Co wspólnego ma branża słodyczy reklamowych z employer brandingiem? Wywiad z Anną Garmadą, CEO SLODKIE

Co wspólnego ma branża słodyczy reklamowych z employer brandingiem? Wywiad z Anną Garmadą, CEO SLODKIE

Skąd pomysł na działalność firmy, dlaczego właśnie ta branża?

Miłością do biznesu zarazili mnie moi rodzice. Zarówno SLODKIE, czyli producent brandowanych słodyczy reklamowych, jak i Nobilia, marka oferująca ekskluzywne zestawy upominkowe, to rodzinne firmy, założone i budowane przez nich każdego dnia. Rozmowy na temat życia w firmie toczyły się nie tylko w biurze, ale także poza nim, często przy kuchennym stole. Stawiając pierwsze kroki w SLODKIE miałam więc ugruntowaną wiedzę teoretyczną na temat funkcjonowania firmy. Mimo to, swoją drogę rozpoczęłam od podstaw, aby poznać specyfikę pracy na każdym etapie. Początkowo zajmowałam się porządkowaniem magazynu, foliowałam produkty, konfekcjonowałam czekoladki, układałam kosze, a także byłam sprzedawcą czy zaopatrzeniowcem. Kroczyłam drogą przynoszącą mi mnóstwo satysfakcji, a jednocześnie daleką od mojego prawniczego wykształcenia, od którego uciekłam. Dzięki konsekwencji w działaniu pięłam się po szczeblach kariery, a z czasem zostałam odpowiedzialna za jedną z dwóch naszych marek, by po kilku kolejnych latach samodzielnie zarządzać całością. Z perspektywy czasu uważam, że aby w pełni zrozumieć specyfikę danej firmy, warto zanurzyć się w niej w całości i poznać ją od podszewki, by na tym mocnym fundamencie móc ją rozwijać.

Czy jest coś, co zrobiłaby Pani inaczej z perspektywy czasu?

Należę do osób, które nie żałują swoich decyzji, a nawet pomyłek. Uważam, że są one cennymi lekcjami. Nie myślę o tym, co mogłabym w przeszłości zrobić inaczej, ponieważ wszystko czego doświadczyliśmy, doprowadziło nas do miejsca, w którym jesteśmy dziś. Wyciągnięte wnioski z przeszłości inwestuję w przyszłość i to na niej koncentruję się najmocniej. Nie boję się zmian, a wręcz przeciwnie – lubię je. Jedyne, czego mogę „żałować” to fakt, że pewnych decyzji biznesowych nie podjęłam wcześniej.

Do kogo adresowane są Wasze produkty SLODKIE i Nobilia?

Oferta SLODKIE to cała gama wysokiej jakości słodyczy reklamowych, których odbiorcami są klienci biznesowi w całej Europie. Główna ich grupa to agencje reklamowe i klienci instytucjonalni. To firmy ceniące najwyższą jakość, smak, „czystą etykietę”, świeżość, a także solidność naszych produktów i świadczonych przez nas usług – niezmiennie od 26 lat! Z kolei Nobilia to marka autorskich kompozycji prezentowych, która cieszy się powodzeniem zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Wynika to ze smaku, który jest dla nas priorytetem, a także z unikalności, ponieważ tworzymy autorskie kompozycje z gamą apetycznych dodatków z różnych zakątków świata oraz trunków premium od naszych partnerów.

Przykładacie dużo uwagi do jakości produktów. Może Pani powiedzieć trochę na temat produkcji Waszych słodyczy?

Rosnąca świadomość konsumencka motywuje dziś wielu producentów do tego, aby zadbać o takie wartości jak dobry skład, czysta etykieta, czy zrównoważone surowce. W SLODKIE od początku wysoka jakość była naszą wizytówką i pozostajemy jej wierni, dlatego dbamy o to, aby była ona zachowana na wielu płaszczyznach naszej pracy. Jak przekłada się to na nasz działania?

Na wysoką jakość produktów składa się kilka elementów. Po pierwsze – czysty skład i wyjątkowy smak czekolady i karmelu. Dużą wagę przykładamy do wykorzystywanych surowców, ponieważ chcemy dawać najlepszą jakość naszym Klientom. Obecnie wszystkie składniki naszych czekolad oraz nadzień pochodzą ze zrównoważonych źródeł, z czego jestem szalenie dumna! Świadczy o tym certyfikat Cocoa Horizons. Nasze czekolady wytwarzamy we współpracy z wiodącym na świecie belgijskim producentem czekolady, Barry Callebaut. W naszej karmelarni powstają słodkości pozbawione sztucznych aromatów, barwników czy konserwantów. Ponadto, dbając o bezpieczeństwo naszych Klientów, posiadamy w ofercie m.in. certyfikowane produkty wegańskie, bez nabiału, czy glutenu. Chcemy dostarczać naszym Klientom najświeższe produkty, dlatego czekoladę wylewamy, a karmel gotujemy dopiero po złożeniu zamówienia. Nie magazynujemy słodkości. Wszystkie opakowania powstają w naszej drukarni, a słodycze personalizujemy tuż po wyprodukowaniu, dzięki czemu skracamy czas realizacji zamówienia. Cały proces, od projektu słodkości do wysyłki, dzieje się pod jednym dachem, dlatego wszystkie produkty mamy pod ścisłą kontrolą przez cały czas. Spełniamy najwyższe standardy bezpieczeństwa produkcji żywności, potwierdzone międzynarodowym certyfikatem IFS Food. W SLODKIE jakość definiujemy także jako wysoki standard obsługi Klienta oraz profesjonalne doradztwo.

Coraz więcej inwestorów jako swoich partnerów wybiera te firmy, które funkcjonują zgodnie z zaleceniami ESG. Co robicie na rzecz klimatu?

Uważam, że działanie na rzecz klimatu to dziś nasz wspólny cel. Zarówno dotyczy to nas jako konsumentów, jak i przedsiębiorców. Proekologiczne aktywności w SLODKIE odnoszą się do kluczowych obszarów – produktów, materiałów, opakowań, logistyki, procesu produkcji, a także segregacji i minimalizowania odpadów. W SLODKIE nieustannie pracujemy nad jak najczystszym składem i najkrótszymi etykietami naszych słodkości, nie ma u nas miejsca na olej palmowy. Dziś jako jedyni w branży, możemy zaoferować czekolady i praliny pochodzące w pełni ze zrównoważonych źródeł. Produkcja słodyczy także przechodzi u nas transformację – dzięki wymianie oświetlenia na LED-owe udało nam się zmniejszyć zużycie energii aż o 80%! Od stycznia 2023 roku wykorzystujemy wyłącznie odnawialną energię, pozyskiwaną z energii wiatrowej, słonecznej, wodnej i biogazu. Dzięki instalacji perlatorów jesteśmy w stanie również ograniczać zużycie wody aż o 60%! Kolejnym ważnym filarem naszej proekologicznej działalności jest dbanie o segregację odpadów i funkcjonowanie w duchu less waste. Nie tylko segregujemy odpady, ale także staramy się je zminimalizować, poprzez wtórne wykorzystanie surowców czy półproduktów i recykling opakowań. Co więcej, od 2022 roku współpracujemy z firmą Too Good To Go, dzięki której niewielkie nadwyżki produktów nie marnują się, a trafiają w ręce użytkowników aplikacji. To tylko ułamek z proekologicznych działań, które podejmujemy na co dzień. Robimy wszystko, aby być transperentną firmą, więc wszelkie informacje o tym, jakie podejmujemy kroki na rzecz planety udostępniamy na stronie internetowej SLODKIE na bieżąco, gdzie także wszystkich zainteresowanych gorąco zapraszam.

Kultura doceniania coraz mocniej zakorzenia się w świadomości polskich przedsiębiorców, którzy chętnie wykorzystują różne okazje do okazania wdzięczności swoim pracownikom. Proszę nam opowiedzieć o sposobach na to, jak doceniać pracowników?

Z pewnością sposobów, by wyrazić wdzięczność jest wiele. Powinniśmy pamiętać, że przede wszystkim nasze słowa mają ogromną moc i to one powinny być tutaj najważniejsze. Z perspektywy SLODKIE mogę powiedzieć, że nasze słodkości są niezwykle często wybierane jako upominek czy słodka niespodzianka dla współpracowników, ponieważ są na tyle uniwersalnym prezentem, że właściwie nie sposób nie trafić w gusta. Rozpływająca się w ustach czekolada zamknięta w nietuzinkowych, kreatywnych opakowaniach z dedykowaną grafiką to miłe zaskoczenia dla pracowników i ich bliskich. W SLODKIE wierzymy, że docenianie nie wymaga specjalnych okazji i ogromnych budżetów. Nasza oferta jest na tyle zróżnicowana, że znajdziemy w niej i drobne upominki na co dzień, jak i bogaty asortyment pralin z wyśmienitym składem. Na szczególne okazje wymagające specjalnych rozwiązań dostarczamy kompozycje prezentowe NOBILIA. Cieszy nas to, że nasi Klienci coraz częściej sięgają po słodkie rozwiązania nie tylko od święta.

Jakie korzyści dla pracodawcy niesie employer branding?

Choć nie jestem w tej dziedzinie specjalistką, chętnie podzielę się spostrzeżeniami wynikającymi z mojego doświadczenia. Działania w zakresie employer brandingu są bardzo istotne, o ile nie są tylko fasadą, a znajdują pokrycie w codziennym działaniu firmy i jej polityce. Jako średniej wielkości przedsiębiorca nie jestem w stanie konkurować długością listy benefitów z globalnymi markami, ale mam inne supermoce. Staram się wspierać i dbać o swój zespół, jasno komunikować wartości, jakie są dla mnie istotne i wedle których rozwijam swój biznes. To przynosi najlepsze efekty, bo do mojej firmy zgłaszają się ludzie z polecenia obecnych pracowników. Oczywiście nie sposób w tym wszystkim pominąć słodkości, które są nieodzownym elementem zarówno w działaniach employer brandingowych naszych Klientów, jak i naszych wewnętrznych, w murach SLODKIE. Nasi pracownicy co tydzień świętują słodkie poniedziałki. Niespodzianki znajdują na biurkach czy w szafkach o różnych porach roku. Nasza czekolada jest bohaterem mikołajkowych drobiazgów, a także świątecznych paczek. Wydawać by się mogło, że w naszej firmie pralinki czy czekolady są codziennością, lecz my co poniedziałek zajadamy się nimi z wielkim apetytem i radością!

Jakie są Wasze plany na kolejne lata? Czy w obecnych czasach, kiedy sytuacja gospodarcza zmienia się tak dynamicznie można jeszcze planować długofalowe strategie?

Mamy bardzo szeroką listę pomysłów dotyczących przyszłości i nie możemy się doczekać ich realizacji! Są to zarówno zmiany w procesach organizacji, jak rynkach i grupach docelowych, do których będziemy kierować naszą ofertę. Stawiamy również na rozwój pewnych segmentów naszego asortymentu i wykorzystywanych przez nas technologii. Jeśli chodzi o długofalowe strategie – nie wyobrażam sobie ich nie mieć, bo rozwój wymaga nie tylko pomysłu, ale przede wszystkim planu i konsekwencji w działaniu. Mimo, że sytuacja na rynku ostatnio zmienia się aż nadto dynamicznie, wyzwania i zmiany są dla mnie naturalną częścią realizacji każdej strategii, więc nic nas nie zatrzyma!


Anna Garmada, CEO w firmie SLODKIE, specjalizującej się w branży słodyczy reklamowych, oraz twórczyni prestiżowej marki luksusowych zestawów upominkowych Nobilia. Od 20 lat związana z projektowaniem i produkcją słodyczy, głównie z czekolady i karmelu. Rezultatem jej działań są produkty cenione i wielokrotnie nagradzane przez ekspertów z całego świata.

Last Updated on 16 marca, 2023 by Anastazja Lach

KATEGORIA
TAGS