne pomogły poprawić współczynnik wypełnienia pojazdu o 30 proc. – Przygotowując paczki dla klientów dbamy o to, aby nie wozić powietrza. Pozwala nam to finalnie zmieścić więcej paczek na palecie, a później w naczepie ciężarówki, a to natomiast oznacza mniejszą liczbę transportów i generuje korzyści zarówno finansowe, jak i ekologiczne – wyjaśnia Katarzyna Sidor International Transport Director CE w FM Logistic.
Liczy się też wnętrze
Tym, czego coraz częściej oczekują konsumenci, jest ekologiczne podejście do pakowania przesyłek. – Aby optymalnie dopasować opakowanie do każdego produktu, nasi klienci mogą wybierać m.in. spośród ponad 550 formatów kartonów o różnych kształtach, rozmiarach i wytrzymałości. Do mniejszych wysyłek proponujemy natomiast innowacyjne na rynku w 100 proc. papierowe koperty ochronne i amortyzujące, które są ekologiczną alternatywą dla kopert z folią bąbelkową – mówi Jarosław Kamiński.Jeśli jednak to co pakujemy wymaga dodatkowego zabezpieczenia, do gry wkraczają wypełniacze. Rynek oferuje w tym zakresie szeroki wybór produktów, a konsumenci coraz częściej zwracają uwagę czy wypełnienie paczki jest ekologiczne. – Wśród odbiorców niegasnącą popularnością cieszą się gotowe wypełniacze papierowe oraz papier pakowy standardowy lub w dystrybutorze, a ostatnio także nasza nowość, czyli papier bezgilzowy. Duże przedsiębiorstwa wybierają natomiast przeznaczone do obsługi większych wolumenów maszyny do produkcji wypełnień papierowych, które pozwalają na bieżące wytwarzanie wypełniaczy na miejscu i dokładnie w takiej ilość jaka jest potrzebna- tłumaczy Jarosław Kamiński, Prezes RAJA Polska.
Do (co najmniej) dwóch razy sztuka
Innym trendem, także ściśle związanym z ekologią, jest dążenie do ponownego wykorzystywania opakowań. W przypadku zakupów online jest to mocno powiązane z możliwością zwrotu towaru, jaką gwarantuje nam prawo. Coraz powszechniejsza praktyka zwracania zamówień, szczególnie w branży modowej, uwidoczniła się bowiem w konstrukcji powszechnie używanych kopert foliowych lub papierowych. Większość z nich posiada dwa miejsca do zaklejenia pakunku. Dzięki temu, kiedy chcemy zwrócić paczkę, po prostu używamy dodatkowego paska z klejem, bez konieczności samodzielnego sklejania opakowania. – Podobne rozwiązania zastosowano także w kartonach zwrotnych z automatycznym dnem i podwójnym paskiem samoprzylepnym. Pozwala to użyć opakowania ponownie, a to bez wątpienia redukuje zużycie materiałów opakowaniowych i zapewnia wygodne zwroty towaru – wyjaśnia Jarosław Kamiński z RAJA Polska.
Opakowanie jak wizytówka sklepu
Zakupy online sprawiają, że paczka, którą otrzymujemy jest w zasadzie jedynym fizycznym łącznikiem między sklepem a konsumentem. Właśnie dlatego jej jakość ma tak ogromne znaczenie. – Klient dostaje paczkę i ta paczka musi współgrać z jego oczekiwaniami co do produktu. Musi być estetyczna i wygodna. W tym przypadku drugiej szansy na zrobienie pierwszego wrażenie już nie będzie – podsumowuje Szymon Mikołajczak z FM Logistic Central Europe.
Last Updated on 13 lipca, 2023 by Anastazja Lach