<strong>Innowacje kluczem do spełniania potrzeb pracowników. </strong><strong>E-book opisujący najlepsze projekty z tegorocznej edycji konkursu</strong><strong> People Innovation firmy SmartLunch</strong>

Innowacje kluczem do spełniania potrzeb pracowników. E-book opisujący najlepsze projekty z tegorocznej edycji konkursu People Innovation firmy SmartLunch

Pandemia zmieniła podejście Polaków do pracy, którym aktualnie jeszcze bardziej zależy m.in. na przyjaznej atmosferze oraz praktycznych benefitach. Pracodawcy poszukują więc rozwiązań, które nie tylko sprostają ich oczekiwaniom, ale także umożliwią wzięcie udziału w wyścigu o najlepsze talenty na rynku. Najciekawsze HR-owe inicjatywy roku, mające na celu poprawę dobrostanu pracowników, zostały przedstawione na finałowej gali konkursu People Innovation organizowanego przez firmę SmartLunch oraz właśnie opublikowanym e-booku podsumowującym tegoroczną edycję projektu.

To już druga odsłona konkursu firmy SmartLunch – platformy, która kompleksowo zajmuje się̨ organizacją procesu żywienia w przedsiębiorstwach w modelu B2B – dla innowatorów z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi. W tym roku udział w konkursie wzięło 90 firm, spośród których – podczas wydarzenia – zaprezentowało się 10 wyróżnionych i nagrodzonych przez kapitułę konkursową projektów.

Jury szczególnie doceniło inicjatywy, które najbardziej odpowiadają na potrzeby pracowników oraz wspierają ich w pełnionych rolach. Wśród wyróżnionych znalazły się m.in. projekty z zakresu dostępności w miejscach pracy czy rozwiązania wspomagające pracowników w codziennych obowiązkach. Kapituła konkursowa zwróciła szczególną uwagę na innowacyjne pomysły z zakresu benefitów pracowniczych.

Pracownik w centrum uwagi

Dane z raportu „People at Work 2022: A Global Workforce View”[1] wskazują, że 7 na 10 pracowników rozważa zmianę swojej ścieżki zawodowej, jeśli firma nie posiada kultury organizacyjnej skoncentrowanej na pracowniku oraz możliwości łączenia pracy z życiem prywatnym. Pracownicy wykazują zainteresowanie etyką i wartościami, jakimi kieruje się pracodawca, a 76 proc.badanych rozważyłoby zmianę pracy, gdyby okazało się, że w ich firmie brakuje polityki w zakresie różnorodności i równości. Na znaczeniu zyskują także praktyczne benefity. Jak wynika z badania Personnel Service[2], 44 proc. pracowników wskazuje, że rolą benefitów powinno być przede wszystkim wsparcie finansów osobistych.

To jasny sygnał, że aby spełnić rosnące oczekiwania pracowników, pracodawcy powinni aktywnie poszukiwać rozwiązań, zapewniających bezpieczeństwo oraz satysfakcję z miejsca pracy i w życiu prywatnym. Inspiracją dla nich może być e-book firmy SmartLunch, podsumowujący konkurs „People Innovation. Najlepsze projekty wdrażające zmiany w obszarze HR w Polsce”, w którym opisane zostały rozwiązania zaproponowane przez 20 półfinalistów konkursu.

Pracownicy cenią inkluzywność, rośnie znaczenie praktycznych benefitów, czyli laureaci konkursu People Innovation

Zwycięzcą konkursu została firma Tradedoubler Polska z inicjatywą Smart Working Policy. Przedsiębiorstwo zwróciło szczególną uwagę na czas, którym dysponują pracownicy. Chcąc poprawić ich dobrostan w tym zakresie, wprowadziło: 6-godzinny dzień pracy, elastyczny czas pracy oraz w pełni hybrydowy model pracy, w którym zespoły indywidualnie same decydują, w jakiej formie pełnią obowiązki służbowe. Zwiększono także wymiar urlopu wypoczynkowego, w zależności od stażu pracy, gdzie np. po 3 latach można zyskać 3 dni dodatkowego urlopu, po 5 latach – 5 dni. Ponadto firma zaproponowała pracownikom Sabbatical Holiday (urlop regeneracyjny), który zakłada, że raz na siedem lat pracownikowi przysługuje dodatkowy urlop w wymiarze maksymalnie 60 dni, płatny w wys. 60 proc. jego wynagrodzenia.

Wśród laureatów konkursu People Innovation znalazły się projekty, które skupiają się na włączaniu do organizacji pracowników ze specjalnymi potrzebami.  Przykładem jest inicjatywa firmy Lotto Wedel CzekoSPRAWNI. Firma podjęła działania, które mają na celu szerokie wsparcie osób z niepełnosprawnościami, obejmujące m.in. zwiększenie zatrudnienia oraz edukację kadry kierowniczej. Ponadto zaktualizowała i opublikowała ogłoszenia rekrutacyjne w portalu sprawniwpracy.pl oraz nawiązała współpracę̨ z czterema podmiotami zajmującymi się̨ aktywizacją osób z niepełnosprawnościami. W wyniku tych działań – w ciągu zaledwie 1,5 roku trwania projektu – firma trzykrotnie zwiększyła odsetek zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w swojej organizacji.

Wyróżniony został również projekt IT MUM firmy Antal, którego celem była aktywizacja młodych mam na rynku pracy. Firma przygotowała dla przyszłych rekruterek tygodniowe szkolenia. W ich ramach każda z uczestniczek otrzymała wsparcie mentora, z którym pracowała przez pierwsze tygodnie w formule zdalnej, a na czas szkolenia zapewniona została opieka dla dzieci. Na wszystkie edycje IT Mum Academy aplikowało łącznie 240 kobiet, z czego Antal do rozmów zaprosił 42 z nich. Program rozpoczęło 15 mam.

Kolejnym wyróżnionym projektem jest inicjatywa Rozwijaj się na Rozwojowej firmy MB Pneumatyka, która szczególnie zwróciła uwagę na to, jak wielu pracowników przykłada dużą wagę do samorozwoju, który jest kosztowny. Firma postawiła sobie więc za cel doskonalenie kompetencji menadżerskich wszystkich liderów w organizacji oraz stworzenie programu indywidualnego rozwoju pracowników, oddając im wpływ i decyzyjność́ co do kierunku, w którym chcieliby się rozwijać.

W konkursie został doceniony również projekt firmy Ekoenergetyka Polska SA. Przedsiębiorstwo, mając na celu odciążenie pracowników posiadających dzieci w kwestii codziennej logistyki, zdecydowało się na stworzenie żłobka i przedszkola Ekolucky, w którym pobyt był w 85 proc. finansowany właśnie przez pracodawcę. Rodzice nie tylko zyskali bezpieczne miejsce dla swoich pociech, ale również cenny czas.

Więcej przykładów interesujących projektów HR-owych znajduje się w e-booku „People Innovation. Najlepsze projekty wdrażające zmiany w obszarze HR w Polsce”. Publikację można pobrać tutaj.


SmartLunch to lider w dziedzinie organizacji posiłków dla pracowników z dofinansowaniem pracodawcy. Firma stworzyła platformę, dzięki której pracownicy mogą każdego dnia zamawiać posiłki, dostarczane prosto do ich miejsca pracy. Benefit od SmartLunch wspiera pracodawców w dbaniu o dobrostan pracowników, ponieważ firma współpracuje z lokalami gastronomicznymi, oferującymi wysokiej jakości pełnowartościowe dania, które dostarcza na umówioną godzinę. Dzięki temu każdy może jeść smacznie i zdrowo o stałych porach, co wpływa korzystnie na kondycję psychofizyczną i efektywność pracowników.  Obecnie z aplikacji korzysta ponad 87 tys. pracowników z 477 firm.

[1] Raport „People at work 2022”, https://pl.adp.com/baza-wiedzy-hr/insights/people-at-work-2022-a-global-workforce-view.aspx

[2] Barometr Polskiego Rynku Pracy 2022, https://personnelservice.pl/wp-content/uploads/2022/03/Barometr-Polskiego-Rynku-Pracy_Personnel-Service_2022.pdf

Last Updated on 2 stycznia, 2023 by Anastazja Lach

KATEGORIA
TAGS