GDDKiA: zima na budowach – przerwa, która nie wstrzymuje pracy

GDDKiA: zima na budowach – przerwa, która nie wstrzymuje pracy

Końcówka roku to dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad niezwykle intensywny czas. Obfituje w ogłaszanie przetargów i oddawanie do ruchu nowych odcinków dróg. Niektórzy mogą więc być zaskoczeni, że właśnie dziś rozpoczęła się trzymiesięczna przerwa zimowa na budowach. Zapisana jest w umowach z wykonawcami, ale nie zawsze oznacza wstrzymanie robót.

Przerwa zimowa trwa zasadniczo od połowy grudnia do połowy marca, a w terenach górskich nawet dłużej. W tym okresie wykonawcy mogą zawiesić prace w terenie. Ale przy sprzyjającej pogodzie często wykorzystują dodatkowy czas, by przyspieszyć realizację inwestycji lub nadrobić zaległości. Choć w listopadzie w całej Polsce mieliśmy do czynienia z intensywnymi opadami śniegu, to grudzień, jak dotąd, sprzyja prowadzeniu robót. Równolegle zespoły prowadzą również działania przygotowawcze i projektowe. Dla GDDKiA zima to czas pełnej mobilizacji i wytężonej pracy.

Ponad 1,5 tys. km dróg w realizacji

Obecnie, w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych oraz Programu budowy 100 obwodnic, GDDKiA realizuje 126 zadań o łącznej długości niemal 1520 km i wartości 61,8 mld zł. W przetargu jest 30 kolejnych zadań o łącznej długości ponad 400 km i szacunkowej wartości 17 mld zł. Na różnym etapie prac przygotowawczych znajdują się z kolei inwestycje o długości ponad 2730 km.

Z takim wynikiem GDDKiA rozpoczyna przerwę zimową, a 16 marca przyszłego roku zweryfikuje, ile udało się zrobić w tym czasie. Na pewno będzie się czym pochwalić, ponieważ tylko do końca grudnia drogowcy planują jeszcze udostępnić niemal 200 km dróg. Wśród nich będą m.in. odcinki S1 Brzeszcze – Bielsko-Biała Hałcnów, S6 Koszalin – Słupsk, S7 OMT Żukowo – Gdańsk Południe, kolejne odcinki S7 na północ od Warszawy oraz A2 na wschód od Siedlec. GDDKiA odda również obwodnicę Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15.

Budowa dróg to złożony proces

Prace nad nową drogą rozpoczynają się na długo zanim na placu budowy pojawi się ciężki sprzęt. Przygotowanie szczegółowej dokumentacji, uzyskiwanie niezbędnych decyzji administracyjnych, przetarg i wybór wykonawcy, projektowanie – te wszystkie etapy toczą się niezależnie od warunków atmosferycznych. Wymagają specjalistycznej wiedzy, współpracy wielu instytucji, ogromnych nakładów finansowych i mnóstwa pracy. Bez nich nie powstałaby jednak żadna droga.

Możliwość, nie obowiązek

Okresy zimowe, na etapie robót budowlanych, nie wliczają się do czasu na ukończenie inwestycji. Uwzględnia to umowa, którą GDDKiA podpisuje z wykonawcą. Może on jednak realizować prace, które nie są wrażliwe na niskie temperatury i pozostałe warunki atmosferyczne występujące zimą. Które prace i przy jakiej pogodzie mogą być wykonywane, określają zapisy umowy, a dokładnie Warunki wykonania i odbioru robót budowlanych (WWiORB).

Przeczytaj także: Nowy rozkład PKP Intercity: więcej połączeń ekonomicznych, międzynarodowych i między mniejszymi miastami


Źródło: pap-mediaroom.pl

Last Updated on 17 grudnia, 2025 by Krzysztof Kotlarski

Udostępnij
TAGS