
Od odważnej wizji po realny sukces. Rozmowa z Mateuszem Wróblem, prezesem spółki EcoRun
Mateusz Wróbel, przedsiębiorca z doświadczeniem w sprzedaży, zarządzaniu zespołami i budowaniu struktur sprzedażowych, postawił wszystko na jedną kartę i założył firmę sprzedażową z sektora odnawialnych źródeł energii. Dziś stoi na czele spółki EcoRun, która osiąga imponujące przychody oraz planuje ekspansję zagraniczną i wejście na główny parkiet GPW w Warszawie. W rozmowie opowiada o swoich początkach w biznesie, trudnych, ale przełomowych decyzjach, strategii motywowania zespołów i dalszych planach rozwoju.
Jak wyglądały Twoje początki w biznesie? Co skłoniło Cię do założenia Supreme Energy, które stało się zalążkiem dynamicznie rozwijającego się holdingu EcoRun?
Zakładałem Supreme Energy w bardzo trudnym dla mnie momencie. Właśnie zakończyłem współpracę z firmą, w której dobrze zarabiałem, a jednocześnie start-up, nad którym pracowaliśmy, wstrzymał działania z powodu pandemii. Wtedy skierowałem uwagę w stronę branży OZE – zauważyłem, że idealnie pasuje do mojego know-how, a dodatkowo uwierzyłem, że jej rozwój jest nieunikniony, biorąc pod uwagę sytuację gospodarczą i rosnące znaczenie energetyki odnawialnej.
Sukces to suma decyzji – niektóre są trafione, inne obarczone dużym ryzykiem. Która z Twoich decyzji biznesowych była trudna, lecz stała się dźwignią dalszego rozwoju?
Najważniejszą decyzją było postawienie na biznes prowadzony na własnych zasadach. Zaczynałem od multi-level marketingu, gdzie udało mi się zbudować duże struktury. Później tworzyłem start-upy, ucząc się od bardziej doświadczonych przedsiębiorców. W pewnym momencie zrozumiałem jednak, że nie chcę popełniać cudzych błędów i za nie odpowiadać. Zależało mi na tym, by samodzielnie kreować swoją rzeczywistość biznesową. Od tego momentu prowadzę biznes w pełnej zgodzie z własną wizją – to wymaga odwagi, ale daje też największą satysfakcję.
EcoRun różni się od innych spółek m.in. lekką strukturą, elastycznym modelem operacyjnym i ofertą obejmującą innowacyjne rozwiązania, ale także atrakcyjnymi bonusami dla pracowników. Z kolei Supreme Energy, spółka wchodząca w skład holdingu, zasłynęła z szerokiego wachlarza nietypowych benefitów pracowniczych, np. dopłat do luksusowych samochodów czy egzotycznych wakacji. Jaką rolę w efektywnym zarządzaniu zespołem sprzedażowym pełnią motywujące systemy wynagrania i benefitów?
Warto podkreślić, że obydwie spółki reprezentują różne modele biznesowe. EcoRun jest spółką technologiczną oferującą rozwiązania produktowe dla klienta, które zwiększają jego niezależność energetyczną. A Supreme Energy to firma usługowa, bazująca na know-how sprzedażowym, które jest efektywne i pozwala poprzez profesjonalne doradztwo sprzedażowe nauczyć sprzedawać każdego, kto tego chce i wyróżnia się ambicją. W obydwu firmach programy motywacyjne są dopasowane do ich DNA, lecz łączy je wspólna idea: przedsiębiorstwo jest efektywne, jeśłi ludzie lubią w nim pracować. I to nie tylko dlatego, że jest fajnie, czy luźno, ale też dlatego, że jest wymagająco. Balans pomiędzy dobrą atmosferą, a rozwojem personalnym pracownika czy współpracownika jest naszym kluczem do utrzymywania efektywności.
W oparciu o swoje doświadczenie w budowaniu zespołowych sprzedażowych zdradź nam, proszę, jakie są najważniejsze czynniki w efektywnym zarządzaniu pracownikami?
Skupiłbym się na dwóch filarach: przygotowaniu technicznym i mentalnym.
Przygotowanie techniczne to odpowiednie narzędzia, które naprawdę działają. Jeśli ktoś bez doświadczenia potrafi sprzedać produkt w czwartym dniu pracy – to znaczy, że nasze know-how działa. Właśnie w ten sposób definiujemy skuteczność naszych narzędzi sprzedażowych.
Przygotowanie mentalne jest równie istotne. Sprzedaż jest jak sport – wymaga emocji, dyscypliny i konsekwencji. Możesz mieć najlepszy zespół, ale jeśli nie ułożysz sobie wszystkiego odpowiednio w głowie, nic nie wygrasz. Przygotowanie mentalne to proces, który nigdy się nie kończy. Pracujemy nad nim cały czas.
EcoRun S.A. zakończyła I kwartał roku z ponad 17 mln zł przychodów i 1,4 mln zł zysku netto. Do końca 2025 r. chcecie wygenerować 90–100 mln zł przychodów, a wcześniej planujecie złożyć Prospekt Emisyjny. Jaka jest Twoja wizja dalszego rozwoju po debiucie na głównym parkiecie GPW?
Z dobrych wieści mogę jeszcze zdradzić, że w sierpniu celebrowaliśmy najlepszy dzień w historii spółki pod względem wpływów finansowych, które były kilkukrotnie wyższe niż na początku tego roku. Uzyskanie tego wyniku oraz solidnych wyników za I kwartał br. to owoc pracy naszego zmotywowanego zespołu, z którego jestem bardzo dumny. Już teraz widzimy, że drugie półrocze zapowiada się jeszcze lepiej pod względem przychodowym niż pierwsze.
Wejście na GPW to dopiero początek. Chcemy wyjść na rynki zagraniczne, rozważamy akwizycje i pracujemy nad nowymi produktami oraz kanałami sprzedaży. Postęp technologiczny jest dziś tak szybki, że trzeba wyczuwać, co stanie się prawdziwym hitem, a co jest tylko chwilową modą. Mam nadzieję, że nasze pomysły, które już niedługo ujrzą światło dzienne, okażą się trafione.
Co oznacza bycie liderem w dzisiejszym świecie z punktu widzenia CEO stojącego na czele dynamicznie rozwijającej się spółki? Czy lider to bardziej mentor, strateg czy inicjator zmian?
Uważam, że CEO organizacji musi być przede wszystkim wizjonerem. Poza wizją powinien posiadać jednak także odpowiedni wachlarz kompetencji – od umiejętności rozwiązywania problemów począwszy po tworzenie zespołów i organizacji. Najważniejsze z punktu widzenia zarządzania zespołami jest jednak to, żeby lider był sprawiedliwy. Sprawiedliwy wizjoner to stabilny fundament rozwoju organizacji. Jeśli pracownicy czy współpracownicy czują się traktowani nie fair lub niedoceniani, to finalnie cierpi na tym cała firma.
Czy istnieją liderzy, którzy inspirują Cię do działania i podnoszenia wyżej poprzeczki?
Jako byłego sportowca inspiruje mnie postać Roberta Lewandowskiego – zarówno w obszarze działalności sportowej, jak i biznesowej. Doskonałym liderem jest też Rafał Brzoska, który wyróżnia się nie tylko inspirującą historią, ale także sposobem prowadzenia social mediów, działalnością charytatywną i wypowiedziami medialnymi. Dla mnie stanowi on przykład przedsiębiorcy kompletnego.
Przeczytaj także: Z lokalnych zasobów ku globalnym celom. Nordkalk i Nordkalk Wapno o roli wapienia w zielonej gospodarce
Last Updated on 8 września, 2025 by Anastazja Lach