Budimex zrealizuje kluczową inwestycję dla rozwoju ‎infrastruktury kolejowej w regionie Kaszub

Budimex zrealizuje kluczową inwestycję dla rozwoju ‎infrastruktury kolejowej w regionie Kaszub

Budimex S.A. podpisał umowę z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. na realizację odcinka A w ramach projektu modernizacji alternatywnego ciągu transportowego Bydgoszcz – Trójmiasto. Prace obejmą linie kolejowe nr 201 na odcinku Kościerzyna – Somonino oraz nr 214 Somonino – Kartuzy. Projekt ma kluczowe znaczenie dla poprawy przepustowości i dostępności kolei na Kaszubach.

Zakres prac

Projekt przewiduje modernizację 27 km linii nr 201, w tym budowę drugiego toru, oraz odnowę 8 km linii nr 214, co umożliwi wznowienie ruchu pasażerskiego między Somoninem a Kartuzami. Linie zostaną zelektryfikowane, a także zmodernizowane zostaną stacje i przystanki kolejowe. Z myślą o pasażerach o ograniczonej mobilności perony zostaną dostosowane do ich potrzeb.

Prace obejmą również:

  • modernizację 120 obiektów inżynieryjnych, takich jak: mosty, wiadukty, przejścia podziemne, ściany oporowe i przepusty;
  • przebudowę systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budowę Lokalnego Centrum Sterowania w Kościerzynie oraz nowej nastawni w Somoninie.

Poprawa komfortu i efektywności

Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie będą poruszać się z prędkością do 140 km/h na linii nr 201 i do 120 km/h na linii nr 214. Dla transportu towarowego przewidziano zwiększenie prędkości do 100 km/h. Modernizacja linii kolejowych nr 201 i 214 to inwestycja o strategicznym znaczeniu. Usprawni ‎połączenia między Kaszubami, Trójmiastem i Bydgoszczą, a także poprawi dostęp do portów ‎morskich w Gdyni i Gdańsku. Dzięki temu projektowi wzmocni potencjał logistyczny regionu, ‎ułatwiając transport towarów i przyczyniając się do rozwoju handlu międzynarodowego.‎

Szczegóły kontraktu

Budimex S.A. przedstawił ofertę, która uzyskała najwyższą ocenę w postępowaniu przetargowym. Wartość netto zamówienia podstawowego wynosi ponad 1,15 mld zł, natomiast łącznie z opcjami – 1,28 mld zł netto.

  • Czas realizacji prac podstawowych: 42 miesiące od rozpoczęcia prac (prace rozpoczną się zaraz po Nowym Roku)
  • Gwarancja: 72 miesiące.
  • Opcje dodatkowe: realizowane w ramach ustaleń zawartych z zamawiającym.

Projekt stanowi kluczowy element poprawy transportu na trasie Bydgoszcz – Trójmiasto, zwiększając dostępność i komfort dla mieszkańców regionu. Modernizacja przyczyni się do rozwoju gospodarczego i społecznego Kaszub, a także podniesie standard obsługi pasażerów oraz przewozów towarowych.

Budimex zrealizował w ostatnich pięciu latach największe kontrakty kolejowe w Polsce: modernizację linii Warszawa – Lublin, węzła kolejowego Port Gdynia, węzła Czechowice – Dziedzice na Śląsku, stacji Ełk na Warmii i Mazurach, czy linii E59 Rokietnica – Wronki w Wielkopolsce.  Obecnie Budimex finalizuje prace na stacji Warszawa Zachodnia. Największy polski generalny wykonawca realizuje teraz również modernizację odcinków LK104 między Chabówką a Nowym Sączem w ramach projektu Podłęże – Piekiełko.

—-

Cytat Artura Popko – Prezesa Budimex SA

‎Wraz ze stacjami, zabudowane zostanie ponad 70 km pojedynczego toru, do których ‎wykorzystane będzie ponad 118 tys. podkładów kolejowych. Dodatkowo zabudowanych zostaną ‎‎83 rozjazdy. Przebudujemy także około 25 km dróg oraz około 25 przejazdów ‎kolejowo – drogowych na potrzeby sprawniejszej i bezpieczniejszej komunikacji mieszkańców ‎jak i pozostałych użytkowników.‎

Powstanie nowa nastawnia LCS w Kościerzynie, zestaw kontenerów ‎dla urządzeń SRK w Gołubiu Kaszubskim oraz Nastawnia Somonino. Zostanie przeprowadzona ‎adaptacja budynku na wejścia do przejścia podziemnego na perony, przebudowa tarasu przy ‎budynku dworca oraz przebudowa Nastawni KC w Kościerzynie. Ponadto, zostanie wykonana ‎relokacja zabytkowego dworca w Gołubiu Kaszubskim. ‎


Przeczytaj także: Współpraca z wojskiem buduje wiarygodność

Last Updated on 16 grudnia, 2024 by Elżbieta Wieleba

TAGS