Promocja „marki” Polski na świecie kluczem do utrzymania dobrej passy eksportu
Kontynuacja dobrej passy polskiego eksportu będzie możliwa pod warunkiem stałych inwestycji w promocję kraju na arenie międzynarodowej, tak jak robią to Niemcy czy Japonia – stwierdził prezes KUKE Janusz Władyczak podczas dyskusji na XXX Forum Ekonomicznym w Karpaczu.
Zaznaczył, że na początku pandemii koronawirusa KUKE wprowadziła szereg rozwiązań, które uspokoiły eksporterów niepewnych o warunki prowadzenia działalności i umożliwiły im prowadzenie bezpiecznej sprzedaży na zagraniczne rynki. Podkreślił, że w tym roku w ofercie KUKE znalazły się zupełnie nowe instrumenty, które pomagają polskim eksporterom nie tylko ubezpieczać transakcje, ale także finansować inwestycje w rozwój produkcji.
Zdaniem Janusza Władyczaka konieczne jest jednak stałe i konsekwentne inwestowanie w promocję Polski na arenie międzynarodowej, aby podtrzymać dobrą passę rodzimych firm zajmujących się eksportem. Jako przykłady tego typu działań podał przypadki z rynku niemieckiego, japońskiego oraz włoskiego.
O rozwiązaniach KUKE nie tylko dla eksporterów, ale również finansujących je banków wspomniał Piotr Stolarczyk, dyrektor zarządzający Departamentu Bankowości Międzynarodowej i Finansowania Eksportu Pekao S.A. Jego zdaniem pozwoliły one zminimalizować ryzyko dla firm wychodzących na zewnątrz.
Stolarczyk mówił też o ujęciu makroekonomicznym eksportu, który ocenił jako jeden z motorów napędowych polskiej gospodarki. Według prognoz KUKE tegoroczny wzrost eksportu może sięgnąć około 15 proc., a perspektywy dalszego umacniania się tego trendu wyglądają obiecująco.
Punkt widzenia eksportera działającego z sukcesem w dobie pandemii naświetlił Paweł Dziekoński, wiceprezes Fakro. W ekspansji firmie pomogło kilka czynników, wśród których wymienił korzystny kurs walutowy i ogromną liczbę patentów, a także politykę bycia bliżej klientów, którzy w okresie pandemii wydawali więcej na swoje nieruchomości.
Dziekoński upatrywał dalszych szans rozwoju polskiego eksportu w obniżeniu kosztów i wprowadzeniu podatku estońskiego. Jednocześnie wyraził oczekiwanie w zakresie zapewnienia równych szans konkurowania z zagranicznymi podmiotami.
Paweł Kurtasz, wiceprezes Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, upatrywał podtrzymania dobrej passy polskiego eksportu w budowaniu lokalnych hubów kompetencyjnych. Przywołał przykład dolin wodorowych czy technologii kojarzonych z zieloną motoryzacją.
O słabościach polskiego rynku, które w dobie pandemii okazały się atutami przekonywał Andrzej Kubisiak, wicedyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Zwiększenie udziału w światowym eksporcie było jego zdaniem możliwe dzięki konkurowaniu na rynkach niską ceną, podobnie jak Chińczycy.
Panel „Jak podtrzymać dobrą passę eksportu” odbył się w ramach jubileuszowej XXX edycji Forum Ekonomicznego odbywającego się w dniach 7-9 września 2021 roku w Karpaczu.
Autor:
Polska Agencja Prasowa
Last Updated on 15 października, 2021 by Anastazja Lach