Najdłuższy podwodny tunel połączy Niemcy i Danię

Najdłuższy podwodny tunel połączy Niemcy i Danię

Rekordowa inwestycja powstaje pod cieśniną Bełt. Będzie to najdłuższy tunel drogowo-kolejowy na świecie, najdłuższy tunel drogowy pod wodą na świecie i najgłębszy tunel drogowo-kolejowy na świecie. Tunel połączy wyspy Lolland i Fehmarn.

Już za kilka lat kierowcy przejadą z duńskiego Roedby do niemieckiego Puttgarden blisko 18-kilometrowym tunelem pod cieśniną Bełt Fehmarn na Bałtyku. W tunelu odbywał się będzie także ruch kolejowy.

Powstająca inwestycja znacznie skróci podróż z Niemiec do Danii. Przejazd tunelem zajmie ok. 10 minut. Podróż promem na tym odcinku trwa obecnie 45 minut. Szacuje się, że przejazd z Kopenhagi do Hamburga zajmie krócej nawet o 2 godziny.

Podwodny tunel w liczbach

Długość tunelu wyniesie 17,6 m.

Jego konstrukcję stanowi 89 betonowych elementów, w tym 79 standardowych, a 10 specjalnych.

Każdy element waży 73 tys. ton.

Elementy mają prostokątny przekrój o szerokości 42 metrów i wysokości 9 metrów oraz długość 217 metrów.

Maksymalna głębokość cieśniny Bełt Fehmarn wynosi 35 m, a wysokość zewnętrzna tunelu to około 9–10 m, stąd w najgłębszym miejscu wykop będzie sięgał ponad 45 m pod lustrem wody.

W tunelu znajdą się dwa tory kolejowe, dwie dwupasmowe jezdnie, a także korytarz awaryjny.

Nowy tunel umożliwi jazdę z prędkością 110 km/h, pociągi pojadą z prędkością do 200 km/h.

W przedsięwzięcie zaangażowanych jest 1,5 tys. robotników.

Zakończenie budowy planowane jest na 2029 rok.

Tunel zaprojektowano na 120 lat użytkowania.

Przebieg inwestycji pod Bełt Fehmarn

Podwodny tunel buduje firma Sund&Baelt, zatrudniająca przede wszystkim Polaków. Na potrzeby inwestycji zbudowano wioskę składającą się z kwater dla pracowników zatrudnionych przy realizacji tunelu.

W Danii powstała fabryka, w której wytwarzane są gotowe elementy betonowe. Dzięki specjalistycznym jednostkom pływającym dostarczane są one na miejsce docelowe i tam wzmacniane betonem. Elementy układane są od brzegu w kierunku środka od strony duńskiej i niemieckiej. Każdy kolejny blok powstaje w cyklu ok. 2-tygodniowym. Wytworzenie i wbudowanie wszystkich elementów rozłożono zatem na czas ok. 3,5 roku.

Po obu stronach tunelu powstają budynki portalowe. Połączą tunel kolejowy i autostradę ze zmodernizowanymi i częściowo nowo wybudowanymi drogami i liniami kolejowymi w głębi lądu.

Historia inwestycji

Cieśnina Fehmarn Bełt jest najkrótszym połączeniem pomiędzy niemiecką wyspą Fehmarn a duńską wyspą Lolland.

Od początku lat 90. XX wieku rządy Danii oraz Szwecji zabiegały o połączenie mostem lub tunelem na tym odcinku. W 1994 Komisja Europejska uznała przeprawę przez Fehmarn Bełt za priorytetową dla sieci transeuropejskiej. W 2010 podjęto decyzję, że planowany wcześniej most kolejowy będzie niewystarczający dla rosnącego ruchu, a przeprawa powinna być częścią trasy europejskiej E22.

Pomysł inwestycji spotkał się z licznymi protestami głównie okolicznych mieszkańców, organizacji ekologicznych oraz armatorów promowych. W 2015 roku duński parlament przyjął projekt budowy tunelu.

Budowa oficjalnie rozpoczęła się 1 stycznia 2021 roku.


Źródło: technologieibudownictwo.pl

Przeczytaj także: Eksperci apelują o zmiany w konstrukcji podatków od nieruchomości. Danina od wartości byłaby bardziej sprawiedliwa i transparentna

Last Updated on 14 stycznia, 2025 by Elżbieta Wieleba

TAGS