Jak skutecznie wspierać pracowników handlu detalicznego w okresie zwiększonej sprzedaży

Jak skutecznie wspierać pracowników handlu detalicznego w okresie zwiększonej sprzedaży

Ekspert: Mark Thomson, dyrektor ds. rozwiązań dla branży detalicznej w Zebra Technologies

Koniec roku to czas wyprzedaży i świątecznego szału zakupowego. Dla pracowników handlu detalicznego ten okres jest wyjątkowo stresujący. Wzmożony ruch w sklepach podnosi prawdopodobieństwo kradzieży i innych przestępstw, a także obelg słownych i gróźb kierowanych w stronę obsługi. Takie zachowania mogą negatywnie wpływać na doświadczenia klientów, efektywność pracowników i wyniki finansowe sprzedawców detalicznych.

Nowe oczekiwania pracowników zespołów sprzedaży

Rekrutując nowych pracowników, sieci detaliczne próbują nadążyć za rosnącym popytem. Aby utrzymać wysoki poziom usług w sezonach zwiększonej sprzedaży, największe firmy w branży otwierają dziesiątki tysięcy wakatów. Proces wdrożenia to spore wyzwanie, podobnie jak integracja harmonogramów nowych, obecnych, sezonowych i stałych pracowników, czy sprawiedliwe rozpatrywanie wniosków urlopowych.

Dodatkowo, w ostatnich latach znacząco zmieniły się oczekiwania pracowników, szczególnie przedstawicieli pokolenia Gen Z. Odpowiednie wynagrodzenie jest dla nich istotne, ale cenią też poczucie celu i równowagi w życiu zawodowym – chcą, aby pracodawcy wzięli pod uwagę ich samopoczucie. Wiele firm z branży sprzedażowej uwzględnia już te aspekty w swoich praktykach rekrutacyjnych i proponowanych warunkach pracy. Mając świadomość, że skuteczna sprzedaż nie jest możliwa bez zadowolonych pracowników, umożliwiają im m. in. tworzenie elastycznych grafików.

Układanie sprawnie działających harmonogramów pracy może być frustrujące zarówno dla zespołów handlu detalicznego, jak i menedżerów ds. planowania. Jedni chcą pracować więcej, inni mniej, niektórzy muszą być na miejscu, aby wspierać sezonowych pracowników, którzy potrzebują czasu na szkolenia. W jaki sposób pracodawcy mogą zadbać jednocześnie o potrzeby sklepu, doświadczenia klientów, dobrostan pracowników i wymogi bezpieczeństwa?

Pomocne może okazać się umożliwienie pracownikom kontrolowania grafików, zamiany miejscami lub dostosowania godzin, zadbanie o transparentność harmonogramów oraz znajomość indywidualnych potrzeb członków zespołów. Ważne jest też zapewnienie pracownikom w sklepach, magazynach lub przy kasach możliwości pozostawania w kontakcie w czasie rzeczywistym za pośrednictwem połączeń lub wiadomości, wysyłania alertów i szybkiego przydzielania zadań.

Ochrona pracowników i walka z rosnącą liczbą kradzieży

Jak wynika z najnowszego badania Global Shopper Study firmy Zebra, 87% pracowników handlu detalicznego w Europie zgłasza obawy w związku z brakiem technologii do identyfikacji zagrożeń bezpieczeństwa lub działalności przestępczej. Z kolei 71% konsumentów na całym świecie jest zaniepokojonych wysoką częstotliwością kradzieży w sklepach, w których robią zakupy. Podobnie jak pracownicy, obawiają się, że tych zagrożeń nie da się wykryć ani powstrzymać.

Tworzenie bezpiecznego i wspierającego środowiska nie tylko chroni pracowników – wspiera również budowanie przyjaznego miejsca pracy. Pracownicy muszą mieć pewność, że ich dobre samopoczucie jest najwyższym priorytetem. To szczególnie istotne w wysokim sezonie zakupowym, gdy sklepy są pełne klientów, a poziom stresu i napięcia rośnie. Menadżerowie powinni upewnić się, że mają odpowiednią liczbę pracowników dostępnych na miejscu oraz skuteczne narzędzia do komunikacji i wsparcia pracowników pierwszej linii. W handlu detalicznym bezpieczeństwo personelu powinno stać na równi z dbaniem o szeroki asortyment sklepu i doświadczenia klientów.

Wdrożenie tych rozwiązań w pracę zespołów jest niezbędne, aby chronić kupujących i pracowników, zapewnić pozytywne wrażenia zakupowe oraz zminimalizować kradzieże i straty.

Narzędzia wspierające tworzenie harmonogramów i komunikację pracowników pierwszej linii to być może nieoczywiste, ale istotne elementy dbania o dobrostan pracowników i walki z przestępczością w sklepach. Wyobraźmy sobie, że próbujemy działać bez nich, licząc na ręcznie aktualizowany arkusz kalkulacyjny lub dziesiątki, a nawet setki osób próbujących zorganizować pracę zespołu przez niedostosowaną do tego aplikację w telefonie.

Wspieranie zespołów sprzedaży jest szczególnie ważne w kontekście odnotowanego w raporcie firmy Zebra Technologies spadku zadowolenia kupujących na całym świecie w porównaniu do ubiegłego roku. W Europie poziom satysfakcji kupujących jest poniżej średniej globalnej, warto więc mieć na uwadze rolę pracowników w zapewnieniu optymalnego doświadczenia klienta.

Technologia jest naszym sprzymierzeńcem w spełnianiu oczekiwań pracowników oraz wspieraniu ich przez cały rok, a zwłaszcza w okresach zwiększonej sprzedaży. Zapewnienie odpowiednich narzędzi pracy i sprawnej komunikacji zespołu pozwala skupić się na potrzebach klienta i zapewnić mu obsługę na najwyższym poziomie.


Więcej informacji o tym, jak wspierać pracowników pierwszej linii znajduje się pod tym linkiem.

Last Updated on 17 grudnia, 2024 by Anastazja Lach