GDDKiA: w poszukiwaniu wykonawców drogi krajowej do elektrowni jądrowej

GDDKiA: w poszukiwaniu wykonawców drogi krajowej do elektrowni jądrowej

Do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE GDDKiA wysłało ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi krajowej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” zlokalizowanej w gminie Choczewo. Droga projektowana jest po całkowicie nowym śladzie i będzie łączyć aktualnie budowaną S6 z elektrownią.

Droga do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej

Rozpoczęty przetarg, którego szczegóły za kilka dni pojawią się na platformie zakupowej GDDKiA, dotyczy zaprojektowania i wybudowania jednojezdniowej drogi krajowej o przekroju 1×2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego). Inwestycję podzielono na dwa odcinki: Lubiatowo – droga wojewódzka nr 213 (o długości ok. 11 km) oraz droga wojewódzka nr 213 – węzeł Łęczyce na S6 (ok. 15 km). Dodatkowo, w ramach obecnie realizowanej trasy S6 na odcinku Leśnice – Bożepole Wielkie wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Kaczkowie a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce.

Zakres inwestycji

Przebudowana bądź wybudowana zostanie infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Zainstalowane zostaną urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz powstanie kanalizacja deszczowa i kanał technologiczny. Dodatkowo, wykonane zostaną elementy ochrony środowiska, takie jak przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym oraz ekrany przeciwolśnieniowe.

Ponadto, nowa droga krajowa poprawi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników oraz zmniejszy negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności (m.in. obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport). Dodatkowo, nawierzchnia zostanie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku na oś 11,5 t.

Strategiczne połączenie

Nowa trasa zapewni skomunikowanie pierwszej w kraju elektrowni jądrowej z drogą ekspresową S6. Dzięki inwestycji zwiększy się przepustowość układu komunikacyjnego, odciążona zostanie sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci się czas podróży między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo.

Inwestycja została ujęta w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.

Szczegóły dotyczące postępowań dostępne są na platformie zamówień publicznych GDDKiA. W przypadku odcinka od Lubiatowa do DW213 wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał 21 miesięcy na realizację prac (z wyłączeniem okresu zimowego od 16 grudnia do 15 marca). Umowę zamawiający planuje podpisać w I kwartale 2025 r., tak by budowa mogła zakończyć się w III kwartale 2028 r.

Z kolei wykonawca trasy od drogi wojewódzkiej nr 213 do S6 będzie miał 27 miesięcy na realizację prac (z wyłączeniem okresu zimowego od 16 grudnia do 15 marca). Umowę planuje się podpisać w I kwartale 2025 r., tak by budowa mogła zakończyć się w II kwartale 2029 r.

Przeczytaj także: Budownictwo drogowe chce lepiej wykorzystywać odpady powstające przy remontach. Branża apeluje o przepisy to umożliwiające


Źródło: pap-mediaroom.pl

Last Updated on 7 sierpnia, 2024 by Krzysztof Kotlarski

Udostępnij
KATEGORIA
TAGS