Identyfikacja, kwantyfikacja, kontrola, zmiana, ewaluacja. Dlaczego pomiar śladu węglowego jest kluczowym krokiem do osiągnięcia neutralności klimatycznej?

Identyfikacja, kwantyfikacja, kontrola, zmiana, ewaluacja. Dlaczego pomiar śladu węglowego jest kluczowym krokiem do osiągnięcia neutralności klimatycznej?

Zegar w Nowym Jorku pokazuje nieco ponad 7 lat, Zegar Zagłady symboliczne 1,5 minuty. Naukowcy od lat spierają się o to ile czasu zostało nam na zatrzymanie klimatycznej katastrofy, większość zgadza się jednak, że negatywny wpływ ludzi na przyrodę jest zbyt duży. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm i organizacji za cel stawia sobie osiągnięcie neutralności klimatycznej w najbliższym czasie. Jak to zrobić? Zacząć od podstaw.

Osiągnięcie neutralności klimatycznej oznacza, że bilans emisji gazów cieplarnianych wytwarzanych przez działanie ludzi jest zerowy. Realizacja tego celu możliwa jest na dwa sposoby. Po pierwsze wyeliminowanie produkcji gazów cieplarnianych tam gdzie jest to możliwe, a po drugie kompensowanie tych emisji, których nie można uniknąć. Podstawą wszelkich działań musi być zrozumienie skali problemu, czyli identyfikacja i pomiar wytwarzanego śladu węglowego. Bez takiej wiedzy trudno jest podejmować świadome decyzje o redukcji emisji i wdrażać skuteczne strategie. W sieci znaleźć można ogólnodostępne kalkulatory, które pozwalają oszacować naszą emisję, ale sprawdzą się one raczej w indywidualnych przypadkach.

Pomiar śladu węglowego w organizacjach musi obejmować wszystkie aspekty ich funkcjonowania. Te największe źródła emisji, takie jak transport, produkcja, zużycie energii czy odpady, ale też takie, o których zwykle nie myślimy, np. ślad węglowy wytwarzany przez dojazdy pracowników do miejsca pracy, czy dostawę zamówień. Tylko kwantyfikacja wszystkich emisji pozwala uzyskać rzetelne, mierzalne informacje o ich poziomie – zauważa Magdalena Stelmach, SEO Redigo Carbon.

Kompleksowe badanie śladu węglowego obejmuje różnorodne dane z wielu obszarów. Zebranie oraz analiza tych danych umożliwia identyfikację kluczowych problemów, stworzenie strategii i koncentrację wysiłków tam, gdzie przyniosą one najwięcej korzyści. Profesjonalne narzędzia cyfrowe automatyzują te procesy i znacznie ułatwiają zadanie.

Biznes to ciągłe podejmowanie decyzji. Żeby mieć pewność, że wybieramy dobre rozwiązania, musimy mieć pełen obraz sytuacji. Korzystając z platformy Redigo Carbon możemy stworzyć i przeanalizować różne scenariusze redukcji. Pozwoli to racjonalnie zaplanować inwestycje zmniejszające ślad węglowy, np. wymianę źródeł ciepła czy instalację paneli fotowoltaicznych – mówi Magdalena Stelmach. Świadomość, które procesy generują największą emisję pozwala też optymalizować działania i zmieniać nawyki pracowników.

Pomiar śladu węglowego nie powinien kończyć się wraz z zaplanowaniem działań kompensacyjnych. Nawet najlepiej opracowana strategia, w realnym życiu, gdzie często zmieniają się czynniki od nas niezależne, może wymagać poprawy. Regularna kontrola emisji umożliwia ocenę skuteczności działań redukcyjnych i wprowadzenie ewentualnych korekt. Świadomość tempa zmian jakie osiągamy pozwala też wyznaczać realistyczne cele klimatyczne lub przyspieszyć działania, gdy to konieczne. Regularne badanie i raportowanie śladu węglowego zwiększa też świadomość klimatyczną i zaangażowanie pracowników we wprowadzanie zmian.

Dla niektórych firm już teraz, a dla pozostałych wkrótce, raportowanie wytwarzanej emisji CO2 jest obowiązkowe. Wymóg ten wynika z przyjętego przez państwa UE zobowiązania do walki ze zmianą klimatu, które oznacza, że do 2050 r. ich gospodarki będą neutralne dla klimatu. Bez dokładnego pomiaru emisji nie da się policzyć, ile należy zredukować lub skompensować, aby osiągnąć ten cel. Zbieranie danych na bieżąco pozwala jednak nie tylko spełnić wymogi prawne i uniknąć wysokich kar, ale też przygotować rzetelny, kompleksowy raport. Świadczy to o odpowiedzialności społecznej i środowiskowej przedsiębiorstwa i coraz częściej przekłada się na wzrost zainteresowania kontrahentów, inwestorów i klientów.

Niezależnie od tego czy kieruje nami troska o planetę, czy raczej chęć uniknięcia potężnych kar, podejmując wysiłek, by mierzyć i rozumieć swoje emisje, robimy pierwszy krok ku bardziej odpowiedzialnemu biznesowi. Nie od dziś wiadomo, że liderami, szczególnie w gospodarce stają się ci, którzy wyprzedzają zmiany, a nie reagują na nie w ostatniej chwili. Od decyzji podejmowanych dziś zależy nie tylko nasz wizerunek odpowiedzialnego przedsiębiorstwa, ale przede wszystkim to, czy zdążymy zatrzymać zegar odmierzający czas do klimatycznej katastrofy.

Last Updated on 7 stycznia, 2025 by Anastazja Lach