Autopay chce być czołową firmą technologiczną w Europie. Wojciech Murawski, członek zarządu Autopay
W zeszłym roku Autopay przeszedł rebranding, co dla każdej firmy w takiej sytuacji jest nowym otwarciem. W jakich obszarach działa firma i do kogo kierujecie swoje usługi?
Autopay jest liderem rynku płatniczego w Polsce. Świadczymy usługi dla sektora finansowego, telekomunikacyjnego i e-commerce w Polsce. Zależy nam na znoszeniu barier i sprawianiu, aby płatności były w zasadzie “niewidoczne”, maksymalnie wygodne. Tworzymy produkty i usługi, które ułatwiają i przyspieszają załatwienie codziennych spraw. Chodzi między innymi o: płacenie rachunków, doładowania telefonów, wykonywanie ekspresowych przelewów, zakupy przez internet.
Z rozwiązań Autopay korzysta miesięcznie 10 milionów klientek i klientów, a także 50 tysięcy firm. Warto zaznaczyć, że rocznie z systemu płatniczego Autopay zaczyna korzystać nawet 25 tysięcy nowych sprzedawców online.
Dzięki rozwijanej aplikacji Autopay Mobility, firma umożliwia też szybkie i automatyczne opłacanie przejazdów autostradami. Usługa skierowana jest zarówno do klientów indywidualnych, jak i flotowych. Już teraz umożliwiamy zakup winiet na siedmiu rynkach w Europie: Szwajcarii, Polsce, Czechach, Słowenii, Słowacji, na Węgrzech i w Austrii. Co więcej, w przypadku tego ostatniego kraju, jesteśmy autoryzowanym, koncesjonowanym przez ASFiNAG, sprzedawcą winiet.
To właśnie uruchomienie pięć lat temu aplikacji było swoistym impulsem do dalszych działań i wspomnianego rebrandingu. Wraz z nią pojawiły się nowe pomysły i nowa dynamika. Rebranding przeprowadzaliśmy stopniowo, by przyzwyczaić otoczenie biznesowe i dotychczasowych klientów do nowej marki. To był szeroko zakrojony projekt, jednak dobry i przemyślany plan działań pozwolił nam przeprowadzić go sprawnie i skutecznie. Rebranding został nagrodzony dwiema statuetkami – złotą i srebrną – podczas Transform Awards Europe 2024.
Czy w 2024 roku realizowane były nowe wdrożenia, o których możecie powiedzieć?
Tak, oczywiście. Dobrym przykładem są płatności online Autopay, wdrożone w aplikacji i na portalu Znany Lekarz. Dzięki naszej współpracy, pacjenci mogą opłacać wizyty już w trakcie rezerwacji terminu. Efektem są ułatwienia zarówno dla lekarzy, jak i pacjentów. Przyspiesza i usprawnia to proces przyjmowania należności przez przychodnie i specjalistów. Jest to proste, intuicyjne i bezpieczne, a proces wygląda podobnie jak w przypadku finalizowania zakupów przez internet. Warto zwrócić uwagę, że branża medtech ma duży potencjał rozwoju. Według przewidywań Markets and Markets, w 2024 może ona osiągnąć wartość ponad 668 mld dolarów.
Kolejnym wdrożeniem, o którym warto wspomnieć, są płatności jednym kliknięciem Mastercard Click to Pay. To globalny standard płatności, który został przygotowany przez Mastercard i Visę we współpracy z Fundacją Polska Bezgotówkowa. Wdrożyliśmy tę usługę jako pierwszy operator płatności w Polsce. Click to Pay umożliwia realizowanie płatności kartą online za pomocą jednego kliknięcia. W tym przypadku nie ma konieczności każdorazowego wpisywania danych z karty płatniczej. Są one bezpiecznie zapisywane i przechowywane w centrach danych. Wpływa to korzystnie nie tylko na wygodę użytkowania, ale też bezpieczeństwo. Wszystko dzięki wykorzystaniu zaszyfrowanego, wirtualnego numeru karty – unikalnego dla każdego użytkownika i użytkowniczki.
W tym roku rozwinęliśmy także ofertę związaną z Autopay Mobility i umożliwiliśmy jeszcze wygodniejsze podróżowanie. Chodzi o rozszerzenie oferty o e-winiety na Szwajcarię. Można powiedzieć, że zareagowaliśmy bardzo szybko, ponieważ Szwajcaria wprowadziła system elektronicznych winiet w połowie zeszłego roku. Dzięki temu, przez Autopay można kupić winiety na przejazdy już w siedmiu krajach. E-winiety nie tylko pozwalają zaoszczędzić czas w trakcie podróży – w końcu nie musimy się zatrzymywać i czekać w kolejce, by je zakupić – ale także pozwalają lepiej zaplanować podróż, ponieważ w aplikacji i na stronie market.autopay.pl można je kupić z wyprzedzeniem.
Z kolei klienci Velo Banku, dzięki współpracy z Autopay, mogą nabywać winiety bezpośrednio w aplikacji mobilnej banku. Już wcześniej mogli korzystać z automatycznych przejazdów na wybranych odcinkach autostrad krajowych, a od kilku miesięcy mogą również kupować e-winiety na podróże poza granicami Polski. To ważne, ponieważ, jak wynika z naszego badania “Podróże Polek i Polaków”, osoby podróżujące za granicę samochodem chętnie korzystają z autostrad. Aż 85 proc. z nich przemieszczało się tymi drogami wyjeżdżając za granicę. To wzrost o 9 p.p. w porównaniu z rokiem 2023.
Czy planujecie szersze działania na rynkach poza Polską?
Zdecydowanie tak i to od dłuższego czasu. Autopay chce stać się czołową europejską firmą technologiczną. Dlatego między innymi zwiększyliśmy wielokrotnie wydajność naszej bramki płatniczej. Już teraz zapewniamy skalowalność na poziomie 300 tysięcy transakcji na godzinę. Dostarczamy rozwiązanie High Availability Payment System. Jest to najbardziej zaawansowane rozwiązanie, jakie znajdziemy na polskim rynku. W ostatnim czasie rozszerzyliśmy też funkcjonalność naszego systemu płatniczego. Uruchomiliśmy również ostatni element łańcucha wartości w płatnościach kartowych, czyli processing.
Poprzez rozszerzenie możliwości naszej bramki chcemy oferować jeszcze lepsze warunki dla zagranicznych partnerów Autopay. Chcemy umożliwić dodawanie bramki Autopay w zagranicznych sklepach internetowych oraz bezpośrednio w aplikacjach mobilnych dostępnych w sklepach Apple i Google. W 2024 roku umożliwimy naszym partnerom oferowanie zagranicznych metod płatności w swoich sklepach na wiele rynków w Unii Europejskiej. A wszystko w ramach jednej integracji. Naszym celem jest, by na każdym rynku, na którym działają płatności online Autopay, osiągnąć pokrycie na poziomie minimum 70 proc. dostępności metod płatności. To pozwoli klientom wybrać metodę najbardziej dogodną dla nich. Nasze badania pokazują, że jest to niezwykle istotny element procesu zakupowego. Choć to cena jest najistotniejszym czynnikiem decydującym o zakupie produktu, w Polsce trzy na pięć osób badanych zrezygnowało z zakupów, gdy nie miało możliwości wybrania dogodnej dla siebie formy płatności. Jeszcze dwa lata temu było to o 10 p.p. mniej.
Wracając do działań prowadzonych na rynkach zagranicznych, warto wspomnieć o zmieniających się przepisach, a dokładniej o Akcie o rynkach cyfrowych, czyli Digital Markets Act. Obowiązuje on od marca tego roku i daje szereg nowych możliwości firmom w Unii Europejskiej. Celem jest zwiększenie konkurencyjności na rynkach cyfrowych, a także ograniczenie dominacji bigtechów. Nowe przepisy pozwalają między innymi na korzystanie w aplikacjach z innych form płatności niż te od Apple czy Google. To dla nas duża szansa, ponieważ nie tylko dostarczamy wydajną i wygodną bramkę płatniczą, ale również jesteśmy konkurencyjni np. pod kątem rozliczeń ze sprzedawcami.
Co ważne, chcemy, by nasz rozwój przyczynił się do rozkwitu innych polskich firm na zagranicznych rynkach. Chcemy im w tym pomóc udostępniając naszą bramkę płatniczą.
Wiele osób, oceniając sposób działania firm, zwraca również uwagę na inicjatywy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Jakie działania w tym zakresie Państwo prowadzicie?
Społeczna odpowiedzialność biznesu wymaga aktywności w wielu obszarach. Jako Autopay w naszych działaniach uwzględniamy zarówno interesy naszych pracowników, jak i otoczenia, nie tylko biznesowego.
Dbamy o naszych pracowników i pracowniczki, dając im możliwość rozwoju kompetencji, ale jednocześnie nie zapominamy o ich dobrostanie. Dlatego w pakiecie benefitów, które Autopay udostępnia, pojawiła się platforma oparta na trzech filarach. Oferuje ona zarówno wsparcie dla pracowników, zestaw narzędzi ułatwiających relaks, a także opiekę psychologów i terapeutów. Jesteśmy też partnerem akcji “HumanBE – Dwie Godziny Dla Rodziny/Człowieka”. W okresie wakacyjnym, od czerwca do sierpnia, dajemy pracownikom i pracowniczkom po dwie godziny wolnego w miesiącu – do wykorzystania zgodnie z własnymi potrzebami.
Naszą misją jest usuwanie barier, nie tylko tych związanych ze światem finansów. Dlatego wspólnie z Fundacją Zwolnienie z Teorii oraz ze wsparciem SWPS stworzyliśmy program “UsuwaMY bariery!”. Celem było zbudowanie przez uczniów biorących udział w akcji inkluzywnych rozwiązań cyfrowych. Miały one zapewnić seniorom i osobom z niepełnosprawnościami szkolenia technologiczne i wsparcie online. W trakcie realizowania projektów 140 uczennic i uczniów było wspieranych przez mentorów z Autopay i SWPS. Istotną inicjatywą było także zaangażowanie w Econverse FUSE. W ramach wydarzenia osoby młode mogły przeprowadzić symulację tworzenia biznesu.
Do promowania działań odpowiedzialnych społecznie można też wykorzystać technologię. Dobrym przykładem jest “Autostrada do elektromobilności”. Wspieramy akcję jako jeden z organizatorów, a dzięki naszej technologii możemy przyczynić się do zmniejszenia liczby papierowych paragonów i promowania rezygnacji z paliw stałych. W tym roku, w ramach przedsięwzięcia, kierowcy samochodów elektrycznych, po spełnieniu warunków, mogą do końca sierpnia bez opłat korzystać z przejazdów autostradą A4 Katowice – Kraków. Organizatorami akcji są: Fundacja EV Klub Polska, Autopay, GreenWay Polska oraz Shell Recharge.
Wojciech Murawski – obecnie członek zarządu Autopay SA, pełni rolę Chief Commercial Officera (CCO) i odpowiada za zarządzanie biznesem. Wspiera i wzmacnia poszczególne jednostki biznesowe. Odpowiada za obszar przychodów i udział firmy w rynku – w szczególności za komercjalizację produktów i usług spółki oraz procesy biznesowe.
Absolwent Politechniki Gdańskiej Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki. Pierwsze kroki swojej kariery biznesowej stawiał w korporacjach BIG Bank Gdański (obecnie Bank Millennium) i Polkomtel (operator sieci komórkowej Plus). Od 2007 roku w Grupie Autopay.
Last Updated on 5 września, 2024 by Anastazja Lach