Dworzec Warszawa Zachodnia zachwyca w nowej odsłonie
Podróżni mogą już korzystać z w pełni przebudowanego dworca PKP Warszawa Zachodnia. Dzisiaj otwarto nowe przejście podziemne, które zapewnia wygodne połączenie peronów z miastem. Inwestycja otrzymała dofinansowanie z Funduszy Europejskich w wysokości ponad 1,5 mld zł.
– Nie byłoby tego wszystkiego, gdyby nie nasza strategiczna decyzja o przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej – powiedziała minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, przypominając, że dworzec oraz otaczające go tory zostały dofinansowane z funduszy UE w wysokości półtora miliarda zł. Prawie miliard przeznaczyliśmy na II fazę projektu tramwaju na Wilanów, którego elementem jest podziemny przystanek przy dworcu.
W ramach inwestycji przebudowano budynek dworca oraz przejście podziemne i kładkę dla pieszych. Powstały windy oraz liczne schody ruchome. Zmodernizowano instalacje sanitarne i kanalizacyjne. Zbudowano nowe zadaszenie nad peronami. Wymieniono nawierzchnię torowisk. Przebudowano urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Stacja Warszawa Zachodnia posiada dwa budynki dworcowe: dotychczasowy, podziemny od strony dzielnicy Ochota/Al. Jerozolimskich oraz nowy budynek od strony dzielnicy Wola/ul. Tunelowej. Oba obiekty są powiązane wielofunkcyjnym przejściem podziemnym.
W ramach inwestycji zachowano i wyremontowano charakterystyczny w swoim kształcie budynek nastawni kolejowej tzw. „grzybek”. Obiekt został wpisany do rejestru zabytków.
We wspólnej realizacji przedsięwzięcia z Miastem Stołecznym Warszawa przewidziano budowę przystanku tramwajowego oraz konstrukcji pod przyszły tunel tramwajowy.
Modernizacja dworca była jednym z zadań projektu „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia, etap I”.

Modernizacja linii średnicowej
Projekt modernizacji stacji Warszawa Zachodnia jest pierwszym elementem większego przedsięwzięcia polegającego na modernizacji linii kolejowych w obszarze warszawskiego węzła kolejowego. Ze względu na duży zakres projektu i jego złożoność realizację podzielono na etapy. Głównym celem modernizacji linii średnicowej jest dostosowanie infrastruktury kolejowej w sposób umożliwiający zwiększenie ruchu pasażerskiego. Inwestycja pozwoli na stworzenie nowoczesnego, komfortowego i atrakcyjnego dla pasażerów środka transportu publicznego poprzez integrację ruchu aglomeracyjnego, regionalnego i dalekobieżnego, w tym także planowanych połączeń Kolei Dużych Prędkości i połączeń obsługujących Centralny Port Komunikacyjny. Zwiększy się przepustowość na linii średnicowej dalekobieżnej i podmiejskiej, co wpłynie na poprawę oferty przewozowej oraz niwelowanie opóźnień. Na wybranych odcinkach zwiększy się też maksymalna prędkość przejazdu pociągów. Stworzony zostanie system połączeń przyśpieszonych w celu zapewnienia dojazdu do aglomeracji warszawskiej podróżnym z peryferyjnych części województwa mazowieckiego.
Fundusze Europejskie na kolej
Unijne fundusze od lat odgrywają kluczową rolę w modernizacji kolei w Polsce. W obecnej perspektywie UE jej rozwój wspierają:
- Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko – 23,7 mld zł,
- Krajowy Plan Odbudowy – ponad 17 mld zł,
- Instrument „Łącząc Europę” – ponad 10 mld zł,
- 16 programów regionalnych – 5 mld zł,
- Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej – 3 mld zł.
W sumie to ponad 58 mld zł, które inwestujemy m.in. w rozbudowę linii kolejowych, modernizację dworców oraz budowę i zakup nowoczesnego taboru, a także modernizację systemów sterowanie ruchem kolejowym. Przedsięwzięcia te poprawiają komfort podróży, zwiększają bezpieczeństwo i skracają czas przejazdu.
Przeczytaj także: Rekordowa transakcja. ORLEN podpisał umowę na 40 polskich lokomotyw
Źródło: www.gov.pl/web/fundusze-regiony
Last Updated on 1 grudnia, 2025 by Krzysztof Kotlarski