Na Mazurach kolej nabiera tempa

Na Mazurach kolej nabiera tempa

Dzięki Funduszom Europejskim kolej między Ełkiem a Giżyckiem działać będzie sprawniej i bardziej przyjaźnie dla środowiska. To efekt modernizacji linii kolejowej nr 38. Realizacja inwestycji znacząco skróci czas przejazdu, poprawiając bezpieczeństwo i komfort podróży. Przedsięwzięcie otrzymało wsparcie unijne w wysokości 595 mln zł.

– Skończyliśmy w województwie warmińsko-mazurskim wiele inwestycji kolejowych. Przeznaczyliśmy 2,5 mld zł na zmodernizowanie linii kolejowych do Ełku, które pozwolą szybciej podróżować, oraz nowe stacje kolejowe – Giżycko i Ełk. Będzie większa jakość podróży dla mieszkańców, którzy korzystają z tej infrastruktury. To oznacza dużo szybszy dojazd do urzędów, pracy czy szkoły – powiedział wiceminister Jan Szyszko na briefingu na stacji Giżycko.

W ramach projektu przebudowano i zelektryfikowano ponad 49 km linii kolejowych. Na trasie zmodernizowano stacje i przystanki oraz przebudowano przejazdy kolejowo-drogowe i obiekty inżynieryjne (w tym mosty, wiadukty i przepusty oraz przejście pod torami na stacji Giżycko).

Dzięki inwestycji mieszkańcy regionu oraz turyści korzystają z unowocześnionej linii kolejowej. Pociągi pasażerskie jadą dwukrotnie szybciej niż przed modernizacją – z 80 do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Zwiększyła się przepustowość linii oraz regularność połączeń.

Inwestycję zrealizowano w dwóch etapach z dofinansowaniem programów: Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 i Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027. Łączna kwota wsparcia unijnego na kolej w regionie wyniosła prawie 595 mln zł.

Prace na linii kolejowej nr 38 kontynuuje obecnie projekt dofinansowany z KPO. Realizowany jest kolejny 50 km odcinek trasy. Inwestycja pn. „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Giżycko – Korsze wraz z elektryfikacją” otrzymał dofinansowanie UE w wysokości 1,3 mld zł.

Projekt obejmuje przebudowę stacji, przystanków, mostów, wiaduktów i przejazdów. Infrastrukturę dostosuje do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych. Rezultatem będzie poprawa standardu i bezpieczeństwa.

Ze wsparcie unijnym przebudowana została również stacja w Ełku. Była elementem projektu  z dofinansowaniem z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

Przeczytaj także: Szybsze i bezpieczniejsze podróże koleją przez Śląsk


Źródło: www.gov.pl/web/fundusze-regiony

Last Updated on 3 grudnia, 2025 by Krzysztof Kotlarski

Udostępnij
TAGS