Jak kobiety zmieniają bankowość i technologię? Rozmowa z Moniką Szlosek, Dyrektorką Departamentu Produktów Inwestycyjnych i Private Banking w VeloBanku

Jak kobiety zmieniają bankowość i technologię? Rozmowa z Moniką Szlosek, Dyrektorką Departamentu Produktów Inwestycyjnych i Private Banking w VeloBanku

Czy spotkałaś w trakcie swojej kariery biznesowego mentora – kogoś kto pomógł Ci się rozwinąć?

Tak, miałam to szczęście, że spotkałam wyjątkowego mentora na swojej drodze kariery. Jest to jeden z moich byłych szefów,  który wielokrotnie rzucał mnie na głęboką wodę. Był wymagający, ale dawał mi jednocześnie ogromne możliwości rozwoju. Dzielił się też ze mną swoją wiedzą, doświadczeniem i mądrością życiową. Mogłam również obserwować go na co dzień w różnych sytuacjach oraz wtedy, gdy stawiał czoła wyzwaniom, co budowało mnie jako menadżerkę i miało szczególny wpływ na podejście do biznesu i ludzi. Jego rady i wsparcie są nieocenione. Ta relacja jest dowodem na to, jak ważne jest posiadanie kogoś, do kogo możemy zadzwonić niemalże w każdej chwili, żeby się poradzić. I jak ktoś taki może poprowadzić nas przez różne wyzwania zawodowe. Jestem przekonana, że ta relacja ukształtowała mnie jako człowieka i lidera, ale też znacząco wpłynęła na kształt mojej kariery.

Czy kobiety są otwarte na nowe technologie? Jak sobie radzą z przyswajaniem i wykorzystywaniem nowinek?

Kobiety są niezwykle otwarte na nowe technologie i często pokazują ogromną zdolność do szybkiego przyswajania i adaptacji nowych narzędzi. Z moich obserwacji wynika, że wiele kobiet z powodzeniem integruje nowe technologie w swojej pracy, co pozwala im na zwiększenie efektywności i innowacyjności. Istnieje wiele przykładów, gdzie kobiety wyróżniają się w zakresie technologii oraz mają znaczący wpływ na rozwój innowacji. Wskażę chociażby user experience (UX) i projektowanie interfejsu użytkownika (UI), zarządzanie projektami technologicznymi, analizę danych i big data, rozwój i inżynieria oprogramowania. W zespole VeloBanku mamy wiele doskonałych ekspertek, które każdego dnia rozwijają nasze cyfrowe rozwiązania. Kobiety wnoszą cenne umiejętności miękkie, takie jak empatia, umiejętność współpracy i komunikacji, które są kluczowe w rozwijaniu technologii zorientowanych na użytkownika. Ponadto, różnorodność zespołów projektowych prowadzi do lepszych rozwiązań. Stąd wzrost liczby kobiet w zawodach związanych z cyfryzacją jest zdecydowanie pozytywnym trendem.

AI dobrze radzi sobie z obliczeniami czy statystyczną analizą, ale nie posiada inteligencji emocjonalnej. Czy przyszłość przywództwa należy wobec tego do kobiet, u których ta cecha jest zwykle doskonale rozwinięta?

Inteligencja emocjonalna jest kluczowym elementem skutecznego przywództwa, a kobiety często wyróżniają się w tej dziedzinie. Jednak przyszłość przywództwa nie zależy wyłącznie od jednej cechy. AI może wspierać przywódców w podejmowaniu decyzji opartych na danych, ale to inteligencja emocjonalna pozwala na budowanie silnych relacji i zarządzanie zespołami w sposób empatyczny. Myślę, że przyszłość przywództwa będzie polegać na umiejętnym łączeniu zdolności analitycznych z inteligencją emocjonalną. 

Jakie było najtrudniejsze wyzwanie, przed jakim stanęłaś w trakcie zawodowej kariery? W jaki sposób sobie z nim poradziłaś?

Mam to szczęście, że w swojej karierze, dwa razy miałam okazję brać udział w unikalnym na skalę sektora projekcie sprzedaży banku. 2 sierpnia br. VeloBank skutecznie pozyskał inwestorów w postaci funduszu Cerberus Capital Management, EBOR oraz IFC. Był to skomplikowany, ale też bardzo satysfakcjonujący proces. Wcześniej brałam udział w przejęciu Deutsche Bank przez Santander Bank Polska. W oba procesy byłam zaangażowana wielopłaszczyznowo i zawsze najważniejsze było dla mnie utrzymanie motywacji i zaangażowania pracowników na każdym etapie. Kluczem do sukcesu okazała się transparentna komunikacja, okazywanie wsparcia i zrozumienia dla obaw zespołu, a także osobiste zaangażowanie w procesy, które były szczególnie złożone i nowe dla wszystkich. Takie wyzwania pozwalają nam zdobywać wyjątkowe doświadczenia, dają ogromne możliwości rozwoju i budują mocne relacje z ludźmi, często nawet na całe życie.

Czy młode kobiety, które stawiają obecnie pierwsze kroki na swojej zawodowej ścieżce, mają przed sobą łatwiejszą drogę do zrobienia kariery niż w momencie, gdy Ty zaczynałaś swoją przygodę z biznesem?

Myślę, że dzisiaj młode kobiety mają więcej możliwości niż kiedykolwiek wcześniej. Natomiast każda epoka niesie ze sobą własne wyzwania. Z jednej strony, istnieje większe wsparcie dla różnorodności i inkluzji, a technologie otwierają nowe ścieżki kariery. Z drugiej strony, presja i konkurencja mogą być większe. Wierzę jednak, że z odpowiednim wsparciem, mentorem i dostępem do zasobów, młode kobiety mogą odnosić ogromne sukcesy na swoich zawodowych ścieżkach. Dobrym przykładem organizacji, która docenia kobiety rozwijające się w sektorze IT jest VeloBank. Staramy się przyciągać młode talenty i pokazywać perspektywę rozwoju we włączającej organizacji stawiającej na technologię.


Monika Szlosek – Dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych & Private Banking, VeloBank S.A.

Monika Rozbicka-Szlosek posiada blisko 30-letnie doświadczenie w branży finansowej. W VeloBanku, do którego dołączyła w styczniu 2024 roku, jest dyrektorem odpowiedzialnym za rozwój oferty inwestycyjnej i segment Private Banking. Swoją karierę rozpoczęła w 1995 roku w Citibank (Poland) S.A. jako Customer Service Officer dla Klientów Korporacyjnych. W latach 2002-2006 pracowała w Raiffeisen Bank Polska S.A. na stanowisku Z-cy Dyrektora Departamentu Obsługi i Współpracy z Klientami, gdzie była odpowiedzialna za obszar obsługi i sprzedaży w segmencie klientów indywidualnych. Od 2006 do 2018 roku związana była z Deutsche Bank Polska S.A., początkowo jako Dyrektor Bankowości Detalicznej, a później jako Dyrektor Zarządzający Bankowością Detaliczną i Inwestycyjną, gdzie odpowiadała za rozwój oferty kont, ubezpieczeń oraz produktów oszczędnościowo-inwestycyjnych, a także zarządzała detaliczną częścią Biura Maklerskiego. W latach 2018-2021 pracowała w Santander Bank Polska S.A., jako Tribe Leader of Savings & Investments, odpowiadając za rozwój oferty, aplikacji i platform omnichannel w obszarze inwestycyjno-oszczędnościowym oraz rozwój oferty Wealth Management. Od 2021 do 2023 jako Z-ca Dyrektora Biura Maklerskiego w Banku Pekao S.A. odpowiadała za obszar transformacji cyfrowej.

Jest absolwentką Wydziału Nauk Ekonomicznych oraz Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończyła również Women Global Leaders Programme w INSEAD Business School we Francji. W 2024 uzyskała tytuł Executive MBA na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

Last Updated on 19 sierpnia, 2024 by Anastazja Lach