
Made in Poland, czyli 4 wskazówki, jak odnieść sukces na rynku zagranicznym
W 2024 roku w Polsce padł rekord. Zarejestrowano aż 57,7 tys. nowych spółek[1]. To dowód na niesłabnący apetyt Polaków na biznes. Co więcej, wiele z nowopowstających firm celuje wyżej niż rynek lokalny. Polscy founderzy coraz śmielej myślą o ekspansji do Niemiec, Wielkiej Brytanii czy USA. Dla jednych rozpoczęcie działalności za granicą to pierwszy krok, dla innych – kolejny etap rozwoju. Co powinni wiedzieć przedsiębiorcy, zanim zadebiutują na arenie międzynarodowej? Eksperci podpowiadają, od czego zacząć, by uniknąć błędów i zwiększyć swoje szanse na sukces.
Choć wizja podboju rynków zagranicznych jest kusząca, droga do sukcesu bywa pełna pułapek. Różnice kulturowe, zawiłości lokalnego prawa, brak sieci kontaktów czy trudności w znalezieniu inwestorów mogą sprawić, że nawet świetny pomysł nie przebije się globalnie. Co więcej, takie fiasko jest zwykle bardzo kosztowne. Dlatego kluczowe są odpowiedni plan i przemyślane działanie.
- Myśl globalnie od samego początku
Budując firmę, wielu przedsiębiorców koncentruje się przede wszystkim na rodzimym rynku. Eksperci wskazują jednak, że perspektywa międzynarodowa powinna znaleźć się już w strategii. Nawet jeśli ekspansja za granicę ma nastąpić dopiero za kilka lat, warto myśleć długofalowo i przygotować się do niej m.in. pod kątem komunikacji czy struktury prawnej.
Kluczowy jest nie tylko pomysł, ale przede wszystkim jego dopasowanie do aktualnych potrzeb społecznych i rynkowych. Współczesne rynki doceniają te start-upy, które łączą innowacyjność z realnym wpływem na świat i ludzi (np. w obszarach zdrowia, edukacji czy obronności). Niezbędny jest również odpowiedni mindset i nastawienie na sukces.
- Wybierz odpowiedni rynek docelowy
Wybór rynku zagranicznego może przesądzić o dalszym sukcesie firmy lub – przeciwnie – znacząco go spowolnić, narażając przedsiębiorcę na nadmierne koszty i stratę czasu. Zanim więc zdecydujesz się na debiut w danym kraju, przeanalizuj jego potencjał, zapotrzebowanie na Twój produkt lub usługę, sprawdź lokalną konkurencję, dojrzałość cyfrową społeczeństwa, a także obowiązujące regulacje prawne. Niektórzy przedsiębiorcy rozważają też ekspansję na kilka rynków jednocześnie. O możliwych konsekwencjach takiego działania mówi Konrad Howard – Co-Founder & Chief Innovation Officer Booksy oraz anioł biznesu:
– Po premierze Booksy w USA i Polsce dość szybko podjęliśmy decyzję o globalnej ekspansji – również na tak zróżnicowane rynki jak Indie, Hongkong, Filipiny, Argentyna, Brazylia, Hiszpania, Wielka Brytania czy RPA. Testowaliśmy różne strategie sprzedażowe, a finalnie zdecydowaliśmy się zamknąć część z tych rynków i skupić na tych, które mają największy potencjał wzrostu i jednocześnie są najłatwiejsze do zdobycia. W krajach o dużych różnicach kulturowych i odmiennym podejściu do prowadzenia biznesu wiele obszarów, takich jak marketing, sprzedaż czy obsługa klienta, wymaga lokalnego podejścia i budowania rozwiązań od podstaw. To znacznie bardziej czasochłonny proces niż skalowanie działalności na rynkach podobnych do siebie – dodaje ekspert.
- Znajdź odpowiednich inwestorów
Poszukiwania inwestorów w Polsce różnią się od tych za granicą. Jak zauważa Konrad Howard, podczas gdy w USA wiele start-upów otrzymuje pierwsze finansowanie na podstawie innowacyjnego pomysłu, dużego rynku docelowego oraz zespołu, który ma potencjał, by zrealizować projekt, w Polsce inwestorzy często oczekują szczegółowych prognoz finansowych, rozbudowanych modeli w Excelu
i konsekwentnego trzymania się tych planów. To ogromne wyzwanie dla firm, które nie stworzyły jeszcze produktu, nie pozyskały pierwszych klientów i nie przetestowały skuteczności różnych strategii marketingowych czy sprzedażowych. Tymczasem uczenie się poprzez eksperymenty i szybkie dostosowywanie się do nowych warunków to naturalny cykl rozwoju technologicznych start-upów
i jednocześnie ich największa siła.
Takie działania podjęła firma LM PAY S.A.
– W 2023 roku zadebiutowaliśmy na giełdzie w Düsseldorfie, w związku z czym bardzo często słyszę pytanie, dlaczego zdecydowaliśmy się na rynek niemiecki zamiast naszej rodzimej GPW – mówi Jakub Czarzasty, CEO LM PAY S.A., lidera w branży płatności odroczonych za usługi health & beauty. – Wybraliśmy miejsce, które daje nam możliwość rozwoju, lepiej odpowiada na nasze potrzeby i pasuje do naszej specyfiki. Ponadto Düsseldorf to świetne miejsce dla spółek technologicznych. Nie generuje dużych kosztów. LM PAY S.A. jest też tam wyżej wyceniane. Pozytywne efekty tej decyzji widzimy już dziś – możemy zaprezentować się inwestorom zainteresowanym naszymi działaniami, czyli finansowaniem procedur medycznych. Taką okazję miałem w maju podczas German Spring Conference we Frankfurcie.
Warto także skorzystać z wiedzy i wsparcia osób finansujących oraz aniołów biznesu, którzy prócz kapitału mogą wnieść cenne doświadczenie.
- Bądź gotowy na różne scenariusze
Budowanie lub rozwijanie firmy za granicą to ciągłe zmaganie się z nowymi wyzwaniami. Gdy tylko uda się osiągnąć jeden cel, natychmiast pojawia się kolejny. Dlatego tak ważna jest determinacja i elastyczność w działaniu, które pozwolą dostosować się do zmiennych warunków i skutecznie reagować na niespodziewane sytuacje. Gotowość na zmiany oznacza także wykorzystywanie szans i szukanie okazji do rozwoju.
– Choć budując LM PAY S.A., myśleliśmy przede wszystkim o polskich klientach, z czasem okazało się, że nasze usługi sprawdzą się także w innych krajach – mówi Jakub Czarzasty. – Kolejnym rynkiem, na którym chcemy zaistnieć jest Rumunia. Ma ona obecnie takie potrzeby, jakie Polska 10 lat temu, a my wiemy, jak na nie odpowiedzieć. Przygotowaliśmy już grunt pod te działania, jesteśmy w kontakcie z osobami decyzyjnymi, złożyliśmy też potrzebną dokumentację w Narodowym Banku Rumunii i czekamy na decyzję. W biznesie liczy się przede wszystkim szukanie ludzi, którym nasz produkt może pomóc – także za granicą – dodaje ekspert.
Sukces na rynkach międzynarodowych nigdy nie jest dziełem przypadku – to efekt dobrej strategii, przemyślanych decyzji, gotowości do adaptacji i determinacji. Choć sam pomysł to dopiero początek, stanowi on solidny fundament, na którym można zbudować firmę o globalnym zasięgu.
[1] Źródło: https://tvn24.pl/biznes/dlafirm/nowe-firmy-w-polsce-padl-rekord-st8262351?utm
Last Updated on 25 lipca, 2025 by Anastazja Lach