Employee advocacy, czyli gdy pracownicy są ambasadorami działań ESG w firmie

Employee advocacy, czyli gdy pracownicy są ambasadorami działań ESG w firmie

ESG to na tyle nośny temat, że firmy prześcigają się w komunikowaniu o działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju. Konsumenci i inni interesariusze mogą zastanawiać się nad szczerością takich przekazów. Rozwiązaniem okazuje się oddanie głosu pracownikom. Tym bardziej, że, jak wynika z badań, aż 80 proc. z nich chce pomóc swojej firmie w aktywnościach dotyczących ESG.

Eksperci są zgodni co do tego, że ludzie bardziej ufają innym ludziom niż firmom. Dlatego obsadzenie pracowników w roli nieformalnych ambasadorów może pomóc w budowaniu wiarygodnego i autentycznego wizerunku przedsiębiorstwa.

Pracownik jako ambasador to korzyść dla firmy

Dziś, w dobie większej świadomości i ostrożności konsumentów wobec tego, co firmy mówią o swoich działaniach, sama komunikacja marketingowa nie wystarczy. Spory potencjał drzemie natomiast w employee advocacy. Zgodnie z tą strategią to pracownicy stają się ambasadorami przedsiębiorstwa. Informują o jego działaniach w swoich mediach społecznościowych, występują w firmowych filmach promocyjnych, udzielają się na wydarzeniach. Obsadzenie pracownika w roli nieformalnego rzecznika firmy przynosi organizacji wiele korzyści.

Pracownicy cieszą się większym zaufaniem niż oficjalna komunikacja firmowa czy ta, która wychodzi od zarządu lub wyższej kadry kierowniczej. Są postrzegani jako wiarygodne źródło informacji o tym, jakie działania ESG podejmuje firma, np. jak wpływa na społeczność lokalną czy w jaki sposób redukuje emisję gazów cieplarnianych. Jeśli firma pozostawi im swobodę działania, zazwyczaj opiszą te kwestie przystępnym językiem, trafiającym do konsumentów czy potencjalnych pracowników. – Przemysław Chimczak-Bratkowski, Akademia ESG.

Jak pokazują statystyki, opinia pracowników o działaniach ESG firmy nie zawsze jest przychylna. Ok. 30 proc. respondentów w badaniu firmy Team Lewis i 3Gem stwierdziło, że ich pracodawcy jedynie pozorują aktywność na rzecz środowiska i społeczeństwa. Ponad jedna czwarta dodała, że jest sfrustrowana niskim poziomem zaangażowania w kwestie ESG, jaki wykazuje ich organizacja.

Warto pamiętać, że słowa pracowników mają moc, także gdy firma dopuszcza się negatywnych działań. Kilka lat temu przekonał się o tym Uber. Organizacja musiała zmierzyć się z kryzysem wizerunkowym po tym, jak była pracownica oskarżyła swojego szefa o molestowanie. Kobieta w oświadczeniu opublikowanym na swoim profilu podkreśliła, że gdy zgłosiła tę sytuację, sprawa została przez firmę zamieciona pod dywan.

Przed wdrożeniem employee advocacy firma powinna zrobić rachunek sumienia

W interesie przedsiębiorstwa leży zatem, aby już nie tylko samodzielnie mówić o swoich wartościach ESG, ale też zachęcać do tego pracowników.

Zanim jednak poprosimy ich o takie działanie, upewnijmy się, że w ślad za deklaracjami idą też realne działania. Zwłaszcza te związane z podejściem do samych pracowników. Kluczowym czynnikiem niezbędnym do rozwoju strategii employee advocacy jest poczucie osób zatrudnionych, że są doceniane i szanowane. Chęci do dzielenia się pozytywnymi doświadczeniami sprzyja kultura otwartości na dialog i partnerstwo. – Przemysław Chimczak-Bratkowski, Akademia ESG.

Wyrazem takiego podejścia jest m.in. szanowanie czasu wolnego pracownika, którego i tak nie ma za wiele. Co piąta osoba zatrudniona pracuje na wielu etatach, wynika z raportu PwC Global Workforce Hopes & Fears Survey 2023. Dlatego firmy, które chcą zachęcić pracowników do działania na rzecz employee advocacy, muszą umożliwić im realizację tych zadań w godzinach pracy i dostarczyć niezbędnych narzędzi, np. w postaci telefonu służbowego, który będzie służył do dokumentowania działań na zdjęciach i publikowania postów w mediach społecznościowych. Przedsiębiorstwo powinno też zadbać o to, by pracownicy mieli dostęp do aktualnych informacji na temat postępów pracodawcy w zakresie zrównoważonego rozwoju. 17 proc. osób zbadanych przez Team Lewis i 3Gem podkreśliło, że nigdy nie otrzymuje żadnych aktualizacji w tej kwestii.

Obiecujący jest fakt, że pracownicy wykazują chęci do zaangażowania. Ponad 80 proc. osób chce pomóc swojej firmie działać w sposób zrównoważony, przy czym 3 na 5 pragnie włączyć zrównoważony rozwój do swojej obecnej roli, wynika z badania Salesforce przeprowadzonego w 2022 r. Pracownicy wolą też pracować w miejscach, które realizują ideę zrównoważonego rozwoju. Z takim stwierdzeniem zgodziło się ponad 80 proc. osób w badaniu PwC Consumer Intelligence Series.

Employee advocacy w praktyce

Od czego zacząć praktyczne działania, jeśli firma chce wdrożyć strategię employee advocacy? W pierwszej kolejności warto zidentyfikować już istniejących ambasadorów firmy. Być może niektórzy pracownicy prowadzą działania w mediach społecznościowych, udostępniają lub komentują publikacje firmy. Albo biorą udział w wewnętrznych akcjach, dzielą się swoimi pomysłami. Te osoby, naturalnie wykazujące inicjatywę, prawdopodobnie chętnie zaangażują się także w bardziej skoordynowane zadania. Jeśli nie uda się znaleźć takich pracowników, można wykorzystać wewnętrzną komunikację i poprosić chętnych o zgłaszanie się.

Motorem napędowym zaangażowania pracowników w employee advocacy muszą być rzeczywiste działania firmy w zakresie ESG. Dlatego w ramach inspiracji warto przygotować kilka propozycji aktywności, w które pracownicy mogą się zaangażować, takie jak np. wolontariat w schronisku, opracowanie strategii oszczędzania energii i wody. Jednocześnie trzeba też wziąć pod uwagę pomysły pracowników i działania powiązać z ich pasjami czy umiejętnościami.

Firma powinna być też otwarta na podpowiedzi co do tego, jakie działania na rzecz ESG może podjąć odgórnie. Ludzie chętniej się zaangażują w aktywności, które wynikają z ich propozycji – a w rezultacie opowiedzą o nich nie tylko w firmowych materiałach promocyjnych, ale też znajomym czy na swoim profilu w mediach społecznościowych. Social media (prywatny profil pracownika, nie firmy), a zwłaszcza LinkedIn, to często wybierany kanał do tego typu działań. Dzięki temu komunikacja trafia do szerokiego grona odbiorców, a firmy głosem pracowników wpływają na swój łańcuch dostaw, klientów czy partnerów z branży.


Źródło informacji: akademiaesg.pl

Przeczytaj także: Kolej towarowa w Polsce potrzebuje pilnego planu ratunkowego. W przeciwieństwie do przewozów pasażerskich traci na znaczeniu

Last Updated on 27 listopada, 2025 by Katarzyna Zawadzka

Udostępnij