Odpowiedzialność i zrównoważony rozwój w nowoczesnym biznesie. Rozmowa z Przemysławem Wierzbickim, General Managerem w ASBIS POLAND

Odpowiedzialność i zrównoważony rozwój w nowoczesnym biznesie. Rozmowa z Przemysławem Wierzbickim, General Managerem w ASBIS POLAND

Już od wielu lat firma ASBIS zajmuje się dostarczaniem wysokiej jakości elektroniki, sprzętu i rozwiązań IT do odbiorców w Polsce. W jaki sposób udaje wam się budować swoją pozycję na tak wymagającym rynku?

To prawda. W Polsce jesteśmy od lat 90., z większymi bądź mniejszymi sukcesami; wzlotami czy potknięciami w biznesie. Pomimo, że nasi konkurenci niejeden raz wróżyli już zamknięcie polskiego oddziału – ciągle istniejemy, działamy – coraz mocniejsi.

Rynek polski w porównaniu z sąsiadującymi rynkami jest rzeczywiście wymagający. Nie ma miejsca na bylejakość. Z biegiem lat nauczyliśmy się bardzo wiele, przede wszystkim jak dostosowywać się do wymagań rynku. Od zawsze powtarzam swojemu zespołowi, że sytuacja jest dynamiczna, wymagania potrafią się zmieniać nawet codziennie. A przecież za naszą pracę płaci Klient. Im szybciej się dostosowujemy, tym więcej jesteśmy w stanie zyskać. To też zasługa odpowiedniego zespołu. Bez tych wszystkich ludzi, którzy tworzą ze mną dzisiejszy ASBIS POLAND, na pewno nie bylibyśmy tu, gdzie jesteśmy. Firmy od zawsze tworzą ludzie.

Posiada Pan ponad 20 lat doświadczenia w branży IT. Przede wszystkim jednak, jest Pan „handlowcem” z powołania. Czy Pana zdaniem jest to warunek konieczny dla skutecznego zarządzania przedsiębiorstwem handlowym?

Zdecydowanie tak. W swojej karierze spotkałem wielu managerów zarządzających przedsiębiorstwami handlowymi – prawników, finansistów, księgowych. Zawsze kończyło się podobnie. Na koniec dnia to nie klient był najważniejszy, tylko dane z tabelki, albo jakieś naprawdę mało istotne punkty umowy. Oczywiście nie możemy generalizować, ale ja w swojej karierze doświadczyłem niestety tylko porażek przy zarządzaniu przedsiębiorstwem handlowym przez osobę niehandlową.

Proszę opowiedzieć nieco więcej o produktach, oferowanych przez ASBIS. Co stanowi kluczowy segment waszej działalności?

Od zawsze działaliśmy w biznesie komponentów komputerowych (procesorów, dysków, pamięci, smartfonów) i także dzisiaj mają one bardzo duży udział w naszym biznesie.

Z biegiem czasu, wraz ze zmianami wymagań rynkowych, zmieniał się, poszerzał także zakres naszego portfolio. Aktualnie nasza firma zbudowana jest z następujących działów: Volume – zajmujący się komponentami komputerowymi największych światowych marek; Solutions, przez który oferujemy macierze i serwery, a także dział marek własnych, takich jak: Canyon, Prestigio, Prestigio Solutions oraz Aeno. Bardzo ważnym dla nas biznesem jest dział marek Premium, do których zaliczamy Loewe oraz Bang&Olufsen. W minionym roku portfolio spółki zostało rozbudowane o dwa nowe działy – dział CCTV i Security, który oferuje innowacyjne rozwiązania w obszarze zabezpieczeń technicznych, oraz dział robotyki (AROS), którego oferta ukierunkowana jest na rozwiązania dla przemysłu.

ASBIS Poland posiada w swojej ofercie elektronikę i sprzęt IT prestiżowych marek. Czy zapotrzebowanie na tego typu produkty z segmentu Premium w naszym kraju wzrasta?

Zapotrzebowanie na marki Premium wzrasta, co doskonale widać w okresach kryzysowych, kiedy sprzedaż wolumenowa spada. Klienci ograniczają zakupy ze względu na kryzys. Jednak pamiętajmy, że marki Premium są też lokatą kapitału, więc biznes ten właśnie w czasie kryzysu jest stabilny, zalicza wzrosty. Oczywiście model sprzedaży tych produktów jest zdecydowanie inny niż klasyczny model dystrybucji i wymaga całkowicie innego podejścia do sprzedaży. Nawet obsługa klienta jest inna, a nie wspomnę o wymaganiach serwisowych. Przez ostatnie lata wymagania dotyczące obsługi marek luksusowych całkowicie zmieniły moje podejście do sprzedaży.

Z jakimi podmiotami współpracuje się wam najlepiej: klientami indywidualnymi czy odbiorcami instytucjonalnymi?

To nie jest łatwe pytanie. Nie dzielę klientów na lepszych i gorszych, dużych i małych. Każdy ma swoje wymagania, oczekiwania i potrzeby. Obecnie nie ma łatwej sprzedaży, a czasy, że tylko ty miałeś towar się skończyły. Dzisiaj walczymy o każdego klienta a naszym zadaniem jest jego jak najlepsza obsługa.

ASBIS Poland stanowi część Grupy ASBIS Enterprises. Jak ważne jest dla was wsparcie i zaplecze, jakie daje przynależność do dużej międzynarodowej organizacji, obecnej na wielu kluczowych rynkach?

To jest trzon naszej firmy. Bez wsparcia i zaplecza jakie posiadamy w naszej centrali, czyli ASBIS Enterprises, nie bylibyśmy tu, gdzie w chwili obecnej się znajdujemy.

Przynależność do międzynarodowego przedsiębiorstwa to ogromne korzyści: bezpośrednie kontrakty z największymi markami na świecie, wsparcie finansowe i merytoryczne oraz dostępność wielu specjalistów z różnych dziedzin. Posiadanie dostępu do spersonalizowanych badań rynkowych daje nam możliwość skupienia się na obszarach wymagających rozwinięcia oraz pomaga i często otwiera oczy na inne możliwości działania.

Czy uważa Pan, że dywersyfikacja działalności, czy to pod względem geograficznym czy produktowym, jest kluczem do sukcesu w dzisiejszych czasach?

Ciekawe pytanie zamknięte. Czy uważam? Tak. ASBIS jest doskonałym przykładem, jak dobra dywersyfikacja, zarówno geograficzna jak i produktowa, pozwala firmie mierzyć się nawet
z najbardziej nieprzewidywalnymi sytuacjami w biznesie. Udowodniliśmy to już niejednokrotnie.

Przede wszystkim, ostatnie wydarzenia polityczne za wschodnią granicą, przyniosły ASBISowi utratę znaczących rynków, jednak nie spowodowały znaczącego zachwiania w naszym biznesie. Zintensyfikowaliśmy działania na innych rynkach, co przyniosło pozytywne rezultaty. Proszę sobie wyobrazić taką sytuację: działasz na rynku polskim, sprzedajesz jeden rodzaj produktu albo usługi i nagle, z dnia na dzień, tracisz kilku kluczowych klientów, którzy robili z Tobą, powiedzmy, 50% obrotów. Jakie są tego konsekwencje? Oczywiście bardzo poważne. Nie masz obszaru, gdzie mógłbyś pozyskać utraconych klientów.

Firma ASBIS Poland będzie obecna na październikowej XII edycji Green Industry Summit, konferencji poświęconej szeroko pojętej idei zrównoważonego rozwoju w przemyśle i biznesie. W jaki sposób tzw. „zielona transformacja” wpływa na Państwa działalność?

Tak, zamierzamy uczestniczyć w październikowej edycji. Zielona transformacja w dużym stopniu wpływa na naszą działalność. Przykładem tego jest nasza ostatnia inwestycja w markę Brezzy, specjalizującą się w odnawianiu używanych smartfonów. W Polsce powstał największy jej oddział, który obsługuje całą Europę, a także rynek CIS w dostarczaniu odnowionych smartfonów wielu producentów.

Z tego co się orientuję, na dziś w naszym kraju nie ma poza ASBISem tak dużej firmy, która byłaby w stanie odnowić 30 tys. smartfonów miesięcznie. Daje to niewyobrażalny rezultat
w ograniczeniu produkcji nowych urządzeń, a co za tym idzie – w zredukowaniu śladu węglowego. Poprzez naszą działalność mamy więc wpływ na los naszej planety.


Przemysław Wierzbicki- General Manager ASBIS Poland

Ponad 20 lat doświadczenia w branży IT. Doskonałe zdolności organizacyjne i operacyjne w praktyce. Doświadczenie na wielu szczeblach handlowych, zakupowych jaki i zarządzających.
Praktyczna znajomość procesów i zmian w przedsiębiorstwie handlowym – włącznie z procesami reorganizacji w sytuacjach kryzysowych. 

Last Updated on 7 grudnia, 2023 by Anastazja Lach