Jarosław Michalak, Prezes Zarządu
i Dyrektor Generalny Michelin Polska SA
Olsztyńska fabryka opon Michelin, produkuje ponad 10 milionów opon rocznie. Jak to możliwe, ze jednocześnie wyróżnia się w realizacji projektów ekologicznych?
Fabryka jest przykładem tego, że można pogodzić odpowiedzialność za otoczenie z nowoczesnym zarządzaniem. Konsekwentnie realizujemy przedsięwzięcia ekologiczne ponieważ ochrona środowiskowa to nasz priorytet. Osiągamy sukcesy dzięki stawianiu na zrównoważony rozwój, a jednocześnie na konkurencyjność, cyfryzację i autonomię pracowników.
Wracając do projektów ekologicznych możemy się pochwalić wieloma osiągnięciami. Dla przykładu dzięki inwestycjom środowiskowym, w naszej fabryce udało się zmniejszyć zużycie wody o połowę.
Jednym z naszych najambitniejszych projektów jest planowane uruchomienie nowego źródła wytwarzającego energię, zgodnego z przyszłymi bardziej restrykcyjnymi, europejskimi normami ochrony środowiska. Przyjazna dla środowiska ciepłownia gazowa w fabryce, ograniczy, a w przyszłości wyeliminuje, istniejące w zakładzie węglowe źródła energii. Projekt będzie realizowany w kilku etapach. Pierwszy to budowa ciepłowni gazowej, która zacznie działać od końca tego roku. Na terenie fabryki powstanie też gazociąg. Planujemy całkowite przejście na gaz do 2030 roku, ale liczymy że ten projekt uda się zrealizować wcześniej.
Ostatnie informacje prasowe mówią o tym, że fabryka Michelin w Olsztynie wykorzystuje transport intermodalny oraz wymienia flotę na auta elektryczne.
Rzeczywiście, wprowadzamy od października nowoczesne ekologiczne rozwiązanie dotyczące transportu opon wyprodukowanych w naszej fabryce. Polega ono na połączeniu transportu kolejowego i kołowego czyli przewożenie opon tirami ładowanymi na pocią¬gi. Rozwiązanie jest wielkim wyzwaniem logistycznym, ale podejmujemy je, gdyż przyczynia się do znacznego zmniejszenia emisji spalin.
Elektromobilność także wpisuje się w naszą strategię środowiskową, stąd decyzja o wymianie floty w transporcie wewnętrznym na auta elektryczne. Rozpoczynamy ten proces od zakupu dwóch Renault ZOE, wyposażonych w opony do pojazdów elektrycznych – MICHELIN ENERGY E-V które odpowiadają za 30 proc. energii zużywanej przez pojazdy elektryczne. W zakładzie powstanie kilka stacji ładowania . Kolejne auta elektryczne przyjadą do fabryki jeszcze w tym roku.
Wspomniał Pan, ze fabryka stawia na konkurencyjność i cyfryzację. Jak w praktyce realizowane są te cele?
Sukces biznesowy na coraz bardziej wymagającym rynku wymaga skupienia się na konkurencyjności, którą rozumiem jako wyprzedzanie konkurentów pod względem jakości oferowanej klientom i wytwarzanie zaawansowanych technologicznie produktów, przy zachowaniu optymalnych kosztów. W przypadku fabryki dochodzi do tego także wyróżnianie się na tle konkurentów terminowością, reaktywnością i elastycznością. Konkurencyjność wymaga stałego wprowadzania nowatorskich rozwiązań, stąd nasze zaangażowanie w cyfryzację.
Dla nas jej istotą jest wspieranie procesów, wzrost reaktywności oraz wspomaganie pracowników poprzez dostarczanie im informacji, które mają bezpośrednie przełożenie na trafność podejmowanych przez nich decyzji. Cyfryzacja wspierając komunikowanie się urządzeń i ludzi może usprawniać pracę na wielu stanowiskach .
Przykładamy też wagę do robotyzacji. Mamy już wiele w pełni zautomatyzowanych maszyn, jednak wprowadzamy kolejne roboty, by usprawnić lub eliminować ciężkie procesy. Do połowy następnego roku podwoimy liczbę robotów do około 20. Chciałbym podkreślić, że żadna maszyna nie zastąpi umiejętności człowieka. Roboty po prostu odciążają pracowników w najcięższych, żmudnych i powtarzających się czynnościach.
Skoro człowiek jest i nadal będzie najważniejszy proszę powiedzieć więcej o wspomnianej roli autonomii w zarządzaniu.
Wprowadzenie autonomii pracowników wymagało zmiany myślenia i podejścia do zarządzania. Postawiliśmy na pracę zespołową i autonomię, która naszym zdaniem prowadzi do samorozwoju zespołów, które w efekcie same wyznaczają sobie zadania. Nie potrzebują ciągłego nadzoru, bo pracownicy są proaktywni. Można inwestować w rozwiązania techniczne, ale przecież bez kompetentnych i zaangażowanych pracowników
żadna firma nie odniesie sukcesu.
Last Updated on 29 października, 2020 by Łukasz