Budimex jest przygotowany do budowy kolei dużych prędkości

Budimex jest przygotowany do budowy kolei dużych prędkości

Najważniejsze kontrakty kolejowe Budimeksu w ostatnich latach to poprawa dostępu kolejowego do portu w Gdyni, przebudowa warszawskiego Dworca Zachodniego i modernizacja węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Te projekty, wraz z pracami przy Rail Baltica, zdaniem Macieja Olka, członka zarządu, dyrektora operacyjnego budownictwa kolejowego, energetycznego i przemysłowego Budimeksu, świadczą o tym, że firma należy do liderów branży.

„Cieszymy się, że możemy tu być. Jesteśmy jednym z liderów branży od paru lat, dlatego uważamy naszą tutaj obecność jako coś, co powinno się dziać i cieszymy się, że możemy być częścią tego kolejowego święta” – mówił Maciej Olek.

W ostatnim czasie Budimex zrealizował w branży kolejowej kilka dużych inwestycji.

„Jeżeli miałbym wymienić trzy najważniejsze i największe projekty, to może rozpocznę od tego, który tutaj lokalnie wykonywaliśmy, czyli poprawa dostępu kolejowego do portu w Gdyni. Bardzo duży projekt, ponad 2 mld zł, 360 rozjazdów, największe bramki sieci trakcyjnej w Polsce” – wyliczał członek zarządu.

Kolejną ważną inwestycją, według Macieja Olka, był bardzo medialny kontrakt na przebudowę dworca Warszawa Zachodnia. Projekt jest w przeddzień pełnego udostępnienia dla pasażerów, zaś część kolejowa, infrastrukturalna, peronowa jest już dostępna od ponad roku.

„Zakończyliśmy wszystkie odbiory, procesy formalne, jeśli chodzi o dostęp do części podziemnej i mamy nadzieję, że w nadchodzącym miesiącu uda się udostępnić w pełnym wymiarze tę inwestycję pasażerom” – zapowiedział członek zarządu Budimeksu.

Maciej Olek, jako ważny kontrakt kolejowy, wymienił także Czechowice-Dziedzice.

„Kontrakt, który był bardzo duży, bardzo trudny, bardzo wymagający, który udało się zrealizować praktycznie w pierwotnym terminie, co nie jest taką oczywistością, jeśli chodzi o projekty kolejowe w Polsce” – wyliczał członek zarządu.

Budimex realizuje projekt Rail Baltica na Łotwie i w Estonii. Polska firma na Łotwie jest członkiem konsorcjum, które jest odpowiedzialne za budowę całej części infrastrukturalnej na terenie kraju, natomiast w Estonii jest członkiem partnerstwa, które odpowiada za budowę około połowy infrastruktury na odcinku estońskim.

„Współuczestniczymy we wszystkich procesach, które są związane z realizacją tych dwóch kontraktów, zdobywając jednocześnie doświadczenia międzynarodowe. Zgodnie z naszą strategią od paru lat próbujemy swoich sił na rynkach infrastrukturalnych w krajach ościennych. Realizacja tych projektów wpisuje się w naszą strategię rozwoju” – podsumował Maciej Olek.

Zapowiedział też, że Budimex jest przygotowany technicznie do realizacji projektów kolei dużych prędkości: dysponuje najnowszymi systemami gwarantującymi jakość toru, po którym pociągi mogą poruszać się z prędkością do 350 km/h.

Członek zarządu Budimeksu zwrócił uwagę, że to będzie nowy standard w Polsce, a jak zawsze wprowadzeniu nowego standardu towarzyszą wyzwania, m.in.: formalne, legislacyjne, techniczne.

„Myślę, że przy zaangażowaniu spółki CPK i PKP PLK w ramach forum dialogu technicznego, które zostało powołane, wspólnie z branżą uda nam się te problemy przezwyciężyć i będziemy w stanie te projekty zrealizować” – zapowiedział Maciej Olek.

Przeczytaj także: PKP Intercity planuje uruchomienie kilkunastu nowych tras przez małe i średnie miasta


Źródło: pap-mediaroom.pl

Last Updated on 30 września, 2025 by Krzysztof Kotlarski

Udostępnij
TAGS