Wzmacniamy empatię dzieci
Wielu z nas, w niezliczonych momentach życia, spotkało się z brakiem zrozumienia czy akceptacji, na różnych płaszczyznach. Choć empatia nie jest najmocniejszym punktem naszego społeczeństwa, to wydaje się, że z roku na rok jesteśmy tego bardziej świadomi, co zdecydowanie wpływa na poprawę naszych postaw i zachowań.
To między innymi dlatego Fundacja Rodziny Czepczyńskich stworzyła projekt edukacyjny, skierowany do dzieci w wieku 5-10 lat, który ma za zadanie przyspieszyć proces pogłębiania empatii w społeczeństwie. Skupiając się na obszarze chorób i niepełnosprawności, metodycy Czepczyński Family Foundation udowadniają, że edukacja włączająca rozpoczęta już na etapie wczesnoszkolnym ma realny wpływ na wychowanie świadomych pokoleń, dzięki czemu skojarzenia ze słowem niepełnosprawność mają szansę przestać być tak pejoratywne.
Projekt ABC Empatii został stworzony w odpowiedzi na potrzebę społeczną w obszarze edukacji włączającej, która jest jedną z trzech kluczowych strategii edukacyjnych wskazanych przez Komisję Europejską, obok edukacji o przedsiębiorczości i edukacji cyfrowej. Bazą projektu jest książka „ABC empatii, bo wszyscy jesteśmy tacy sami”, autorstwa Wiktora Czepczyńskiego, Żanety Kupczyk i Katarzyny Muzyki-Jacheć. Publikacja tłumaczy językiem dziecka na czym polegają poszczególne niepełnosprawności i schorzenia, a także przytacza związane z nimi różnice w codziennym funkcjonowaniu. Dodatkowo, w skład projektu wchodzi poradnik metodyczny dla nauczyciela, zawierający praktyczne wskazówki, propozycje zabaw grupowych, karty pracy ucznia czy językowy savoir vivre związany z danym schorzeniem. Wszystkie narzędzia zostały skonsultowane i przygotowane we współpracy z organizacjami społecznymi, specjalizującymi się w konkretnych niepełnosprawnościach czy schorzeniach (m.in. Fundacja Anny Dymnej „Mimo Wszystko”, Fundacja AVALON, Fundacja Autyzm UP, Polski Związek Niewidomych). Głównym celem projektu jest rozpoczęcie dialogu z dzieckiem na temat funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami, wzbudzanie empatii i uwrażliwienia na inność, budowanie świadomości społecznej na temat włączania osób z niepełnosprawnościami do aktywnego i niezależnego życia, a także uwrażliwienie dzieci na inny, niż ich własny, stan zdrowia.
W tym roku prowadzony jest pilotaż projektu ABC Empatii. W ramach strategii „1000/100” Czepczyński Family Foundation z własnych środków statutowych wyposaża placówki edukacyjne (publiczne przedszkola i szkoły podstawowe) w 1000 polskich gminach (1 placówkę w gminie) oraz 100 szpitali z oddziałami dziecięcymi w projekt. W akcję skierowaną do szpitali zaangażowali się polscy sportowcy i artyści. Mali pacjenci otrzymują książki z autografami m.in. Majki Jeżowskiej, Agnieszki Radwańskiej, Roberta Kubicy, Rafała Buszka, Artura Boruca, Artura Barcisia czy olimpijczyków oraz paraolimpijczyków sponsorowanych przez Grupę Sportową Orlen.
Projekt został objęty patronatem UNICEF Polska, ROTARY Polska oraz TVP ABC. Osoby i placówki edukacyjne zainteresowane bezpłatnym udziałem w projekcie znajdą więcej informacji na stronie fundacji (www.cff.edu.pl).
Autor:
Czepczyński Family Foundation
Last Updated on 3 lutego, 2022 by Łukasz