Jak tworzyć wartościową ofertę dla klientów i inwestorów w branży deweloperskiej? Wywiad z Marianelly Hernández Reyna, Dyrektor Zarządzającą Syrena Invest
Jakie kompetencje i umiejętności są najważniejsze, by z sukcesem rozwijać i zarządzać firmą deweloperską na rynku polskim?
Zarządzanie firmą deweloperską wymaga łączenia różnych kompetencji. Poza dobrą znajomością rynku nieruchomości, wiedzą techniczną, a także prawną, która pozwala orientować się w gąszczu regulacji, ważne są umiejętności miękkie, takie jak elastyczność działania i zdolność prowadzenia dialogu pomiędzy różnymi grupami zaangażowanymi w projekt. Deweloper, którego celem jest efektywne prowadzenie inwestycji, musi umiejętnie łączyć interesy m.in. architektów, specjalistów technicznych i generalnego wykonawcy. To niezwykle istotne, gdyż rynek w Polsce wciąż charakteryzuje się znaczną zmiennością przepisów, do których trzeba się dostosować. Bezcenna jest więc umiejętność właściwego reagowania i rozumienia potrzeb każdej ze stron.
Jak międzynarodowe doświadczenia i połączenie międzykulturowej wiedzy może pomóc w działalności w Polsce?
Doświadczenie zdobyte na rynku międzynarodowym to zasób, który pozwala na wyciąganie ciekawych i cennych do strategicznego planowania wniosków, a to z kolei przekłada się na stabilną kondycję spółki, która dostarcza inwestorom oczekiwany zwrot kapitału i celnie odpowiada na potrzeby klientów.
Od lat Polska i Hiszpania są ze sobą porównywane, można odnaleźć wiele podobieństw wynikających z rozwoju gospodarczego, wielkości czy potencjału krajów. Niemniej jednak wiele wskaźników z rynku nieruchomości bardzo się różni. Przykładowo zgodnie z danymi z raportu o rynku mieszkaniowym, przygotowanego przez Bank Pekao, Polska na tle krajów Unii Europejskiej na fali projektów rozpoczętych w poprzednich latach odnotowała jeden z najwyższych wzrostów wolumenu produkcji budownictwa kubaturowego w 2022 roku. Mieszkaniówka jest ważną częścią tego segmentu, gdyż stanowi około 40% jego wartości. Mimo to, choć Polska pozostała w 2022 roku jednym z najaktywniejszych rynków budownictwa mieszkaniowego w UE pod względem realizowanych prac, to jest jednocześnie krajem, który odnotował najsilniejszy spadek wolumenu wydanych pozwoleń na budowę nowych inwestycji.
Międzynarodowe doświadczenie pozwala mi dobrze rozumieć te lokalne uwarunkowania. Przykładowo jedną z cech polskiego rynku mieszkaniowego jest duża, jak na standardy unijne, popularność posiadania własnego mieszkania. W Polsce zaledwie 13% gospodarstw domowych mieszka w wynajmowanych lokalach, podczas gdy w krajach UE wskaźnik ten jest ponad dwukrotnie wyższy. W Hiszpanii wynosi 24%, a w Niemczech nawet około 50%. Co więcej, w ostatnich latach wykazywał on w Polsce tendencję spadkową, podczas gdy w UE delikatnie wzrastał. Jest to po części efekt zaszłości historycznych, czynników ekonomicznych, ale też kulturowych – bariery mentalnej przed zamieszkiwaniem nieswojego lokalu. Takie dane odbieram jako potencjał dla rozwoju polskiego rynku nieruchomości.
Syrena Invest niedawno obchodziła 15-lecie działalności. Jakie były kluczowe wydarzenia w firmie na przestrzeni tych lat?
Ponad 15 lat działalności w Polsce to znaczący czas, który pozwolił nam dobrze poznać klientów, ich potrzeby oraz rynek warszawski. Syrena Invest od samego początku rozwija się spokojnie i stabilnie. Z dużą rozwagą i ostrożnością podchodzimy do każdego projektu inwestycyjnego, dlatego poszczególne jego kamienie milowe to każdorazowo ważne wydarzenia dla naszego zespołu. Jeśli miałabym przywołać takie momenty, to na pewno są to zakończenie w kwietniu br. inwestycji Klukowska na warszawskim Targówku, a także rozpoczęcie w tym czasie kameralnej inwestycji Racławicka 7 na Mokotowie. Rozwijamy się i jesteśmy w stanie podejmować się coraz większych zadań. Widzimy też optymizm i zadowolenie po stronie naszych inwestorów, którzy zyskują poczucie bezpieczeństwa lokując kapitał w projekty doświadczonego partnera.
Bardzo ważnym czasem w życiu firmy była również realizacja 5 lat temu projektu Mińska 63 na warszawskim Kamionku. Była to nasza pierwsza inwestycja, do której przystąpił drugi niezależny inwestor.
Aktualnie jesteśmy na etapie włączania do współpracy nowych partnerów i inwestorów. Zmierzamy stopniowo w kierunku tzn. Family Office Deal Club tworząc organizację, która zwiększy nasze możliwości operacyjne. Taka forma pozyskiwania funduszy na inwestycje ostrożnie i stopniowo otworzy przed nami szanse na podejmowanie się większych zadań. Zapewni możliwość pozyskania kapitału niezbędnego do realizacji strategii rozwoju zwiększając bank ziemi i pozwalając tym samym przystępować do projektów poza Warszawą.
Warto podkreślić, że pozycja firmy staje się coraz bardziej ugruntowana, a jej wizerunek rozpoznawalny. Dzięki dbałości o dobór lokalizacji inwestycji, ich jakość zarówno na etapie projektowym, jak i wykonawczym, postrzegani jesteśmy jako deweloper z ofertą premium. Przykładamy najwyższą staranność do oferty i obsługi klienta, czego odzwierciedleniem jest także nasza identyfikacja wizualna. Zmiana logotypu, którą przeprowadziliśmy dwa lata temu na monochromatyczny, bardziej elegancki, również miała na celu podkreślenie dojrzałości marki Syrena Invest.
Jaki Pani zdaniem powinien być idealny deweloper? Na co przede wszystkim powinien być kładziony nacisk i gdzie na tej ścieżce znajduje się Syrena Invest?
Moim zdaniem idealny deweloper to firma, która zapewnia bezpieczeństwo klientom poprzez właściwy dobór partnerów biznesowych, dobre projekty inwestycyjne, terminowość i jakość realizacji. Zdajemy sobie sprawę jak niestabilny może być rynek, czy to poprzez uwarunkowania powiązane z cyklem koniunkturalnym, czy inne zdarzenia, które trudno przewidzieć. Ma to wpływ na stabilność partnerów w całym łańcuchu wartości. Dlatego dziś najważniejsze jest minimalizowanie ryzyka, zapewnienie poczucia bezpieczeństwa klientom, a także kompleksowe doradztwo zarówno na etapie pozyskiwania finansowania, indywidualnego doboru projektu, aranżacji wnętrz, aż po prace wykończeniowe. Syrena Invest ma taką właśnie filozofię działania. Jesteśmy partnerami swoich klientów dobrze rozumiejącymi ich potrzeby i sytuację.
W jakich obszarach jest miejsce na innowacyjność w budowaniu dobrej oferty deweloperskiej?
Naszą innowacyjność wyrażamy przede wszystkim poprzez wprowadzanie rozwiązań proekologicznych, sprzyjających zielonej transformacji, ale także takich, które mają realny wpływ na komfort i oszczędności klientów. Syrena Invest może czuć się prekursorem w tym temacie, bo już ponad dwa lata temu w inwestycji Klukowska 54 wprowadziła system zagospodarowania wody deszczowej. Był to jeden z niewielu takich projektów deweloperskich w Warszawie. Dzięki wdrożonej instalacji nabywcy mieszkań poniosą niższe koszty dostawy wody, odprowadzania ścieków sanitarnych i wód do miejskich systemów kanalizacyjnych oraz zagospodarowania odpadów stałych. Zgodnie z wyliczeniami ekspertów oszczędność dla właściciela mieszkania sięgnie od 15% do 35% wysokości opłat.
Otwarte podejście do potrzeb klientów, spójne z celami środowiskowymi i ekonomicznymi jest dziś koniecznością, a można je realizować na wiele sposobów. To też dobra dostępność komunikacji publicznej, dzięki czemu mieszkańcy mogą ograniczyć transport samochodami, czy uwzględnienie nasłonecznienia poszczególnych pomieszczeń na etapie projektów mieszkań tak, by maksymalnie wykorzystywać światło dzienne, a co za tym idzie oszczędzać energię elektryczną. W naszej firmie jest przestrzeń, aby tak działać. Kameralny wymiar inwestycji pozwala architektom i zespołowi pochylić się nad opracowaniem jak najlepszego projektu każdego mieszkania.
Syrena Invest angażuje się w działania prospołeczne. Z czego wynika ta potrzeba, co za tym stoi?
Wynika to z naszej filozofii działania. Tak jak nasz zespół jest uważny na potrzeby klientów, tak samo firma patrzy na otoczenie i inicjatywy, które dzieją się obok. Wierzę, że prawdziwy sukces w biznesie można osiągnąć tylko wtedy, kiedy z uważnością dostrzegamy potrzeby innych. Świat staje się lepszy dzięki wrażliwości osób, które działają w fundacjach i firmach otwartych na ważne inicjatywy. Jeśli mamy możliwość niesienia pomocy i dzielenia się zasobami, to powinniśmy to robić.
Inicjatywy społeczne dobieramy na miarę naszych możliwości. Ostatnio było to wsparcie Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii im. Profesora Zbigniewa Religi poprzez aktywny udział i obecność w charytatywnym kalendarzu, z którego pozyskane środki finansowe zostały przeznaczone na obszar badawczy Fundacji, która wprowadza w życie innowacyjne techniki leczenia serca i szerzy wiedzę z zakresu nowoczesnej kardiochirurgii. Wsparliśmy też budowę pomnika poświęconego Kobietom Powstania Warszawskiego, który został odsłonięty w Dzień Pamięci o Cywilnej Ludności Powstańczej Warszawy. Syrena Invest stara się mieć realny wpływ nie tylko na przyszłość miasta poprzez inwestycje mieszkaniowe, ale również na podtrzymywanie pamięci o ważnych wydarzeniach.
Jak widzi Pani przyszłość firmy? Co chciałaby Pani osiągnąć za 5, 10 lat?
Syrena Invest zakłada tworzenie jakościowych i komfortowych dla klientów projektów mieszkaniowych, które będą harmonijnie wpisywać się w otoczenie. Chcemy skupiać się na tym, co najważniejsze, a więc realizować dobre inwestycje, do czego potrzeba też sprzyjającego otoczenia prawnego i ustalonych reguł działania. Mamy nadzieję, że tak będzie i deweloperzy zyskają pewność i stabilność odnośnie wymagań i regulacji. To warunek konieczny, by efektywnie i bezpiecznie dla klientów oraz inwestorów zmniejszać lukę mieszkaniową w Polsce. Chcemy z każdym kolejnym rokiem realizować z sukcesem jeszcze więcej inwestycji mieszkaniowych o standardach marek premium oraz obserwować komfort i zadowolenie klientów, którzy zdecydują się na zakup mieszkań z naszej oferty.
Marianelly Hernández Reyna, dyrektor generalna Syrena Invest, związana z Warszawą od ponad 20 lat. Absolwentka Stosunków Międzynarodowych na Uniwersytecie Warszawskim, Nauk Politycznych w Instytucie Studiów Politycznych PAN, Collegium Civitas i Certyfikowany Project Manager (E&A Academy of Business). Posiada 15 lat doświadczenia w zarządzaniu projektami w branży budowlanej, nieruchomości i energetyce odnawialnej.
W Syrenie Invest od 2017 r. odpowiada za współtworzenie i wdrażanie całościowej strategii rozwoju oraz budowanie rozpoznawalności i wiarygodności marki na warszawskim rynku. Wierzy, że sukces firmy oparty jest na współpracy profesjonalnego, zgranego i zaangażowanego zespołu, zarówno pracowników, jak i zewnętrznych kooperantów. W latach 2018-2020 była członkinią Rady Polsko-Hiszpańskiej Izby Gospodarczej, a od 2019 r. pełni tę rolę w Polsko-Latynoamerykańskiej Radzie Biznesu. Osobowość branży roku 2021 wyróżniona przez miesięcznik Builder.
Last Updated on 29 czerwca, 2023 by Anastazja Lach