
Transport przyszłości to nie tylko drogi. Wywiad z Maciejem Klisiem, wiceprezesem zarządu BGK
Czas na kolej – nowoczesną, szybką, ekonomiczną i przyjazną dla środowiska – wskazuje Maciej Kliś, wiceprezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego. BGK od lat finansuje rozwój infrastruktury transportowej w Polsce, m.in. poprzez zarządzane fundusze infrastrukturalne. Budowa docelowej sieci dróg jest już mocno zaawansowana, nieco inna sytuacja jest na kolei. Należy dążyć do przyspieszenia inwestycji w infrastrukturę kolejową i intermodalną, by sieć transportowa na terenie Polski rozwijała się kompleksowo i wzajemnie się uzupełniała.
W jaki sposób BGK angażuje się w działania, których celem jest wzmocnienie i rozwój infrastruktury kolejowej w Polsce?
Bank Gospodarstwa Krajowego od szeregu lat finansuje infrastrukturę transportową, począwszy od dróg, poprzez koleje, a także żeglugę, zarówno przy użyciu finansowania bezpośredniego, jak i będąc operatorem czterech funduszy. Są to: Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg, Krajowy Fundusz Drogowy, Fundusz Żeglugi Śródlądowej i Fundusz Kolejowy.
Działania Banku skupiają się na wspieraniu rozwoju zrównoważonej i zintegrowanej infrastruktury transportowej oraz sprawnie działającego systemu usług transportowych i logistycznych, przy jednoczesnym promowaniu rozwiązań ograniczających negatywny wpływ transportu na środowisko.
Biorąc pod uwagę zaawansowanie w rozwoju sieci drogowej, ale także portów morskich, głównym wyzwaniem jest zły stan infrastruktury kolejowej oraz niewystarczająca liczba terminali intermodalnych zapewniających odpowiednie możliwości przeładunkowe. Barierę stanowią również wysokie stawki za dostęp do tej infrastruktury, czy nierównomierne rozłożenie terminali, które sprawia, że wiele regionów nie ma dostępu do infrastruktury przeładunkowej, a co za tym idzie do przewozów intermodalnych. Ich stworzenie to jedno z ważnych zadań, jakie stoją przed polską koleją.
Pamiętajmy, że w rozwoju kolei chodzi zarówno o kolej szybkich prędkości, jak i transport towarowy, który ma odciążyć drogi, a dodatkowo wpisywać się w założenia zielonego ładu.
Słowem, polska kolej musi przyspieszyć?
Zdecydowanie tak. Szczególnie, jeśli mówimy o kolei towarowej. W tej chwili, jesteśmy w Polsce „do tyłu” mniej więcej o 20 km/h. Średnia europejska dla transportu towarowego wynosi ok. 40 km/h, podczas gdy w Polsce to 24 km/h. Nadrobienie tego dystansu jest niezbędne, aby dostawcy i przewoźnicy decydowali się na transportowanie swoich towarów koleją.
Eksperci z BGK opracowali niedawno raport dotyczący transportu intermodalnego, jakie wnioski płyną z tej analizy?
Transport intermodalny jest przyszłością europejskiej i polskiej kolei. Właśnie stąd wynika potrzeba nie tyle wzmocnienia, ale stworzenia całej infrastruktury niezbędnej do realizowania intermodalu, czyli rozwoju infrastruktury zarówno liniowej, jak i terminalowej w całym kraju. To pozwoli na przewożenie towarów ze zbliżoną prędkością, z jaką mamy obecnie do czynienia w Europie i pozwoli na realne odciążenie ruchu transportowego na drogach.
Kolej to także przewozy pasażerskie.
W przypadku kolei pasażerskiej wyzwaniem jest przede wszystkim kolej dużych prędkości. Już niedługo będzie powstawała tzw. trasa Y, z Warszawy do Łodzi, potem do Wrocławia i Poznania. Docelowo czas przejazdu między największymi polskimi miastami ma nie przekraczać 100 minut.
Ważna jest szybkość, jakość i komfort podróżnych – czyli czynniki, które zachęcą pasażerów do korzystania z wygodnych przejazdów koleją, zamiast planowania podróży samochodem.
BGK będzie włączał się w działania mające na celu zbudowanie nowej jakości polskiej infrastruktury transportowej. To wynika z naszej misji oraz z faktu, że jesteśmy polskim bankiem rozwoju – dlatego angażujemy się we wszystkie istotne przedsięwzięcia, które stymulują rozwój polskiej gospodarki, a do takich należy rozwój infrastruktury transportowej.
Maciej Kliś – prawnik z ponad 20-letnim doświadczeniem. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Stypendysta Harvard University. Koncentruje się na problematyce cyberprawa, bezpieczeństwa sieci, a także mobbingu i dyskryminacji w środowisku pracy. Jest autorem szeregu publikacji m.in. w Polityce oraz wydawnictwach branżowych.
Przeczytaj również: Ciepło bez węgla: jak Dalkia Polska wspiera transformację energetyczną polskich przedsiębiorstw. Marek Zdanowicz, Prezes zarządu Dalkii Polska Solutions
Last Updated on 16 czerwca, 2025 by Samir Malki