Galerie i parki handlowe przemieszczają się w kierunku mniejszych miast
W Polsce wzrasta udział nowoczesnych powierzchni handlowych zlokalizowanych w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.
– Na rynku handlowych nieruchomości komercyjnych ma powstać 430 inwestycji o wartości każdej ponad 10 mln zł. 33 inwestycje będą tak duże, że nakłady przekraczać będą kwotę po 100 mln zł – mówi w rozmowie z MarketNews24 Grzegorz Mroczek, wiceprezes agencji doradczej Cream Property Advisors.
Jak informuje Polska Rada Centrów Handlowych w budowie bądź w fazie planowania jest ponad 1,2 mln m kw. nowoczesnych powierzchni handlowych z terminem otwarcia do 2025 r.
– W ciągu trzech lat powstanie 110 obiektów handlowych, w tym 98 parków handlowych, a 26 istniejących obiektów zostanie rozbudowanych – wyjaśnia G. Mroczek z Cream Property Advisors.
W pierwszej połowie 2023 r. oddano do użytkowania prawie 150 000 m kw. GLA. powierzchni handlowych, co stanowi ponad 54% wzrost rok do roku (na GLA składa się powierzchnia netto najemców do wyłącznego korzystania oraz powierzchnie wspólne wykorzystywane przez różnych najemców. Największymi otwartymi obiektami były: Galeria Bawełnianka w Bełchatowie (22 000 m kw. GLA), ponowne otwarcie Fortu Wola w Warszawie (22 000 m kw. GLA), parki handlowe Węglin Park w Lublinie (10 000 m kw. GLA), Glinianka (10 000 m kw. GLA), oraz rozbudowa centrum handlowego Emka w Koszalinie o park handlowy M EMKA (10 000 m kw. GLA). Duży, ponad 30% udział w nowej podaży mają rozbudowy już istniejących obiektów.
Centra handlowe pozostają najbardziej popularnym formatem wśród obiektów handlowych z 82% udziałem w zasobach. Powierzchnia przeznaczona pod parki handlowe stanowi 16% całkowitej podaży handlowej.
54% całkowitej podaży powierzchni handlowej znajduje się w największych aglomeracjach, i jest to spadek udziału o 15 punktów procentowych w stosunku do 2005 r. Znaczący wzrost udziału powierzchni handlowej zlokalizowanej w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców z 7% w 2005 r. do 23% w pierwszej połowie 2023 r.
Przeczytaj także: Sektor powierzchni handlowych zdominowany przez małe obiekty. Do 2026 roku nie otworzy się żadna nowa, duża galeria
Źródło: marketnews24.pl
Last Updated on 5 lutego, 2024 by Krzysztof Kotlarski