Pociągi wodorowe w Polsce to przyszłość – Hubert Meronk, Siemens Mobility

Od początku stycznia 2022 r. Hubert Meronk przejął obowiązki prezesa zarządu Siemens Mobility w Polsce, zastępując na tym stanowisku Krzysztofa Celińskiego, odchodzącego po blisko 50 latach pracy zawodowej na emeryturę. Rozmawiamy o planach nowego Prezesa na rozwój spółki w Polsce i pozycję Siemensa w Europie.

Na początek chciałabym serdecznie pogratulować Panu objęcia nowego stanowiska w Siemens Mobility. Proszę powiedzieć jakie są plany firmy na najbliższe lata?

Siemens Mobility funkcjonuje na polskim rynku od ponad 30 lat, realizując projekty z zakresu taboru, infrastruktury kolejowej, serwisu oraz komponentów. Spółka dostarczyła m.in. pierwsze pojazdy metra Inspiro w Warszawie, tramwaje Combino do Poznania, a od ponad 10 lat jest dostawcą komponentów dla producentów taboru i systemów kolejowych w całej Polsce. Siemens Mobility jest także największym w Polsce dostawcą i lokomotyw wielosystemowych (Eurosprinter, Vectron oraz Smartron), z których na co dzień korzystają m.in. PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, CARGOUNIT, Lotos Kolej oraz Laude Smart Intermodal. Teraz nadszedł czas na kolejny krok. Chcemy utrzymać pozycje lidera w obszarze lokomotyw wielosystemowych, a także na szeroką skalę wdrożyć inne nasze rozwiązania taborowe obejmujące pociągi regionalne i dużych prędkości oraz systemy elektryfikacji i sterowania ruchem kolejowym, co przyczyni się do modernizacji całego systemu transportu kolejowego w Polsce. Długofalowo kładziemy także nacisk na cyfryzację, cyberbezpieczeństwo i pojawienie się w Polsce nowoczesnych systemów umożliwiających bezpieczniejsze, łatwiejsze i bardziej wydajne planowanie podróży zarówno dla pasażerów, jak i operatorów kolejowych.

Bardzo istotnym tematem jest obecnie ochrona środowiska. Jakie są wprowadzone systemy generujące oszczędność energii w Waszych rozwiązaniach?

Kolej, jako najbardziej ekologiczny środek transportu ma ogromną rolę do odegrania w dekarbonizacji Europy do 2050 r. Naczelną zasadą Siemens Mobility w produkcji wszystkich pojazdów szynowych jest troska o środowisko naturalne i ograniczenie kosztów eksploatacyjnych. Dlatego nasze pojazdy posiadają bardzo wysoki współczynnik recyklingu (95-98 %), który jest weryfikowany dla każdego projektu osobno. Aby osiągać możliwie niski „ślad węglowy” stosujemy nie tylko materiały przyjazne środowisku lecz także wykorzystujemy zaawansowane technologie wytwarzania. Przekłada się to na wyższą cenę wykonania pojazdu, ale niższe koszty w całym cyklu życia. Pojazdy od początku zaprojektowane jako przyjazne środowisku, zużywają mniej energii, mniej hałasują i wymagają rzadszej wymiany elementów – to wszystko przekłada się na realne oszczędności w trakcie eksploatacji.

Rozwiązania ekologiczne są obecne m.in. w najnowszych pojazdach hybrydowych – wodorowym pociągu Mireo H czy bateryjnym pociągu Mireo B, które w całym cyklu życia są tańsze niż najnowszy pociąg spalinowy. Z kolei niemieckie DB Cargo kupując 400 lokomotyw hybrydowych Vectron Dual Mode redukuje rokrocznie zużycie paliwa o 8 mln litrów i emisję dwutlenku węgla o 17 tys. ton.

Innym bardzo mierzalnym przykładem powiązania kosztów cyklu życia z ochroną środowiska, może być zastosowanie specjalnych okien z naniesioną strukturą poprawiającą zasięg łączności wewnątrz pojazdu. Zastosowanie takich okien eliminuje konieczność instalacji sieci urządzeń teleinformatycznych, które przez cały czas eksploatacji będą wymagały zasilania, prac utrzymaniowych czy nawet ponoszenia kosztów abonamentowych. Są one stosowane np. w pociągach aglomeracyjnych Desiro RRX w Zagłębiu Ruhry, zwiększając sygnał radiowy i internetowy o 50 %.

Pociąg wodorowy Mireo H Plus

Jedną ze strategii europejskiego walki o klimat jest renesans pociągów nocnych. Czy Siemens uczestniczy także w pracach z tym związanych?

Europa mierzy się z wieloma trudnościami w ruchu międzynarodowym – cztery systemy zasilania, kilkanaście systemów bezpieczeństwa. Musimy sprawić, by przejazd pociągiem z kraju A do B był prostszy, a jednym ze sposobów jest zwiększenie popularności pociągów nocnych. Jako Siemens Mobility mamy duży udział w tym przedsięwzięciu projektując zupełnie nowe pojazdy Nighjet dla OBB. Ich premiera odbędzie się w 2022 r, a pierwsze pojazdy wyjadą na tory w 2023 r.

Nightjet następnej generacji składa się z dwóch wagonów zwykłych, trzech wagonów z kuszetkami i dwóch wagonów sypialnych. Ich konstrukcja łączy ultranowoczesne elementy z jeszcze wyższym poziomem komfortu pasażerów. Nowa koncepcja kuszetki oferuje również dodatkowe mini apartamenty dla osób podróżujących w pojedynkę, które zapewniają przyjemną podróż i relaksujący przyjazd. Podróżowanie w wagonie sypialnym będzie jeszcze wygodniejsze, ponieważ każdy z przedziałów standardowych i deluxe ma własną toaletę i prysznic. Oferowane wcześniej zwykłe przedziały będą oczywiście nadal dostępne, z unowocześnionym wyglądem.

Nowością w nadchodzącej generacji Nightjet jest bezpłatny dostęp do sieci, dostępny wcześniej tylko w dalekobieżnych Railjet wraz z możliwością korzystania z pakietu ÖBB Railnet. Nowe pociągi są także dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością – każdy z nich będzie miał wielofunkcyjny wagon z obniżonym wejściem, kuszetką wolną od barier oraz toaletą dla osób z niepełnosprawnością.

Zarząd Siemens Mobility Polska oraz były Prezes Krzysztof Celiński

W jaki sposób współpracują Państwo z innymi producentami działającymi na polskim rynku kolejowym?

Historia współpracy Siemensa Mobility w Polsce z krajowymi producentami jest długoletnia i ciągle rozwijana. Od 2010 roku dostarczamy m.in. przekładanie i innego komponenty do pojazdów bydgoskiej Pesy, a z firmą NEWAG realizujemy projekty w zakresie metra Inspiro dla Warszawy i Sofii, wyposażając jednocześnie ich pojazdy w nasze urządzenia pokładowe.

Z początkiem 2022 rozpoczynamy także wspólny projekt z firmą Kombud na zlecenie PKP PLK dot. instalacji systemów ETCS poziomu 1 na linii 226 (Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny). Na bieżąco dostarczamy także nasze napędy zwrotnicowe do klientów z całej Polski.

Jesteśmy bardzo otwarci na rozwój współpracy także przy dużych projektach infrastrukturalnych jak CPK, czy związanych z wykorzystaniem alternatywnych źródeł zasilania jak wodór, czy systemy bateryjne.

W jaki sposób firma mogłaby uczestniczyć w pracach dot. CPK?

Projekt CPK jest bardzo interesujący dla Siemens Mobility. Braliśmy udział w dialogu technicznym z NCBiR i jesteśmy w bieżącym kontakcie z partnerami z CPK na temat współpracy w poszczególnych fazach. Siemens Mobility mógłby odnaleźć się przy tym projekcie w dwóch kluczowych obszarach – dostarczając urządzenia i wyposażenie nowych linii kolejowych, łącznie z systemem elektryfikacji oraz systemem zdalnego sterowania oraz oczywiście w części taborowej – tworząc pojazdy, które kursowałyby do CPK i po całej Polsce. Przewidujemy w tym względzie współpracę z polskimi producentami, by rozwinąć polski przemysł i myśl technologiczną.

Czy zamierzają państwo rozwijać pociągi wodorowe na polskim rynku?

Mamy w ofercie zaawansowany technologicznie i efektywny energetycznie pojazd do ruchu regionalnego – Mireo, który oferujemy także w wersji z zasilaniem bateryjnym (Mireo B) oraz wodorowym (Mireo H). Prędkość naszego pociągu wodorowego to 160 km/h, zasięg w wersji dwuczłonowej wynosi 600 km, a trójczłonowej 1000 km. Tankowanie nie zajmuje więcej niż 15 minut, czyli tyle co tankowanie spalinowego zespołu trakcyjnego. Nie wystarczy jednak sam pojazd z napędem wodorowym, a równie ważna jest towarzysząca jemu infrastruktura. Wspólnie z DB i Ministerstwem Transportu Badenii Wirtembergii realizujemy taki kompleksowy projekt w Tybindze – od wytwarzania, przez ekspresowe tankowanie i magazynowanie wodoru, po dostawę pociągu wodorowego. Taki pojazd będzie kursował między Tybingą, Horben i Pforzheim, zastępując jeżdżący tam spalinowy zespół trakcyjny. Szacujemy, że zmiana napędu pozwoli zaoszczędzić około 330 ton CO2 w ciągu jednego roku. Pociągi wodorowe w Polsce to przyszłość.


Hubert Meronk – Ukończył studia informatyczne w Norwegii i USA. Doświadczenie managerskie oraz zawodowe zdobywał również pracując na czołowych stanowiskach dla CapGemeni w Norwegii, VingCard w USA oraz w Polsce Banku PKO BP, Banku BOŚ Bank, Polskie Linie Lotnicze LOT. Posiada dużą wiedzą z zakresu kolejnictwa, modelowania procesów, budowania oraz wdrażania strategii cyfryzacji i systemów informatycznych na rynku polskim. W latach 2017-2022 był członkiem zarządu w Metrze Warszawskim.  Posiada także cenne doświadczenie samorządowe jako radny w gminie Konstancin-Jeziorna w komisji poświęconej zagadnieniom smart city. Od stycznia 2022 r. jako prezes Siemens Mobility Sp. z o.o.

Last Updated on 19 stycznia, 2022 by Anastazja Lach