Circular Monday, czyli jak przełamać listopadowe zakupowe szaleństwo

Circular Monday, czyli jak przełamać listopadowe zakupowe szaleństwo

Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na to, by dokonywać ekologicznych wyborów zakupowych. Według niektórych źródeł to ważna kwestia dla niemal połowy ankietowanych. Takie dane przytacza m.in. AMS w raporcie ,,EKO świadomość w wyborach konsumentów”. Pomimo tych trendów sporym zainteresowaniem cieszą się też akcje takie jak Black Friday. Ich celem jest zachęcanie do zakupów, czasem spontanicznych, nieprzemyślanych i niepotrzebnych. Jednak w tym roku do Polski dotarła alternatywna inicjatywa, która ma szansę przełamać listopadowe szaleństwo zakupowe.

Circular Monday to akcja obchodzona corocznie w poniedziałek poprzedzający Black Friday. W tym roku przypada więc 25 listopada. Projekt odbywa się w kilkudziesięciu krajach świata już od kilku lat, a w tym roku za sprawą Fundacji Circular Poland do wydarzenia przystąpiła również Polska.

Akcja zachęca do zrównoważonych zakupów

Pomysł na Circular Monday narodził się w Szwecji jako odpowiedź na Black Friday. Celem akcji jest globalna promocja świadomych i bardziej zrównoważonych zakupów oraz zwrócenie uwagi na problem nadmiernej konsumpcji. Jednocześnie inicjatorzy zachęcają do wybierania produktów o wysokiej trwałości, łatwych do naprawy, wykonanych z surowców wtórnych, a także do korzystania z platform współdzielenia i wspierających drugi obieg. W ramach Circular Monday odbywają się też akcje edukacyjne, wydarzenia oraz działania w mediach społecznościowych. Kampania w social mediach prowadzona jest wokół hashtagu #circularmonday i zebrała już ponad 74 mln reakcji. Inicjatorem włączenia Polski do akcji jest Fundacja Circular Poland.

– Kampania adresowana jest do różnych grup odbiorców. Nie możemy przerzucać całej odpowiedzialności za zmianę na konsumentów. To również rola firm i ich modeli biznesowych, które muszą ewoluować, aby wspierać bardziej zrównoważone wzorce konsumpcji. Dlatego chcemy docierać zarówno do konsumentów, promując bardziej zrównoważone postawy zakupowe, jak i do firm, pokazując, że konieczna jest zmiana w modelach biznesowych i sposobie dostarczania wartości. – mówi Piotr Nejman, z Fundacji Circular Poland.

W tym roku, 25 listopada, obchodzona jest ósma edycja wydarzenia. Weźmie w nim udział 40 krajów z całego świata, w tym Polska. W akcję włączyło się ponad 1300 firm, organizacji i ambasadorów. Baza zaangażowanych podmiotów oraz dodatkowe informacje dostępne są na stronie https://www.circularmonday.com.


Beata Połetek

Źródło: akademiaesg.pl

Przeczytaj także: Ukryte koszty zielonej transformacji 

Last Updated on 25 listopada, 2024 by Elżbieta Wieleba

TAGS