
Pakiet Omnibus: Propozycja podniesienia progów raportowania ESG do 3000 pracowników
Najnowszy draft Omnibusa proponuje radykalne zmiany w europejskich przepisach ESG. Szwedzki europoseł Jörgen Warborn opublikował 12 czerwca 2025 r. 63-stronicowy raport, w którym proponuje podniesienie progów raportowania ESG do 3000 pracowników i 450 mln euro obrotu rocznie. Pakiet Omnibus może wykluczyć z obowiązków raportowych nawet 80% przedsiębiorstw obecnie objętych dyrektywą CSRD, co oznacza największe uproszczenie przepisów zrównoważonego rozwoju w historii UE.
Z artykułu dowiesz się:
- Jakie konkretne zmiany proponuje sprawozdawca PE w pakiecie Omnibus?
- Jak nowe progi 3000 pracowników wpłyną na polskie firmy?
- Jakie są reakcje WWF, ECB i organizacji biznesowych na propozycje?
- Kiedy można spodziewać się finalnego głosowania w Parlamencie Europejskim?
Sprawozdawca Komisji Prawnej Parlamentu Europejskiego Jörgen Warborn (EPP, Szwecja) został oficjalnie mianowany w marcu 2025 r. głównym negocjatorem pakietu Omnibus, który ma na celu kompleksową reformę czterech kluczowych aktów prawnych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Komisja Europejska szacuje, że proponowane zmiany przyniosą oszczędności administracyjne przekraczające 6 mld euro.
Jaki ostateczny kształt pakietu Omnibus?
W oficjalnym oświadczeniu Warborn zadeklarował: Wchodzę w ten proces z jasną ambicją: obciąć koszty dla biznesu i pójść dalej niż Komisja w upraszczaniu. Mniej biurokracji i mniejsze obciążenia dla przedsiębiorstw. W ten sposób wzmacniamy europejską gospodarkę.
Podczas gdy Komisja Europejska zaproponowała w lutym 2025 r. podniesienie progów do 1000 pracowników, Warborn w swoim raporcie z maja 2025 r. proponuje znacznie ostrzejsze ograniczenia: 3000 pracowników plus 450 mln euro rocznego obrotu.
Te podwójne kryteria mogą oznaczać radykalne zawężenie zakresu obowiązków raportowych.
Analiza dokumentu draft report PE774.282v01-00 z 26 maja 2025 r. pokazuje, że nowe progi mają zastosowanie zarówno do raportowania indywidualnego, jak i skonsolidowanego. Dodatkowo wprowadza się możliwość zwolnienia dla finansowych spółek holdingowych, pod warunkiem wyznaczenia operacyjnej spółki zależnej do wypełniania obowiązków raportowych.
Proponowane zmiany w łańcuchu dostaw
Proponowane jest także także ograniczenie obowiązków raportowych w łańcuchu dostaw – firmy nie będą mogły żądać danych ESG od partnerów biznesowych zatrudniających mniej niż 3000 osób. Wprowadza się zasadę „dostępnych informacji” – przedsiębiorstwa będą mogły polegać wyłącznie na informacjach już dostępnych, bez konieczności aktywnego pozyskiwania danych od dostawców.
Zgodnie z dokumentem PE, pojęcie „łańcucha wartości” zostaje zastąpione przez „łańcuch działalności”, co ma na celu lepsze dopasowanie do terminologii dyrektywy due diligence. Jeśli informacje nie są dostępne, firmy będą mogły „wyjaśnić podejmowane wysiłki w celu uzyskania niezbędnych informacji, przyczyny niemożności ich pozyskania oraz plany na przyszłość”.
Usunięcie planów transformacji klimatycznej
Warborn chce całkowicie usunąć z dyrektywy Due Diligence obowiązek opracowywania i wdrażania długoterminowych planów dekarbonizacji. Według draft report, plany transformacji klimatycznej staną się dobrowolne, co oznacza fundamentalną zmianę w podejściu UE do korporacyjnej odpowiedzialności klimatycznej.
Dodatkowo, pakiet Omnibus usuwa także korporacyjną odpowiedzialność cywilną z dyrektywy CSDDD, która wcześniej czyniła firmy odpowiedzialnymi za negatywne wpływy na środowisko i społeczeństwo wynikające z ich łańcuchów dostaw.
Ostre reakcje organizacji środowiskowych na nowy draft Omnibusa
WWF ostro skrytykowało propozycje Warborna, stwierdzając że plan „skutecznie zdemontuje system raportowania, na którym polegają banki, ubezpieczyciele i inwestorzy, co spowoduje mniejszą przejrzystość i wyższe ryzyko”. Organizacja nazwała pakiet Omnibus „druzgocącym ciosem dla celów środowiskowych UE”.
Tymczasem Europejski Bank Centralny wydał opinię rekomendującą próg 500 pracowników dla obowiązkowego raportowania ESG, z uproszczonymi wymaganiami dla firm zatrudniających między 500 a 1000 osób. To pokazuje głębokie rozbieżności między instytucjami UE co do optymalnego zakresu regulacji.
Omnibus – proces legislacyjny i harmonogram
Warborn przedstawi swój dokument Komisji Prawnej PE jeszcze w tym miesiącu (czerwiec 2025), po czym inne partie będą mogły składać poprawki. Dyskusje techniczne rozpoczną się w lipcu. Parlament Europejski nie osiągnie ostatecznego stanowiska negocjacyjnego przed październikiem 2025 r.
Duńska europosłanka Kira Marie Peter-Hansen z Zielonych/Europejskiego Sojuszu Wolnego zadeklarowała, że jej partia „podejdzie do dyskusji konstruktywnie, mając na celu zachowanie pierwotnych celów legislacji – dla dobra ludzi i naszej planety”.
W kwietniu 2025 r. Parlament Europejski już zagłosował za odroczeniem wejścia w życie części przepisów CSRD i CSDDD, dając firmom dodatkowy rok na przygotowania.
Implikacje dla polskiego biznesu
Dla polskich przedsiębiorstw propozycje Warborena oznaczają potencjalnie największe odciążenie regulacyjne w historii przepisów ESG. Firmy zatrudniające między 250 a 3000 pracowników – które obecnie muszą przygotowywać się do obowiązków CSRD – będą całkowicie zwolnione z raportowania.
Morningstar Sustainalytics ostrzega, że „bardzo drastyczne” ograniczenie zakresu CSRD oznacza znaczne zmniejszenie dostępnych danych ESG dla inwestorów i innych podmiotów, które traktują te informacje jako kluczowe w swoich decyzjach strategicznych i inwestycyjnych.
Największe polskie korporacje – te przekraczające nowe progi – skorzystają z uproszczonych procedur due diligence oraz ograniczenia żądań informacyjnych wobec dostawców. To szczególnie istotne dla firm z rozbudowanymi łańcuchami dostaw w Azji czy Afryce.
Kontrowersje wokół strategii negocjacyjnej
Warborn prawdopodobnie przesadził ze swoimi ambicjami osłabienia CSRD i CSDDD, aby mieć przestrzeń do kompromisu z europosłami z lewej strony, którzy będą dążyć do zachowania pierwotnych ustaw. Ta taktyka jest typowa w negocjacjach europejskich, gdzie początkowe stanowiska są często bardzo skrajne.
Cel to upraszczanie, a nie osłabianie europejskiej agendy zrównoważonego rozwoju – podkreśla Warborn. – Poprzez cięcie niepotrzebnej biurokracji dla biznesu, Omnibus uwalnia zasoby na innowacje, inwestycje i wzrost.
Ostateczny kształt pakietu Omnibus będzie zależał od kompromisu między konkurencyjnością gospodarczą a celami klimatycznymi UE. Komisje AFET, INTA, ECON, EMPL i ENVI PE zostały poproszone o wydanie opinii w sprawie propozycji, co oznacza szeroką debatę przed finalnymi głosowaniami zaplanowanymi na październik 2025 r.
Przeczytaj również: Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028-2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Źródło informacji: akademiaesg.pl
Last Updated on 13 czerwca, 2025 by Samir Malki