Rząd przyjął trzeci pakiet rozwiązań deregulacyjnych

Rząd przyjął trzeci pakiet rozwiązań deregulacyjnych

20 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła kolejne projekty ustaw będące częścią pakietu deregulacyjnego. Projekt zakłada nowe, łagodniejsze zasady zwrotu podatku w przypadku uchylenia decyzji o wsparciu w Polskiej Strefie Inwestycji (PSI) lub zezwolenia na działalność w Specjalnych Strefach Ekonomicznych (SSE). Nowe przepisy mają również  m.in. uprościć rozliczanie podatku od spadków i darowizn. Chodzi o zmianę zasad rozliczania podatku w przypadku świadczeń powtarzających się, takich jak renty. Zaproponowane rozwiązania usprawnią wymianę informacji podczas prowadzenia postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych. Ułatwią także łączenie niepublicznych funduszy inwestycyjnych zamkniętych, których organem jest to samo towarzystwo funduszy inwestycyjnych.

To już trzeci pakiet przepisów dergulacyjnych przyjęty przez Radę Ministrów, który  powstał we współpracy z Ministerstwem Finansów. Nowy pakiet rozwiązań skierowany jest m.in. do inwestorów, wspólników spółek jawnych oraz podatkowych grup kapitałowych. Upraszcza on procedury związane z obrotem majątkiem nabytym w sposób nieodpłatny. Zaprojektowano również rozwiązania odnoszące się do banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, niepublicznych funduszy inwestycyjnych zamkniętych oraz organów prowadzących postępowania restrukturyzacyjne i upadłościowe.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Obecnie, w przypadku uchylenia decyzji o wsparciu lub cofnięcia zezwolenia, przedsiębiorca działający w PSI i SSE, który posiada więcej niż jedno zezwolenie lub decyzję o wsparciu, musi zwracać całą maksymalną pomoc publiczną, niezależnie od faktycznie uzyskanego zwolnienia podatkowego.

Nowe przepisy przewidują wprowadzenie alternatywnego w stosunku do już obowiązującego sposobu zwrotu podatku dla inwestorów, którzy działają w PSI i SSE, w przypadku cofnięcia zezwolenia lub uchylenia decyzji o udzielanym wsparciu. Po zmianie,  przedsiębiorca będzie mógł zwrócić tylko podatek niezapłacony od dochodu, który uzyskał z działalności wskazanej w uchylonej decyzji lub cofniętym zezwoleniu. Warunkiem skorzystania z rozwiązania będzie prowadzenie księgowości, która  pozwoli określić dochód i podatek przypisany do konkretnej decyzji lub zezwolenia.  Przyjęte rozwiązania przyczynią się m.in. do zwiększenia atrakcyjności zwolnienia podatkowego dla przedsiębiorców, którzy zainteresowani są uzyskaniem kolejnej decyzji o wsparciu, rozpoczęciem nowej inwestycji na terenie kraju i zatrudnieniem pracowników.

Ograniczony zostaje obowiązek składania informacji o wspólnikach spółki jawnej. Obecnie spółki jawne, które nie są własnością wyłącznie osób fizycznych, muszą co roku składać informację o swoich wspólnikach.

Nowe przepisy przewidują likwidację tego obowiązku w przypadku, gdy skład wspólników w spółce jawnej nie uległ zmianie.

Ułatwione zostaje funkcjonowanie podatkowych grup kapitałowych. Obecnie, jeśli grupa dokona transakcji z podmiotem powiązanym spoza grupy na warunkach, które nie są rynkowe, to traci status podatnika CIT. Dzieje się tak automatycznie, bez względu na to, jak duża była transakcja i czy do błędu doszło celowo.  Po zmianie, PGK nie straci z tego powodu statusu podatnika CIT. Rozwiązanie to ułatwi prowadzenie działalności i zwiększy bezpieczeństwo prawne PGK. Projekt przewiduje też przepisy chroniące już istniejące PGK.

Proponowane przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2026 r.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn

Nowe przepisy przewidują rozwiązanie, które obejmuje uproszczenie zasad rozliczania podatku w przypadku nabycia świadczeń powtarzających się wynikających z umowy renty oraz ujednolicenie tych zasad w odniesieniu do wszystkich świadczeń powtarzających się. 

Celem projektowanych przepisów jest przywrócenie stosowania ustawy w odniesieniu do nabycia nieodpłatnej renty sprzed uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z 31 marca 2025 roku, która znacząco skomplikowała postępowanie podatkowe i zwiększyła obowiązki podatników i organów podatkowych, wskazując konieczność zgłaszania organowi podatkowemu poszczególnych świadczeń, a nie ich zsumowanej wartości, jak miało to miejsce przed uchwałą. 

Nowelizacja obejmuje także ułatwienie i przyspieszenie obrotu lub obciążenia przed notariuszem majątku nabytego w sposób nieodpłatny. Zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego o zapłacie podatku lub o zwolnieniu z niego nie będzie już konieczne, jeżeli zbywany lub obciążany majątek nabyty został nieodpłatnie w formie aktu notarialnego lub pochodził od osób z kręgu najbliższej rodziny. 

Proponowane przepisy wejdą w życie po 14 dniach  od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw 

Obecnie prowadzenie postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych jest utrudnione, ponieważ syndyk ma utrudniony dostęp np. do informacji od banku lub SKOK-u o rachunkach bankowych dłużnika. W takiej sytuacji postępowanie upadłościowe jest utrudnione, co powoduje szkody dla wierzycieli.

Dzięki nowym przepisom, banki oraz spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe (SKOK) będą mogły udzielać informacji, które są objęte tajemnicą bankową i zawodową, w ramach postępowania upadłościowego i restrukturyzacyjnego. Informacje będą mogły być przekazane syndykowi, nadzorcy sądowemu oraz zarządcy. Dane będą udzielane wyłącznie na potrzeby prowadzenia postępowania upadłościowego bądź restrukturyzacyjnego.

Nowe przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi

Obecnie, połączenie niepublicznych funduszy inwestycyjnych zamkniętych, zarządzanych przez to samo towarzystwo, wymaga zgody zgromadzenia inwestorów funduszu przejmowanego oraz funduszu przejmującego. Natomiast w przypadku połączenia przez utworzenie nowego funduszu inwestycyjnego  wymagana jest zgoda zgromadzenia inwestorów funduszu przejmowanego. Do udzielenie zgody na połączenie wymagane jest oddanie głosów 2/3 ogólnej liczby certyfikatów inwestycyjnych. Rozwiązanie to utrudnia połączenie niepublicznych funduszy, które mają znaczną liczbę uczestników. W praktyce nie jest bowiem możliwe uzyskanie tak wysokiej większości. 

Nowe przepisy ułatwią łączenie niepublicznych funduszy inwestycyjnych zamkniętych, których organem jest to samo towarzystwo funduszy inwestycyjnych. Po zmianie, próg głosów ogólnej liczby certyfikatów inwestycyjnych, potrzebny do połączenia funduszy, zostanie obniżony z 2/3 do więcej niż połowy. W przypadku, gdy w głosowaniu głosy oddali uczestnicy reprezentujący nie więcej niż połowę ogólnej liczby certyfikatów inwestycyjnych danego funduszu, możliwe będzie zwołanie przez towarzystwo kolejnego zgromadzenia inwestorów. Ponadto, w przypadku gdy pomimo dwukrotnie prawidłowo zwołanego zgromadzenia inwestorów, w głosowaniu głosy oddali uczestnicy reprezentujący nie więcej niż połowę ogólnej liczby certyfikatów inwestycyjnych danego funduszu, zgoda na połączenie będzie udzielana, jeżeli głosy za połączeniem oddała więcej niż połowa uczestników obecnych lub reprezentowanych podczas każdego głosowania.

Nowe przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Przeczytaj także: Kolejne działania na rzecz deregulacji i repolonizacji gospodarki


Źródło: www.gov.pl/web/finanse

Last Updated on 21 maja, 2025 by Krzysztof Kotlarski

Udostępnij
TAGS